המפכ"ל מכחיש הטענות לריגול: "הכול נעשה עם אישורים"

רנ"צ קובי שבתאי פרסם הודעה בעקבות תחקיר כלכליסט שחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול של חברת NSO כדי לעקוב אחר אזרחים. לדבריו, הוא הורה על בדיקה וממנה עלה כי חלק מהמקרים, בהם שימוש נגד מחאת "הדגלים השחורים" וראשי רשויות, אינם נכונים

זמן צפייה: 04:39

רב-ניצב קובי שבתאי הגיב היום (שלישי) לתחקיר של העיתונאי תומר גנון ועיתון כלכליסט שחשפו כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול של חברת NSO כדי לעקוב אחר אזרחים אמר כי הורה על בדיקה של כל המקרים שעלו בכתבה.

עוד נאמר מטעמו של המפכ"ל: "מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים. בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה". עוד הוסיף להתעקש המפכ"ל כי "הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים".

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר | צילום: שאטרסטוק

במקביל, מהמשטרה נמסר בתגובה לתחקיר: "המשטרה רוכשת כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר. החברות החיצוניות אינן חשופות למידע מודיעיני או לתוצרי המידע החקירתי, ובתוך כך הפעלת הכלי הטכנולוגי לצורך משטרתי נעשה על ידי גורמי המקצוע של משטרת ישראל ולא על ידי עובדי החברות החיצוניות".

כאמור, מוקדם יותר הבוקר פורסם תחקיר בעיתון הכלכלי לפיו משטרת ישראל הורתה לבצע מעקבים אחר אזרחים שאינם חשודים או עבריינים באמצעות תוכנת הרוגלה "פגסוס" של NSO, וזאת ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. את הפריצות לטלפונים ביצעו אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" הסודית של המשטרה.

בין היתר, מהתחקיר עולה כי המשטרה פרצה באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO לטלפון נייד של ראש עיר מכהן במטרה לחפש ראיות לשוחד, וזאת עוד בשלב החקירה הסמויה. בנוסף, פרצה המשטרה לטלפון של ראש עיר מכהן נוסף כדי למצוא התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן, אלא שהתיק לא הבשיל לכתב אישום ולראש העיר כנראה אין מושג שתוכן ההתכתבויות שלו נחשף למשטרה.