היועמ"ש: לא קבעתי באף שלב שסגירת המשק היא תנאי להגבלת הפגנות

מנדלבליט הבהיר בהודעה מיוחדת את עמדתו בסוגיית הגבלת מחאות המוניות, והסביר כי הדבר מתאפשר במצב שבו התחלואה כה גבוהה. "ניתן להגביל עד 2,000 איש בבלפור גם בסגר הקיים"

זמן צפייה: 02:20

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הוציא הבוקר (חמישי) הודעה מיוחדת, שבה הבהיר מהי עמדתו בנוגע לקיום הפגנות בזמן סגר כללי. "לא קבעתי בשום שלב שסגירת המשק היא תנאי לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות", אמר. "עמדתי על כך שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות".

בהודעה, התייחס מנדלבליט לכך שמדינת ישראל מצויה במצב חירום בשל ההתמודדות הקשה עם נגיף הקורונה ומצב התחלואה המחמיר, וטען כי "למצב זה יש גם השלכות משפטיות". אולם, משום שהזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה, הגבלת הזכות אפשרית רק במצב שבו קיום ההפגנות עלול, בהסתברות גבוהה, לפגוע באינטרסים ציבורים חיוניים. "חוק הקורונה קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם המגפה, ועיגן מספר נושאים - בהם זכות ההפגנה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הסגר ייכנס לתוקף מחר ב-14:00 – גם ענפי הספורט יושבתו

הממשלה אישרה: סגר מלא החל ממחר – עם תפילות והפגנות מצומצמות

"נתניהו מביא באופן שיטתי מזוודות עם כביסה לניקוי בבית הלבן"

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועץ הזכיר כי עוד בדיונים קודמים שקיימה הממשלה, הוא מסר לשרים כי קיימת אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים. "הממשלה קיבלה עמדה זו, ובהתאם לכך גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה", הוסיף.

גם במצב של סגר מלא והגבלות כלליות של ריחוק חברתי, הסביר היועמ"ש, החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות - אבל לא למנוע אותן. אם כך, "ניתן להגביל עד 2,000 איש בבלפור גם בסגר הקיים. כמו כן, יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית וקפסולות של עד 20 משתתפים".

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: קריים מיניסטר

זמן קצר מאוחר יותר, תנועת הדגלים השחורים הוציאה הודעה שבה גינתה את כוונת חברי כחול לבן להצביע בעד אישור הסגר והגבלת ההתקהלויות. "המפלגה בראשותו של בני גנץ הבטיחה לבוחריה שני דברים בכניסתה לממשלה: שמירה על הדמוקרטיה וטיפול בקורונה. הטיפול בקורונה הוא מחדל גדול מזה של מלחמת יום הכיפורים. כעת כחול לבן עומדת להצביע בעד חוק שיהווה חיסול מוחלט של הדמוקרטיה הישראלית. אין כזה דבר הפגנה במרחק קילומטר מהבית".

התנועה הזהירה את גנץ, שרי המשפטים והחוץ, כי אם יתנו ידם "להרס הדמוקרטיה", לשון ההודעה, "נרדוף אתכם, נפגין מולכם, אתם תיזכרו לדראון עולם כאלה שהפכו את ישראל לדיקטטורה. שום תירוץ לא ינקה את ידכם. שמותיכם יזכרו בהיסטוריה הישראלית לא כגיבורי ישראל, אלא מחרבי ישראל".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הגיב להודעה של תנועת הדגלים השחורים, ובחשבון הטוויטר שלו הזהיר כי את חברי כחול לבן כי אם הם "יכנעו לדרישת התנועה, ויאפשרו להם להמשיך להפגין למרות המצב המטורף אליו נקלעה המדינה - יש לפרק את הממשלה מיד. אין זכות קיום לממשלה שמובלת לתהום באמצעות פופוליזם שפל שפוגע בבריאות הציבור ומסכן את המדינה רק כדי לרצות מספר אנרכיסטים המונעים משנאה ורוע".