נפרדים מ"שר התורה": הרב קנייבסקי הובא למנוחות

מנהיג הזרם הליטאי שהלך לעולמו בגיל 94 הובא למנוחות. צעירים רבים פרצו את גדרות בית העלמין ונכנסו פנימה. חסימות הצירים בכל אזור מרכז הארץ החלו כבר משעות הבוקר המוקדמות, והסתיימו אחרי 12 שעות של חסימות

זמן צפייה: 15:17

מסע ההלוויה של הרב חיים קנייבסקי יצא היום (ראשון) מביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק לכיוון בית העלמין זכרון מאיר, שם הוא הובא למנוחות ונטמן לצד רעייתו, הרבנית בת-שבע קנייבסקי, שהלכה לעולמה בשנת 2011. למרות שההלוויה הסתיימה לפני זמן קצר - המונים ממשיכים להגיע לבית העלמין. המשטרה עדכנה כי לאחר 12 שעות, כלל הכבישים שנחסמו בעקבות ההלוויה נפתחו לתנועה.

הלווית הרב קנייבסקי בבני ברק | צילום: רויטרס

המשטרה העריכה מוקדם יותר כמיליון איש צפויים להשתתף במסע ההלוויה, אך אישרה את הכניסה לבית העלמין רק לכ-300 עד 400 איש, קרובי משפחה של הרב קנייבסקי אשר מסומנים על ידי המשטרה. חסימות הצירים ברחבי גוש דן החלו כבר משעות הבוקר המוקדמות, והציבור התבקש להימנע מלהגיע עם רכבים לצירים שנחסמו ולסביבתם.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בתום הערכת מצב בחמ''ל המשטרה סמוך לבית העלמין בבני ברק
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בתום הערכת מצב בחמ''ל המשטרה סמוך לבית העלמין בבני ברק

לאחר כניסת הרכב שנשא את גופתו של הרב קנייבסקי, אלפים פרצו את גדרות בית העלמין וטיפסו מעל הגדר. במקביל, עשרות חרדים התעמתו עם כוחות המשטרה שחסמו את הגישה לבית העלמין ולטקס הקבורה. בתגובה, לבית העלמין הוזנקו 150 שוטרים.

הלווית הרב קנייבסקי בבני ברק | צילום: רויטרס

מסכי ענק ומערכות הגברה הוצבו בכל רחבי העיר בני ברק, ושידרו את התמונות מבית העלמין, על מנת למנוע דוחק באזור ההלוויה. 64 אנשים נפגעו באורח קל וטופלו על ידי צוותי מד"א, חמישה מהם פונו לבתי החולים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2203201541' autoplay='0' credit='' desc='המונים מצטופפים ליד רכבו שנושא את גופתו של הרב קנייבסקי' poster='' kid='1_5kkp8vq5' duration='19']

הרב ירחמיאל גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה, הנחשב לבכיר הרבנים של הציבור הליטאי, הספיד את הרב קנייבסקי: "בכל העולם היו מושפעים ממנו, ביקשנו ממנו תפילות וברכות. השפעות כאלה אין כעת בכל העולם כולו, אין שיעור למה שאנחנו חייבים לו".

Whatsapp Image 2022 03 20 At 1
הלוויית הרב קניבסקי | צילום: שני שמש

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט פתח היום את ישיבת הממשלה בהספד לרב. "האבל הגדול, ההמוני, הוא רגע יהודי מובהק: גיבורי התרבות של העולם היהודי הם לא ענקי חומר, הם ענקי רוח", אמר ראש הממשלה.

"אנשים שהקדישו את חייהם לתורה ולמצוות, ללימוד מעמיק, ולשימור המסורת. ההלוויה היא אירוע המוני, ועלינו להקפיד שהיא לא תסתיים – חלילה –באסון המוני. אני קורא לבאי הלוויה - לא להצטופף ולא להידחק".

הרב חיים קנייבסקי, מנהיג הזרם הליטאי בציבור החרדי
הרב חיים קנייבסקי

הרב קנייבסקי נפטר ביום שישי בגיל 94 בביתו שבבני ברק, לאחר מאמצי החייאה ממושכים של צוותי הרפואה שהוזעקו למקום. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

הרב חיים קנייבסקי
הרב חיים קנייבסקי

הרב קנייבסקי נולד ב-1928 בפינסק, אז בפולין וכיום בבלארוס, כבנם הבכור של הרב יעקב ישראל קנייבסקי ופעשא מרים, אחותו של החזון איש. בשנת 1934 עלה לארץ ישראל עם משפחתו, שהתיישבה בבני ברק. מאז פטירתו של הרב שטינמן לפני כחמש שנים, נחשב הרב קנייבסקי לאחד משני מנהיגי הציבור הליטאי המרכזיים, לצד הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז'.

הלווית הרב קנייבסקי בבני ברק | צילום: רויטרס

הקבר של הרב חיים קניבסקי בבני ברק
הקבר של הרב חיים קניבסקי בבני ברק