המפכ"ל ביקש ועדת בדיקה לאסון במירון: "תוצאה של הזנחה"

שבתאי פנה למנדלבליט וביקש ששופט יעמוד בראש הוועדה שתיבחן את האירוע, שבו נהרגו 45 בני אדם. בשיחות סגורות אמר המפכ"ל: "עשינו הכול כדי למנוע ולהתריע, לא הייתי עושה שום דבר אחרת"

המפכ"ל קובי שבתאי
המפכ"ל קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

המפכ"ל קובי שבתאי פנה היום (רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש להקים ועדת חקירה לאסון בהר מירון בראשות שופט. לדבריו, המשטרה עשתה הכול כדי למנוע ולהתריע על האסון, אך אף שוטר לא היה יכול למנוע אותו.

יתרה מזאת, בשיחות סגורות אמר שבתאי כי האסון באתר הוא תוצאה של ההזנחה של שנים שהתנקזה לפתחה של משטורת ישראל. המפכ"ל ענה לטענות שנוכחות המשטרה הפריעה וגרמה נזק: "היינו חייבים להיות שם ועשינו הכול כדי למנוע אסון - לא הייתי שום דבר אחרת".

הלוויית אחד ההרוגים באסון במירון
הלוויית אחד ההרוגים באסון במירון | צילום: רויטרס

אתמול התכנסו בכירים במשרד הבריאות במטרה לבחון אם מערכת הבריאות העניקה לפצועים שנפגעו באסון את הטיפול המיטבי. על פי התחקיר, שתוכנו נחשף לראשונה בחדשות 13, ההודעה הראשונה אודות האסון הגיעה לחמ"ל החירום שבמשרד הבריאות בשעה 1:19 בלילה, כ-20 דקות לאחר תחילת האירוע.

בהמשך לכך, לבית החולים "זיו" שבצפת פונו יותר מ-40 פצועים, זאת למרות שבמקום היו 20 מיטות בלבד בחדר המיון. "בית החולים נהריה המתין לקבל פצועים ברמה יותר קשה משקיבל, אך הם לא הגיעו למרות שבית החולים היה ערוך לכך", אמר רפי גולני, ראש האגף לשעת חירום במשרד הבריאות.

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א'

בנוסף, בליל האסון הוקפצו מסוקים שסייעו בפינוי הפצועים לבתי חולים במרכז הארץ, אך על פי התחקיר של משרד הבריאות, בבתי החולים שיבא, בילינסון ואיכילוב המנחתים לא היו ערוכים לקבל אותם, כאשר כחצי שעה לאחר קבלת ההודעה על האסון, ב-1:51, הועברה הודעה לבתי החולים שבמרכז ושבירושלים להיערך לקליטת הפצועים. שלושת בתי החולים הכחישו את טענות משרד הבריאות.

זאת ועוד, בשעה 4:19 לפנות בוקר התקיימה שיחה עם משטרת ישראל, שבמהלכה הועלו טענות על קושי בפינוי הגופות מהאתר במירון. בתיעוד בלעדי שהגיע לידי חדשות 13, ניתן לראות אמבולנסים שפינו פצועים, אך לא הורשו לחזור בחזרה ולטפל בפצועים נוספים שנמצאים במתחם ההר. "לא נותנים לנו להיכנס לאתר, המשטרה חסמה אותנו", טענו הפרמדיקים.