לאחר שאיבד בני משפחה בפיגוע באיתמר: עשהאל שבו ידליק משואה

בטקס יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל, תשיא את משואת צה"ל סגן הדר כהן, מפקדת פלוגת עולים בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך והנוער. אליזבטה שרסטוק, פעילה יהודייה אוקראינית שניהלה מבצע להצלת אזרחים מהעיר סומי, תדליק את משואת התפוצות

זמן צפייה: 00:33

משרד התרבות והספורט פרסם היום (חמישי) את שמות מדליקי המשואה בטקס הדלקת המשואות השנתי, במלאות 74 שנה למדינת ישראל. בין השמות נמצאים עשהאל שבו שאיבד את אימו ואחיו בפיגוע באיתמר, סגן הדר כהן, מפקדת פלוגת עולים בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך והנוער, שתדליק את משואת צה"ל, ואליזבטה שרסטוק, פעילה יהודייה שניהלה מבצע להצלת אזרחים מהעיר סומי שבאוקראינה, שתדליק את משואת התפוצות.

שר התרבות והספורט חילי טרופר הודיע היום כי קיבל את המלצת הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות בראשות מנהל מרכז ההסברה, מושיק אביב. בנימוקי הוועדה נכתב כי "עשהאל שבו, תושב רמת גן, היה בן תשע כשמחבל נכנס לבית הוריו ביישוב איתמר, ורצח לנגד עיניו את אימו ואת שלושת אחיו. מאתיים רסיסים ושלושה כדורים חדרו לגופו וקטעו את רגלו, אך למרות הפציעה הקשה והאובדן המצמרר של בני משפחתו - עשהאל נאבק לקום ולהתגבר על הכאב והנכות".

עשהאל שבו
עשהאל שבו

עוד נכתב כי "לאחר שיקום ארוך בבית החולים לצד אימונים, הוא הפך לאלוף ישראל בשחייה וייצג את ישראל בגאווה בתחרויות שחייה בין-לאומיות. את רוח הלחימה והאהבה לספורט הוא לקח איתו גם למגרשי הכדורסל. הוא הצטרף לנבחרת ישראל בכדורסל ואף גויס כשחקן מוביל לליגה הטובה בעולם בענף כדורסל הנכים".

השר טרופר הוסיף: "בהתמודדותו יוצאת הדופן עם הטרגדיה הקשה שפקדה אותו, מייצג עשהאל את ניצחונה של רוח היצירה, הבנייה והעשייה. בנוסף, שבו מרצה לבני נוער ברחבי הארץ על ההתמודדות שלו עם האתגרים בחייו. עשהאל הוא סמל לניצחון הרוח. מתוך שבר גדול, אובדן ופציעה קשה, הוא בחר לצמוח. הוא ספורטאי מצטיין, איש חינוך ומודל עבור כל מי שמתמודד עם קושי, ומתעקש לנצח כל יום מחדש".

טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות

בנימוקים התייחסה הוועדה גם לבחירה בסגן הדר כהן להדלקת משואה: "השנה בחר צה"ל להעלות על נס את נושא החינוך, אשר מהווה חלק בלתי נפרד ממשימתם של כל מפקד בצבא. הצבא היחידי שבו קיים חיל החינוך והנוער, אשר עוסק בבניית קומתם הערכית והאנושית של חיילי צה"ל, ומושיט יד לאלה מהם הזקוקים לעזרה נוספת, על מנת למצוא את מקומם בצבא ובחברה האזרחית. סגן הדר מייצגת את רוח חיל החינוך והנוער, המניח את היסודות להיותו של צה"ל צבא העם למען העם, בבניית גשרים, בצמצום פערים ובהבטחת שוויון הזדמנויות לכל הבאים בשערי צה"ל, מכול קצוות וגווני החברה הישראלית".

בנוגע לבחירה באליזבטה שרסטוק נכתב: "שרסטוק, ילידת 1971, היא בת הקהילה היהודית בסומי שבאוקראינה, שבה היא מתגוררת גם כיום. במשך 20 שנה פועלת אליזבטה בתושייה ובחמלה יוצאת דופן כלפי יהודי התפוצות ועושה חסד בהקלה על סבלם של רבים מביניהם. היא עומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי 'חסד חיים', שהוקם בשותפות עם ארגון התמיכה ההומניטרי היהודי-אמריקני, ומעורבת במאמצים ההומניטריים למען סומי ולמענן של קהילות יהודיות קטנות יותר בסביבתה".

"עם פרוץ המלחמה באוקראינה, הייתה סומי, הסמוכה לגבול הרוסי, אחת הערים הראשונות שהותקפו בהפצצות מסיביות. מהיום הראשון של המלחמה הייתה אליזבטה נחושה להגן על חיי היהודים בעיר ולהעניק להם ביטחון. היא הובילה את המאמצים לרכישת מזון ולהעברתו באמצעות עובדי 'חסד חיים' לקשישים ולבעלי מוגבלויות. כאשר נפתח המסדרון ההומניטרי בסומי, שרסטוק ניהלה מבצע לוגיסטי מורכב ואמיץ להוצאת קשישים ובעלי מוגבלויות אל חוף מבטחים".