תנועת הרכבות בכל הארץ הופסקה: "צעד פראי ובלתי חוקי"

לדברי ההנהלה, בשל העובדה ששמונה מנהלי תנועה בפיקוד הארצי הודיעו על מחלה, תיעצר תנועת הרכבות לחלוטין – עד להודעה חדשה. ועד העובדים: אין שביתה - מנהלי המשמרות חולים כבר כמה ימים"

זמן צפייה: 01:43

שוב – שיבושים בתנועת הרכבות: שמונה פקדים, מנהלי תנועה בפיקוד הרכבות הארצי, הודיעו הבוקר (שישי) שלא יוכלו לעבוד בשל מחלה. בהנהלת הרכבת הודיעו כי בשל העובדה שמדובר במחצית הפקדים בחברה, תנועת הרכבות תיעצר לחלוטין.

הנהלת הרכבת הגדירו את הודעת הפקדים "צעד ארגוני פראי ובלתי חוקי", וכי מדובר ב"נסיקה של מאות אחוזים במספר הודעות המחלה ביחס לימים כתיקונם". עוד הוסיפו כי בשל העובדה שבכל החברה מועסקים 21 פקדים שחלקם סיימו משמרת לילה, ואחרים מסרבים להגיע לעבודתם מחוץ למשמרת הקבועה – אין אפשרות להפעיל את הרכבות.

"בשל כך, ומסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מ-4 פקדים במשמרת, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת בשעה 8:00", נמסר מהנהלת הרכבת, "זאת - עד להודעה חדשה".

רכבת ישראל
תנועת הרכבות תיעצר. רכבת ישראל (ארכיון) | צילום: ללא קרדיט

מועד העובדים נמסר כי לא מדובר בשביתה, וכי הפקדים חולים כבר ימה ימים. "הועד לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית שום פעילות", מסרו, "אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים.הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבויים ופיקטיבי. ועד העובדים והיו"ר גילה אדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת".

עוד הוסיפו: "הוועד פועל על מנת לסייע למצוא עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה. במקום להפיץ דברי שקר בתקשורת על ההנהלה לדבר עם עובדיה. המדובר במהומה רבה על לא מהומה ובהנהלה שלא בוחלת בכלום כדי לפגוע בעובדיה ולעשות כל מאמץ לרבות הפצת נתוני שקר והכפשות שווא כדי לנסות להשניא את עובדיה שלה, על הציבור".

בועז הירש, סמנכ"ל חטיבת הנוסעים ברכבת ישראל, הפנה אצבע מאשימה כלפי יושבת ראש ועד העובדים ודרש להפסיק את הפגיעה בנוסעים. "למרות הודעת ההסתדרות על הפסקת הפגיעה בנוסעים, ממשיך הוועד בראשות גילה אדרעי להשתמש בשיטות פראיות ובלתי חוקיות ובשעות האחרונות הודיעו כמעט מחצית מהפקדים על מחלה", אמר.

זוהי אינה הפעם הראשונה בשבועות האחרונים שבה ועד העובדים, בראשות גילה אדרעי, גורם להנהלה להשבית בעצמה את הרכבות. לפני מספר שבועות הודיעו העובדים כי לא יבצעו את עבודות התחזוקה למסילות עד שאלה לא יעמדו בתקני הבטיחות, וכעת כאמור הודיעו הפקדים כי הם חולים. ברקע - שמונה סכסוכי עבודה לא פתורים בין ההנהלה לוועד.

לפי נתונים שהגיעו לידי חדשות 13 בחודש האחרון, בעקבות כל השינויים, השיבושים והשביתות, ציבור הנוסעים בזבזו זמן רב בהמתנה – במיוחד בחודש החולף. בחודש ינואר השנה, נרשמו 10,762 דקות איחור של הרכבת ובחודש אחריו נרשמו 12,105 דקות איחור. במארס נרשם זינוק, כאשר הנוסעים איבדו יותר מ-18 אלף דקות- כ-300 שעות של המתנה.

נוסף לכך, בחודשים הראשונים השנה, ינואר ופברואר, היה ניתן לראות זינוק של כ-200% במספר ימי המחלה שנהגי הקטר הכריזו עליהם. אשתקד דיווחו הנהגים על 173 ימי מחלה לעומת 512 ב-2019. כמו כן, רק במהלך חודש מארס אירעו 32 מקרים בהם נהגים עצרו באמצע הדרך, דיווחו שהם חולים או צריכים להתפנות.