משפחה ישראלית תקועה בקולומביה בלי אפשרות לחזור: "ניפלט לרחוב"

בנימין ארבולדה, נכה על כיסא גלגלים, נסע עם אשתו וארבעת ילדיו לקולומביה בשל גסיסתו של אביו. לאחר שפספסו את הטיסה בשל בירוקרטיה, נדרשו לשלם סכום מופרז לטיסה נוספת. במקביל, הביטוח הלאומי שלל את קצבתו לאחר שהם יותר מ-3 חודשים בחו"ל: "לא יודע איך נמשיך לשרוד"

בנימין ארבולדה ומשפחתו בקולומביה

בנימין ארבולדה ומשפחתו תקועים בקולומביה ולא מצליחים לחזור לארץ. ארבולדה, נשוי ואב לארבעה ילדים קטנים, אחד מהם עם צרכים מיוחדים, נפצע בתאונת עבודה, חי על כיסא גלגלים ועם נכות של 100 אחוזים. "דחינו את הטיסה בלי הרבה ברירות", סיפר היום (חמישי) ארבולדה לחדשות 13, "ודורשים מאיתנו שינוי של 1,200 דולר על כל כרטיס, סך הכול שישה כרטיסים. לקחתי עכשיו עוד הלוואה של עשרים אלף שקל, אבל נשארו לי 5,000 בלבד".

ארבולדה נסע ללוות את אביו שמתמודד עם מחלת הסרטן. מחלתו של אביו התדרדרה והוא נאלץ להישאר בקולומביה. הם דחו את מועד חזרתם לארץ בעלות כספית לא מבוטלת. בתום הביקור, כשהם כבר בשדה התעופה במטרה לעלות על טיסה לישראל, הם נדרשו להציג מסמך אישור יציאה לאחד מבניו.

אחרי דקות ארוכות, ארבולדה אכן מצליח להשיג את המסמך, אבל מפספס עם משפחתו את הטיסה. כעת, הביטוח הלאומי הקפיא את קצבתו ואת קצבת בנו מאחר והם יותר משלושה חודשים בחוץ לארץ וארבולדה אובד עצות.

משפחת ארבולדה ממתינה בשדה התעופה בקולומביה
משפחת ארבולדה ממתינה בשדה התעופה בקולומביה

עוד מספר ארבולדה: "אני צריך לדאוג ללינה לילדים, לאוכל ולצרכים שלהם, כרגע אין לי אפשרות לקחת עוד הלוואה. אני כבר חייב יותר מ-150 אלף שקלים. הקפיאו לי את קצבת הנכות מביטוח לאומי והקפיאו לי גם את הקצבה של הילד כי אנחנו מחוץ לישראל יותר מתשעים ימים. אני לא יודע איך אני חוזר לארץ או איך ממשיך לשרוד".

ארבולדה לא ראה את אביו בשבע השנים האחרונות. אביו גורש מישראל וכניסתו לארץ לא מאושרת, ובשנים האחרונות ארבולדה עצמו חלה בדלקת כרום המוח. "אשתי מטפלת בי ובילדים. בעיקר בילד שלי שהוא עם צרכים מיוחדים. זו מלחמה יום יומית. עברנו מאשקלון לרמלה כי היה יקר מדי ואחרי זה עברנו מרמלה לחריש כי גם זה היה יקר", הוא מספר.

בנימין ארבולדה קולומביה משפחה תקועה בחו''ל
מזוודות המשפחה ברחוב

לדבריו, "החלטתי לטוס לקולומביה כי ידענו שזו הפעם אחרונה שאנחנו הולכים לראות את אבא. אין לו עוד משפחה והייתי מוכרח להישאר איתו עוד בגלל החמרה במצב ואז המצב הכספי התדרדר עוד יותר. לאבא שלי אין כמעט כסף, גדלנו כמשפחה ענייה בקולומביה. אין לא פנסיה ולא קופות גמל. התחלתי לקחת עוד הלוואות כדי לשלם על המחיה בקולומביה וכל ההוצאות הנלוות".

במקביל, ארבולדה נאלץ לשלם גם על הוצאות בארץ, כמו שכירות. "אני משלם גם על הדירה שאנחנו מתגוררים בה בחריש. במצב הזה, עוד חודש ואנחנו נפלטים לרחוב, כי גם כסף למוטל הזול שמצאנו לא יישאר לי".

עו"ד אורן אדשה, שמייצג של בנימין ארבולדה, אמר: "זה כמו פדיון שבויים. המשפחה תקועה בקולומביה ללא יכולת לשוב ארצה. אנו עושים את מירב המאמצים ועומדים בקשר עם השגרירות, הנספח הכלכלי ויהודים טובים שמנסים לעזור בכל דרך. לאחר חזרתם לארץ, נמצה את הדין עם מלוא המעורבים בפשרה".