הביטוח הלאומי בראש תלונות הציבור בשנה האחרונה

נער שקיבל דו"ח של 5,000 שקלים על הפרת בידוד למרות שסיים אותו ושיחות וידוא על בסיס שבועי של המשטרה כדי לוודא בידוד של אישה למרות שנפטרה: יותר מ-16 אלף תלונות התקבלו במשרד מבקר המדינה כש-56.6% מהתלונות נמצאו מוצדקות. בראש הרשימה נמצא המוסד לביטוח לאומי, ש-64.4% מהתלונות נגדו נמצאו מוצדקות. כל הנתונים

בניין המוסד לביטוח לאומי בירושלים
בראש מספר התלונות. המוסד לביטוח לאומי | צילום: אפרת אסקירה

מי מהגופים המוסדיים תפקד הכי פחות טוב בגל השלישי ובגל הרביעי של הקורונה? דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם אחר הצהריים (שלישי) עוסק בתלונות הציבור ולפיו בתקופה שבין 1 בדצמבר 2020 עד 15 באוקטובר השנה התקבלו 16,191 תלונות, מהם 1,678 בנושאי קורונה. 56.6 אחוזים מסך התלונות נמצאו כמוצדקות לפי המבקר מתניהו אנגלמן או שעניינן בא על תיקונם בזמן הבירור.

בראש הגופים שהתקבלו עליהם מספר התלונות הרב ביותר בתקופה המדובר הוא המוסד לביטוח לאומי עם 484 תלונות. 64.4 אחוזים מהתלונות נמצאו מוצדקות או תוקנן במהלך הבירור. במקום השני נמצא משרד הבריאות שנגדו התקבלו 246 תלונות. כמעט 61 אחוזים מהתלונות נגד המשרד נמצאו מוצדקות.

במשרד המבקר התקבלו 149 תלונות נגד משרד הפנים כש-57.9 אחוזים מהתלונות נמצאו מוצדקות או תוקנו. לאחר מכן ניתן למצוא את משרד התחבורה עם 90 תלונות, רשות המסים עם 89 ושירות התעסוקה עם 22 תלונות.

המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק
מחסום משטרתי בתקופת הסגר (ארכיון) | צילום: דוברות המשטרה

בנוגע לתלונות בנושאי קורונה הנוגעים לגופים האחראים על שירותי הבריאות, 73 אחוזים ממכתבי התלונה עסקו במשרד הבריאות. מרבית התלונות התקבלו בנושא החיסונים, 64 על הנחיות הבידוד ו-64 על התו הירוק.

דו"ח המבקר מפרט כמה דוגמאות בולטות של תלונות שנמצאו מוצדקות. אחת מהן היא תלונה של נער בן 16 שקיבל דו"ח על הפרת בידוד למרות שסיים כבר את תקופת הבידוד. הדו"ח שקיבל הנער היה בסך 5,000 שקלים, על אף שהחלים מקורונה והשלים את מכסת ימי הבידוד. יתרה מזאת, הדו"ח לא ניתן לנער במקום והשוטר מסר לו כי הוא יישלח אליו בדואר. המשפחה הגישה בשה לביטול הדו"ח, אולם הבקשה נדחתה בטענה כי עבר המועד האחרון להגשתה. לאחר התערבות משרד המבקר, המשטרה הודיעה על ביטול הדו"ח.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת

דוגמה נוספת לתלונה מוצדקת הייתה כשאדם עם מוגבלות נפשית, שמוכר כנכה בשיעור של 100 אחוזים, קיבל מהמשטרה דו"ח בסך 500 שקלים על אי-עטיית מסכה. לאחר שדודתו של אותו אדם הגישה לנציבות תלונות הציבור במשרד המבקר את המסמכים המתאימים, הדו"ח בוטל.

תלונה נוספת שהתקבלה הייתה של אדם שסיפר כי אמו נפטרה מקורונה כחודש לפני הגשת התלונה, המשטרה המשיכה להתקשר מדי שבוע כדי לוודא שהיא שומרת על כללי הבידוד. משרד הבריאות מסר לנציבות כי בתחילת המשבר הוסרו מהרשימות המועברות למשטרה רק את הנפטרים, שסיבת פטירתם הייתה קורונה. אמו של המתלונן, לטענת משרד הבריאות, לא הייתה רשומה כנפטרת מקורונה. לאחר התלונה, שמה של האישה שהלכה לעולמה הוסר מהרשימות.

מקרה נוסף היה של בני זוג, אזרחים ותיקים, שפנו לקבלת הנחת אזרח ותיק בארנונה. העירייה בעיר שבה הם מתגוררים דרשו גם אישור מהמוסד לביטוח לאומי וטופס בקשה להנחה. בני הזוג, שנמצאים בקבוצת סיכון, נמנעו מלהגיע לסניף הביטוח לאומי וניסו ליצור קשר בטלפון עם המוסד לקבלת המסמכים המבוקשים, אך הדבר לא עלה בידם. בני הזוג קיבל לבסוף את ההנחה וזוכו ביותר מ-2,000 שקלים.