נתוני "מחיר למשתכן" נחשפים: האם הזוגות הצעירים באמת חסכו?

מניתוח מיוחד שנעשה במטה הדיור במשרד האוצר, עולה כי כ-70 אלף זוכי התוכנית חסכו במשותף כ-20 מיליארד שקלים. עם זאת, רק כ-4,000 דירות אוכלסו עד כה. "אנחנו מחכים בקוצר רוח"

זמן צפייה: 02:09

בארבע השנים שחלפו מאז יצאה לדרך תוכנית "מחיר למשתכן", אחת הביקורות העיקריות שנשמעו עליה היא על כך שהושקע בה הרבה מאוד כסף. על פי ניתוח מיוחד שנעשה במטה הדיור שבמשרד האוצר, כמעט 70 אלף זוכי התוכנית חסכו יחד כ-20 מיליארד שקלים.

אך יש לציין שרק כארבעת אלפים דירות אוכלסו עד כה. בפועל, זוגות רבים אכן חסכו לא מעט כסף, אבל עד שיקבלו מפתח - החיסכון עלול להצטמצם. "אנחנו מחכים בקוצר רוח, ולמעשה מבינים שיש בסך הכול איזה שהם שלבים להיתרי בנייה שאנחנו עוד מאוד רחוקים מהם", אמרה אחת הנשים שזכתה ב"מחיר למשתכן" במארס 2019.

על פי הניתוח, על כל שקל ששמה המדינה, הקבלנים שמו שניים, בהנחות שנתנו. בנתיבות לדוגמה, מחיר דירה ב"מחיר למשתכן" היה 610 אלף שקלים, לעומת 862 אלף בשוק, כלומר הנחה של כ-252 אלף שקלים. בשכונת שער הגיא שביקנעם הדירה הזולה ביותר בתוכנית נמכרה בפחות מ-900 אלף שקלים, מחיר מגלם בתוכו הנחה של כמעט 200 אלף שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הקבלן שזכה במכרז תוכנית מחיר למשתכן: פושט רגל שחייב מיליונים

"שבויים של הפרויקט": נרשמו ל"מחיר למשתכן" – ויצאו ללא דירה

רוב הזוכים לא קנו דירה: בנק ישראל בביקורת קשה על מחיר למשתכן

נדלן3
נדלן3 | צילום: פוטוליה

ההפער במחיר הדירה משפיע כמובן גם על החזר המשכנתה החודשי. מחיר ההחזר על דירות בתוכנית עומד על כשלוש אלפים שקלים ו-900 בממוצע בחודש. זאת, לעומת חמשת אלפים בממוצע לכל השאר. כלומר, הדבר מפנה לזוכים יותר מאלף שקלים בחשבון בכל חודש.

בנוסף, בניגוד לתוכנית אחרת של שר האוצר כחלון, רפורמת הסלולר שגררה את כל המחירים בשוק למטה, "מחיר למשתכן" הצליחה בינתיים לבלום מעט את עליות המחירים אבל טרם הביאה לירידה של ממש בשוק כולו.

לכן, לא במקרה המספרים האלה נאספו דווקא עכשיו. תוקפה של התוכנית צפוי להסתיים בדיוק בעוד חודשיים, בסוף השנה. במטה הדיור יוצאים כעת לקרב. זאת, על מנת לשכנע כל ממשלה שתהיה, זמנית או קבועה, שחייבים להמשיך כדי לקצור את הפירות.