תחקיר חשף: תשתית איראנית פעלה להסית יהודים לאלימות נגד ערבים

בכתבה שהתפרסמה ברשת BBC בשיתוף "פייקרפורטר" חושף כי קבוצת החדשות "אדוק" שפנתה לקהל דתי וחרדי בישראל, נשלטה על ידי רשת איראנית ופרופילים מזוייפים, זאת בניסיון לעורר פילוג וללבות את המתיחות עם ערביי ישראל. "זה משהו שלא ראינו בעבר"

תמונה שהופצה על ידי הרשת האיראנית
תמונה שהופצה על ידי הרשת האיראנית | צילום: מתוך פייסבוק

על פי תחקיר שפורסם היום (חמישי) ברשת BBC בשיתוף עם מיזם המחקר הישראלי "פייקריפורטר" (FakeReporter), רשת מידע כוזב איראנית חשודה בניהול קבוצת חדשות בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות בשם "אדוק", המכוונת ליהודים דתיים וחרדים בעלי השקפה ימנית בישראל, זאת בניסיון לעורר פילוג, להסית וללבות את המתיחות עם ערביי ישראל.

מטרת הההתערבות הייתה להוביל ל"מלחמת דת" על ידי הגברת "הפחד, השנאה והכאוס", נכתב בתחקיר.

באחד המקרים, הרשת פרסמה מחדש סרטון של עימות בין חבר הכנסת איתמר בן גביר, שנשא אקדח, לבין שומר ערבי ישראלי, וכתבה עליו: "חבל שהוא לא נתן לו אחד בראש". פייסבוק וטוויטר השביתו את דפי הקבוצה והפרופילים הקשורים אליהם לאחר שמיזם המחקר פייקריפורטר פנה אליהם. הרשת נשארת פעילה בערוץ הטלגרם בלבד.

Edhdyh
ח''כ בן גביר מחזיק באקדחו בתיעוד

פייסבוק טוענת כי החשבונות היו חלק מניסיונות איראנים להקים רשת חדשה, לאחר שהפילה רשת אחרת בחודש מרץ 2021. החברה רואה בקבוצות מבוססות איראן כמתמידות ובעלות משאבים טובים בניסיון לנצל פלטפורמות מדיה חברתית.

פירוש שם הקבוצה, "אדוק", הוא ראשי תיבות של המילים "איחוד דתי וירטואלי לציבור הדתי". היא הפיצה מחדש מאמרים ופוסטים התומכים בפוליטיקאים מהימין הקיצוני, עודדה הפגנות וטיפחה רגשות אנטי-ממשלתיים ואנטי-ערביים. אחד הפרופילים המזוייפים שיצרה הקבוצה אסף אלפי עוקבים.

משתמש מזויף בעל אלפי עוקבים של הרשת האיראנית שהשתמש בתמוןנות של עיר יהודי מרוסיה שנפטר לפני כארבע שנים
משתמש מזויף בעל אלפי עוקבים של הרשת האיראנית שהשתמש בתמונות של עיר יהודי מרוסיה שנפטר לפני כארבע שנים | צילום: מתוך פייסבוק

"אנחנו רואים שהרשת הזו קמה בעקבות אירועי 'שומר החומות' בחודש מאי, כשישראל הייתה באחת מנקודות השפל בתולדותיה ביחסים בין אזרחים יהודים לערבים", אומר מנכ"ל פייקריפורטר, אחיה שץ. מקור ביטחוני ישראלי אמר שלפרופילים המקוונים היו מאפיינים דומים לפעילות האיראנית שהתרחשה בעבר ברשתות החברתיות.

"זה משהו שלא ראינו בעבר, יצירת סיפור רקע כזה", אומר שץ, "זו עוד דאגה כי הרשתות האלה הופכות יותר ויותר מפותחות, לראות אותן מתחברות לקיצוניים ולקבוצות אלימות כאלה, הן מאוד נוכחות בפוליטיקה הישראלית", הוא מוסיף.

התפרעויות בלוד
התפרעויות בלוד במהלך שומר החומות | צילום: חדשות 13

בפוסט אחר בפייסבוק של "אדוק" נטען כי נפתלי בנט "נשלט באופן מוחלט" על ידי שותפו לקואליציה, חבר הכנסת ממפלגת רע"ם מנסור עבאס. הרשת עשתה מאמצים רבים כדי להיראות אמיתית, יצרה דף למאפייה פיקטיבית בעיר חרדית, ובמקרה אחר גנבה את זהותו המקוונת של יהודי חרדי מרוסיה שנפטר לפני כארבע שנים.