המצילים מסבירים: כך תמנעו מטביעה בים

על פי נתוני מרכז החקר והמידע של הכנסת, בשנתיים האחרונות טבעו למוות 65 אנשים בחופי ישראל. נמרוד מרציאנו ויאיר שמאי, מצילים בחופי אשקלון והרצליה, מסבירים כיצד להיחלץ במקרה שנקלעים לזרם - וכיצד להתנהל בחופים כדי למנוע אסונות

סוכת מציל

ילד בן 11 טבע אתמול (ראשון) בחוף צ'ארלס קלור בתל אביב ונפגע באורח אנוש, ועל פי נתוני מרכז החקר והמידע של הכנסת, בעונות הרחצה 2020, 2021 ומאפריל עד יוני 2022 - 65 אנשים טבעו למוות בחופי ישראל. 32 איש טבעו למוות בעונת הרחצה 2020, ו-29 איש טבעו למוות בעונת הרחצה 2021.

ארבעה נוספים טבעו למוות מתחילת עונת הרחצה 2022 שהחלה ב-8 באפריל ועד 19 יוני 2022 - שניים בחודש מאי ושניים בחודש יוני. נזכיר שאנו לקראת סוף חודש יולי, בו קיפחו את חייהם שלושה אנשים שטבעו למוות. מבין כלל הקורבנות בשנתיים האחרונות - 55 טבעו למוות בים התיכון, חמישה טבעו למוות בכנרת, ארבעה בים המלח (אחד מהם מת מדום לב) ואחד טבע בים האדום. 57 מבין 65 הטובעים למוות היו גברים.

רק יילך ויתחמם. מבלים בחוף
חוף, ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"מי שנקלע לזרם בים, לא צריך להתנגד לזרם, לא צריך להתנגד לים", מסביר נמרוד מרציאנו, מציל בחוף בר כוכבא באשקלון. "מי שיודע לשחות, שישחה תמיד לצדדים, הגלים כבר יזרקו אותו החוצה. מי שלא יודע לשחות, שינסה לצוף על הגב עד שכוחות ההצלה יגיעו לעזור לו, או שהים בעצמו יחזיר אותו הצידה. אף פעם לא מתנגדים לזרם ואף פעם לא נלחמים בים".

"מי ששוחה בחופים שיש בהם שוברי גלים", מוסיף מרציאנו, "לא להיצמד לפינות של השובר, בפינות של השובר נוצר זרם ממים חוזרים, זה מייצר את הזרם. לא להיכנס אף פעם לחופים שאינם מוכרזים ושאין בהם מציל. לא להיכנס בשעות שאין רחצה".

למרציאנו גם טיפ להורים שמגיעים עם הילדים לרחוץ בחוף הים: "הורים שמגיעים עם הילדים לים, לא לעזוב את הילדים אף פעם לבד. תעזבו את הטלפונים ותשגיחו על הילדים, כך תבלו בנעימים בחוף ותחזרו הביתה בשלום".

צוותי רפואה בחוף לא מוכרז סמוך לרחוב חלוצי התעשייה בחיפה.
צוותי רפואה בחוף לא מוכרז סמוך לרחוב חלוצי התעשייה בחיפה | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

גם יאיר שמאי, מציל בחוף הרצליה, מציע פתרונות לבאי חוף הים: "כלל ראשון זה להגיע לחוף ים שיש תחנת הצלה, חוף מוכרז, אפשר לשבת רחוק מה מציל אבל כשנכנסים למים נכנסים רק במקום המסומן. אם יש דגל אדום, אז הרחצה אמנם מותרת אבל מסוכנת. עדיף לא לבוא עם כלי ציפה, לא מזרוני ים ולא כל דבר דומה מכיוון שאם יש בור או זרם, אז יותר קל להיסחף".

"לפעמים הזרמים ממש בקרבת החוף וזה נראה לא רציני, אבל זה כן רציני", מוסיף שמאי, "אם הורה נתקל עם הילדים בזרם, אז לתפוס את הילדים ולא להתנגד לזרם, זה לא יקח אתכם מעל ל-30 מטרים". שמאי מדבר גם על המתרחצים שנכנסים למים שתויים: "שתיית אלכוהול בחוף הים זה נושא חשוב, מתרחצים שמגיעים לחוף שתויים, או ששותים עד לא ידע במהלך השהייה, זה גורם לאיבוד התחושות וכתוצאה מכך הסיכוי לטביעה גובר. צריך להבין שגם למתרחצים יש אחריות אישית והיא מתחילה עוד לפני שמגיעים לחוף הים".

חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90