אוסקר ואקזיט המיליארדים: הישראלים ששמו אותנו על המפה השנה

גם בשנת העצמאות ה-71, היו ישראלים שהגיעו להישגים מרשימים והביאו לתחושת גאווה: מהמנכ"ל שמכר את "מלאנוקס" במיליארדי דולרים, דרך הבמאי שזכה בפסלון המוזהב ועד החוקרים שהדפיסו לב אנושי

זמן צפייה: 04:18

ישנם רגעים בהם נדמה שהמחלוקות והשסעים בחברה הישראלית נדחקים הצידה ותחושת הגאווה הלאומית צפה. לרוב הרגעים האלה מגיעים כשישראלי או ישראלית מגיעים להישג משמעותי ששם את המדינה על המפה העולמית. גם בשנתה ה-71, היו ישראלים שמילאו את לב העם בגאווה: ממנכ"ל החברה שנמכרה במיליארדי דולרים, דרך צוות המדענים שהדפיסו לב אנושי ועד הבמאי שזכה בפרס האוסקר.

כתבות נוספות בנושא:

פריצת דרך עולמית: חוקרים בישראל הדפיסו לב חי במדפסת תלת ממד

"בהצדעה לרוח הישראלית": אלו משיאי המשואות בטקס יום העצמאות

ערב יום העצמאות: בישראל חיים יותר מתשעה מיליון בני אדם

מרעננה לפסלון המוזהב

בחודש פברואר זכה הבמאי הישראלי גיא נתיב בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר בפרס האוסקר עם הסרט "Skin". הסרט מתמקד בסיפורו של בריאן ווידנר, מנהיג תנועת עליונות לבנה ששינה את מסלול חייו, והפך לאחד מהדוברים הבולטים נגד גזענות בארצות הברית. נתיב, שגדל ברעננה ועבר לארצות הברית עקב נישואיו לשחקנית והמפיקה ג'יימי ריי ניומן, סיפר בשיחה עם חדשות 13 כי "כל המסע שלנו התחיל כששרון מימון, מי שהפך לתסריטאי השותף, התקשר אליי יום אחד ואמר לי: 'שמע, יש לי רעיון שיביא אותנו לאוסקר'".

לדבריו, "מימון סיפר לי מה הוא רוצה שנעשה, וחשבתי שזה מבריק. כמה שבועות לאחר מכן ראיתי כתבה על ניאו נאצי שלימד את בנו, ילד בן עשר, איך לירות במקסיקנים בגבול. באחד מהלילות הוא חזר שיכור הביתה ובנו חשב שהוא פורץ - וירה בו בראש". נתיב הוסיף כי "הקטע הזה חיבר לנו את הכל, כתבנו את זה במהלך סוף השבוע ויצאנו לצלם. אשתי ואני היינו אחראים לכל ההפקה וממנו את זה מהכסף שלנו".

הבמאי הישראלי גיא נתיב זוכה באוסקר
הבמאי הישראלי גיא נתיב זוכה באוסקר | צילום: חדשות 13

נתיב סיפר על תהליך יצירת הסרט: "כל הסרטים שלי היו קצרים, וזה עזר לי להבין את השפה היצירתית ואיך משתמשים בה בצורה נכונה. לכן, זה גם סייע לי לגייס משקיעים, בהם טרודי סטריילר, אשתו של הזמר סטינג, שסיפרה לי כי הוא ראה את הסרט ואמר לה: 'זה מדהים, תשקיעי בזה'". הבמאי הישראלי התייחס גם לאוניברסליות של המסר שסרטו מעביר: "זה סרט שקשור לעולם כולו. יש גזענות בכל מקום והסרט שלי עוסק בדיוק בזה".

הבמאי המוערך ומשפחתו חיים אמנם בארה"ב, אך לא שוכחים לרגע מאין הם באו: "אני מאוד גאה במדינה שלנו, מעולם לא הסתרתי או חשבתי להסוות את המוצא הישראלי שלי". לדבריו, לא ניתן לנתק את ההישג האישי שלו מהחברה שבה חיי ומהמשפחה שליוותה אותו: "כל חיי גדלתי בחברה שנתנה לי המון ואני גאה מאוד בחבריי ובמשפחתי".

גיא נתיב
גיא נתיב

האקזיט השווה מיליארדים

חודש לאחר הזכייה של נתיב באוסקר, ישראלי נוסף שם אותנו על המפה. הפעם בתחום ההיי-טק, כשאיל וולדמן, מנכ"ל "מלאנוקס", המתמחה בפיתוח וייצור רכיבים למערכות תקשורת, מכר את חברתו ל- Nvidia"" האמריקנית ב-6.9 מיליארד דולרים.

בשיחה עם חדשות 13 סיפר: "בשנה האחרונה התמודדנו עם אתגרים רבים, אך הצלחנו להתמודד איתם וכשהגיעו הצעות רכישה רבות, לא יכולנו להתעלם מהן והתחלנו בהליכי מכירה". לדבריו, "התהליך נמשך כמה חודשים, תוך מו"מ אינטנסיבי עם כמה חברות, עד שלבסוף בחרנו ב-Nvidia".

איל וולדמן, מייסד ומנכ''ל מלאנוקס
איל וולדמן, מייסד ומנכ''ל מלאנוקס | צילום: יח''צ

וולדמן הסביר כי "המכירה טובה לעובדים שלנו כיוון שמכרנו את מלאנוקס לחברה גדולה ומובילה טכנולוגית שמתכננת לשמור על המותג שבנינו, יחד עם העובדים של מלאנוקס. לישראל זה מועיל כי הפעילות תישאר כאן ואף תגדל". בסיום דבריו אמר כי הוא "מקווה שהכלכלה תמשיך להתפתח וכי כל המגזרים בחברה יהיו שותפים להצלחה".

בניין חברת מלאנוקס
בניין חברת מלאנוקס | צילום: רויטרס

הלב הפועם של ישראל

חודש לאחר מכן, הלב הישראלי הלם בחוזקה ולא רק מהתרגשות, כשחוקרים באוניברסיטת תל אביב הצליחו לרשום פריצת דרך מדעית בקנה מידה עולמית, זאת לאחר שהדפיסו לראשונה לב תלת מימד. טכנולוגיה זו עשויה אף להחליף את השתלות האיברים ולקדם את המחקר הרפואי בצורה משמעותית.

כמה מדענים, בהובלת פרופסור טל דביר, לקחו רקמת שומן מאדם חולה, הפכו את תאי השומן שהפרידו לתאי גזע, ויצרו מהם תאים של שריר לב ותאים שיוצרים כלי דם. לאחר מכן, ערבבו את החומרים עם חומר להדפסה, והדפיסו את התערובת.

טל דביר
טל דביר | צילום: חדשות13

פרופ' דביר, שבמעבדתו בוצע המחקר פורץ הדרך, הסביר כי "מאז הומצאה הטכנולוגיה של הדפסה בתלת-מימד מנסים חוקרים בכל העולם להדפיס באמצעותה, בין היתר, רקמות ואיברים להשתלה. אני שמח שהצלחנו לפתח טכנולוגיה חדשה, שנותנת מענה לחלק ניכר מהקשיים שהתעוררו בדרך".

כיום עובדים החוקרים על גידול הלב בסביבה מיוחדת עד שהתאים יהפכו לתאי לב בוגרים, המתקשרים ביניהם. הם מקווים שכבר בשנה הקרובה יושתלו לבבות מודפסים מסוג זה בבעלי חיים, על מנת לבחון את תפקודם.