חיילים דוברי אוקראינית ולימודי עברית לעולים: הסיוע של צה"ל לפליטים

בחיתוך מצב במערכת הביטחון בנוגע לפליטים האוקראינים בנתב"ג, החליט שר הביטחון כי צה"ל יסייע בכוח האדם לניתוב המגיעים לנתב"ג וכן סיוע לסוכנות היהודית במוקדים הטלפונים שמעניקים שיחרות למגיעים לארץ. בנוסף, תיבחן האפשרות לקלוט עובדים מקרב העולים לתעשיות הביטחוניות

פליטים אוקראינים שעושים את דרכם לארץ ישראל
פליטים אוקראינים שעושים את דרכם לארץ ישראל | צילום: רויטרס

בחיתוך מצב שנעשה היום (שישי) במערכת הביטחון בנוגע לסיוע בקליטת הפליטים וכלל המגיעים מאוקראינה, החליט שר הביטחון בני גנץ בין היתר כי צה"ל יסייע באמצעות 50 חיילים דוברי אוקראינית או רוסית בניתוב המגיעים לנתב"ג, וכן ב-40 חיילים נוספים דוברי השפות הסלביות לסיוע לסוכנות היהודית במוקדים הטלפונים שמעניקים שירות למגיעים לארץ או מבקשים להגיע. בד בבד, אנשי מפקדת אלון ואנשי המילואים של רח"ל יתגברו ויסייעו בתפעול החמ"ל שהוקם בנתב"ג.

כמו כן, החליט גנץ כי בשלב זה ישמרו עשרות מקומות במלון דן פנורמה לצורך פינוי מסורבי כניסה או ממתינים לקבלת תשובות. בנוסף, צה"ל נערך להפעלת מערך לימודי עברית לעולים באמצעות מורים ומורות חיילות, ומערכת הביטחון תבחן אפשרות לקליטת עובדים מקרב העולים בתעשיות הביטחוניות.

פליטים אוקראינים בנתב''ג
פליטים אוקראינים בנתב''ג

"ההנחה המבצעית היא שאנחנו בפני אתגר לאומי משמעותי, לצד האתגרים הביטחוניים שאנחנו פועלים בהם ונשארים בתוקף. מערכת הביטחון וצה"ל יתנו כל סיוע אופרטיבי שיידרש – וכל פתרון שניתן לעזור בו גם בהיבטי סד"כ וגם בהיבטי רכש ולוגיסטיקה, במיוחד בשבועות הראשונים, עד להתייצבות המערכת", אמר גנץ.

כזכור, אמש בעקבות התיעוד שפורסם בחדשות 13 על הפליטים האוקראינים בנתב"ג, הורתה שרת הפנים איילת שקד לפנות מיידית את הפליטים בנתב"ג למלונות עד שתתקבל החלטה בעניינם. השרה הודתה לשר הביטחון בני גנץ על הסיוע המהיר וההתגייסות של פיקוד העורף.

אמש פורסם לראשונה תיעוד ובו נראה אמנון שמואלי, בכיר ברשות ההגירה, מכה בחוזקה במצלמה של אדם שצילם אותו כששמואלי ניסה למנוע את הצילום של הפליטים ששוכבים על הרצפה בנתב"ג.הורתה שרת הפנים איילת שקד לפנות מיידית את הפליטים בנתב"ג למלונות עד שתתקבל החלטה בעניינם. השרה הודתה לשר הביטחון בני גנץ על הסיוע המהיר וההתגייסות של פיקוד העורף.