"המאבק כשל": 2021 - שנת שיא באנטישמיות ברחבי העולם

לקראת ערב יום השואה פרסם המרכז לחקר יהדות אירופה את הדו"ח השנתי המרכז את מעשי האלימות והגזענות כלפי יהודים, והממצאים המדאיגים מצביעים על גידול חד במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב ובמדינות רבות נוספות, כאשר בניו יורק דווח על 214 אירועים במהלך השנה. "למרות המשאבים הרבים שמוקדשים לתופעה - האנטישמיות הולכת ומתגברת"

זמן צפייה: 01:22

לקראת יום השואה, "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו" באוניברסיטת תל אביב, פרסם היום (רביעי) זו השנה ה-28, את הדו"ח השנתי על מצב האנטישמיות. הממצאים המדאיגים מצביעים על גידול חד במספר התקריות האנטישמיות במדינות רבות בעולם, גם בהשוואה לשנת 2019, טרום מגפת הקורונה.

עורכי הדו"ח דיווחו על גידול דרמטי במספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית, קנדה, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה. על פי הדו"ח, הגידול קשור בהתחזקות של תנועות ימין קיצוני ושמאל קיצוני ובבמה הנדיבה שנותנות רשתות חברתיות להפצת שקרים והסתה.

קריקטורות אנטישמיות בעולם
קריקטורות אנטישמיות בעולם | צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

בין היתר, מדובר בתיאוריות קונספירציה שמשגשגות בעקבות משבר הקורונה, ומבצע "שומר החומות" בעזה, שעוררו באופן מיוחד גלים אנטישמיים. הדו"ח, המתייחס לשנת 2021, מתבסס על ניתוח של עשרות מחקרים שנעשו ברחבי העולם, לצד מידע שנמסר מרשויות אכיפת החוק, גופי תקשורת וארגונים יהודיים במדינות שונות.

עורכי הדוח התייחסו לממצאים: "למרות המשאבים הרבים שמוקדשים בשנים האחרונות למאבק בתופעה, האנטישמיות הולכת ומתגברת. הפתרון אינו בהכרח עוד תקציבים, עוד כנסים ועוד חקיקה. נדרשת בחינה אמיצה ומקיפה של היעילות והתועלת של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

קריקטורות אנטישמיות בעולם
קריקטורות אנטישמיות בעולם | צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

בארצות הברית, משטרת העיר ניו יורק דיווחה בשנת 2021 על 214 אירועים של פשעי שנאה כלפי יהודים, לעומת  126 אירועים בשנת 2020. משטרת לוס אנג'לס דיווחה בשנת 2021 על 79 פשעי שנה כלפי יהודים, לעומת 40 בלבד בשנת 2020. במהלך אירועי מאי 2021 ומבצע "שומר החומות" דווחו ברחבי ארה"ב 251 אירועים אנטישמיים בתוך כשלושה שבועות בלבד.

על פי הסקר השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי, 2.6% מיהודי ארה"ב חוו תקיפות אנטישמיות פיזיות בחמש השנים האחרונות. על פי נתוני הליגה נגד השמצה, נרשם גידול של 27% לעומת 2020 ו-113% לעומת 2019 במספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד ארגוני עליונות לבנה. הנתונים האלה מדאיגים במיוחד, שכן במספר התקריות של הפצת תעמולה של עליונות לבנה בכלל נרשמה דווקא ירידה.

קריקטורות אנטישמיות בעולם
קריקטורות אנטישמיות בעולם | צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

ראש "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו", פרופ' אוריה שביט, אמר עם פרסום הדוח: "משהו לא עובד. בשנים האחרונות הושקעו ברחבי העולם משאבים עצומים במאבק באנטישמיות, שכללו תוכניות חשובות ומבורכות –  אבל מספר התקריות האנטישמיות, בכלל זה החמורות, נמצא במגמת נסיקה. הדבר הקל הוא לומר שצריך יותר חוקים ויותר תקציבים. אבל מה שנדרש באמת הוא בדיקה אמיצה ומקיפה של היעילות של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

פרופ' שביט הוסיף כי "פשעי המלחמה הרוסיים, שנעשים תוך חילול ציני של זיכרון השואה, מלמדים אותנו שחלק ממי שהצהירו על מחויבות למאבק לא התכוונו לכך ברצינות ולא הפנימו את לקחי מלחמת העולם השנייה. העולם היהודי חייב להתעשת ולהבין שמאבק באנטישמיות ומאבק למען הסדר הדמוקרטי-ליברלי הם אותו מאבק".