פרידה מהלב של הכנסת: אילן גילאון הלך לעולמו בגיל 65

חה"כ לשעבר ממפלגת מרצ, שבמשך השנים פעל למען רווחה וזכויות נכים, נפטר בעקבות אירוע מוחי. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. במשפחתו ספדו לו: "האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש. מנהיג פועלים שדוגל בשלום וצדק חברתי, וציוני גדול"

זמן צפייה: 04:53

חבר הכנסת לשעבר מטעם מרצ אילן גילאון הלך הבוקר (ראשון) לעולמו בגיל 65 בעקבות אירוע מוחי. גילאון היה בעברו יו"ר צעירי מפ"ם וסגן ראש העיר אשדוד ובכהונתו בכנסת היה פעיל בעניני רווחה, זכויות נכים ונושאים חקלאיים. גילאון הגדיר עצמו מרקסיסט והיה סמן שמאלי במרצ. הוא הותיר אחריו אישה, יהודית, וארבעה ילדים. הלווייתו תיערך ביום שלישי בכפר סבא.

במשפחתו ספדו לו: "הלך לעולמו האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש. מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול. מצטערים מאד כמשפחה וגם כישראלים". במפלגתו כתבו כי גילאון היה "מעמודי התווך של השמאל בישראל. מנהיג פורץ דרך, שפעל ללא לאות בכנסת, ברחובות ובמאות הפגנות, למען המוחלשים בחברה".

"הוא היה המנוע מאחורי העלאת קצבאות הנכות והחקיקה החברתית בישראל. איש עקרונות, לוחם וחבר. הצדק, השיוויון השלום ואהבת האדם - מורשתו. נמשיך להאבק על העקרונות שהנחיל למרצ בשנות פעילותו", נכתב מטעם מפלגתו.

Niyzhg
אילן גילאון | צילום: אתר הכנסת

יו"ר המפלגה תמר זנדברג כתבה עליו: "'החוק היחיד שאי אפשר לחוקק הוא שצריך להיות בן אדם', אחד ממשפטיו הבלתי נשכחים של אילן גילאון, שמסביר איך ולמה היה אהוב על כולם. הוא שהזכיר לנו שבא לפוליטיקה כדי שאיש לא יצטרך לבחור בין פרוסה לתרופה, נפטר ב-1 במאי. יהי זכרו ברוך. חיבוק ליהודית ולשבט גילאון שהקים ושהיה כל כך גאה בו".

חבר הכנסת ממרצ, מוסי רז,  כתב בחשבון הטוויטר שלו: "איבדנו את אילן גילאון. אילן שייצג אותנו בכנסת 15 שנה פעל למען 'האנשים תחילה'. איש עם לב ענק, תמיד פעל למען האנשים ונאהב על ידי כולם. אבידה ענקית".

חבר הכנסת אילן גילאון בראיון ב''המטה המרכזי''
אילן גילאון

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד גם הוא לפוליטיקאי שהלך לעולמו: "אילן גילאון, מחברי הכנסת החרוצים שידעה הכנסת ואיש ישר עם לב ענק, הלך הבוקר לעולמו בטרם עת. הוא היה עובד קשה על מנת לפתור בעיות פרטניות של אזרחים שפנו ללשכתו. נהג לומר 'חבר כנסת צריך לקבל החלטות כאילו הוא זקן, עני וחולה, ולא כאילו הוא צעיר, עשיר ובריא'".

"אילן גילאון, חבר אהוב, משרת ציבור ולוחם חברתי נחרץ הלך הבוקר מאיתנו, כמה עצוב", כתב עליו נשיא המדינה יצחק הרצוג. "מטובי שליחי הציבור שידענו. אזכור אותו תמיד כמנהיג חברתי ערכי, ישר, נאמן לדרך ואהוב על הבריות שגבר על מגבלה וכל עכבה, יהי זכרו ברוך".

"‏דמעה על אילן גילאון", הוסיף שר החוץ יאיר לפיד. "אחד הטובים שבינינו, איש ציבור, אידיאולוג, ישר כמו סרגל וחכם וגם מצחיק. כבר לא מייצרים אותם כאלה".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כתב עליו כי "רעייתי שרה ואני מצטערים צער עמוק על פטירתו ושולחים תנחומים למשפחתו. האנושיות שקרנה ממנו שלו התעלתה מעל מחלוקות פוליטיות. הוא נתן לה ביטוי סמלי כששלח לנו צנצנת ריבה פרי ידיו לרגל זכייתו של אבנר בחידון התנ"ך. אף שהיינו יריבים פוליטיים קיימנו קשר לבבי לאורך השנים. למרות שלא הסכמנו על הרבה דברים, תמיד יכולתי לזהות שפעילותו הנמרצת נעשתה מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכו - ועל כך הערכתי אותו מאוד. הוא יחסר לי".

''לא להחליט בין פרוסה לתרופה'', גילאון
אילן גילאון | צילום: ערוץ הכנסת

גילאון החל את פעילותו הפוליטית בשנת 1986 כיו"ר צעירי מפ"ם, לאחר מכן הפך לרכז נוער מרצ ובשנת 1993 התמנה מטעם המפלגה לסגן ראש עיריית אשדוד, שם החזיק בתיק החינוך עד שנת 1999 - כשנבחר לכנסת ה-15. הוא כיהן כח"כ במשך כ-4 שנים ולאחר מכן נבחר שוב לכנסת ה-18 עד ה-22.

הוא כיהן בין היתר כחבר בוועדת הכנסת ובוועדת הכספים. במשך השנים הוא קידם חוקים רבים, ביניהם תיקון לחוק ביטוח לאומי המשפר את זכויות הנכים וחוק המחייב לשלם שכר מינימום למלצרים, הרחבת חוק שוויון זכויות לנכים, חוק המקנה פטור מתשלום ארנונה למסגרות יומיות המספקות שיקום בתחום התעסוקה לנכי נפש ועוד חוקים רבים.

הלווייתו של גילאון תתקיים ביום שלישי בשעה 11:00 בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא