אחרי 75 שנה: הילדים מתמונת שחרור אושוויץ - נפגשים

לאחר שהרוסים שחררו את מחנה ההשמדה בינואר 1945, צלם של הצבא האדום תפס בעדשת מצלמתו כמה ילדים מבוהלים, וצילם אותם כדי להעביר לעולם את סיפור המקום. מאז, הפכה התמונה לסמל שחרור אושוויץ

זמן צפייה: 11:08

בסוף ינואר 1945 הצבא הרוסי כבר נמצא באושוויץ כמה ימים ופותח לפני העולם השער לגיהנום עלי אדמות. הגיהנום הזה נקלט בעדשת המצלמה של אלכסנדר וורנוצוב, צלם בצבא האדום שמצלם את המחנה בימים הראשונים לשחרורו.

מתוך כמה מאות ילדים שניצלו, יתומים, מבוהלים ומוכי רעב, מתייצבים כמה מהם מול המצלמה. הם לא הכירו זה את זה ולא נשארו בקשר לאחר צילום התמונה, שהפכה לסמל שחרור אושוויץ. מסלולי חייהם מעולם לא הצטלבו שוב במשך 75 שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שורדת גטו ורשה בביקורת על הממשלה: "יש ניצולי שואה עניים"

הדרמה על המסילה: דיווחו שנתקעו – אך הרכבת לא עצרה • האזינו

ההצפה בבסיס חצור: כמה מטוסים יחזרו לפעול רק בעוד כ-3 חודשים

הילדים שמאחורי הגדר-שחרור אושוויץ
הילדים שמאחורי הגדר-שחרור אושוויץ | צילום: חדשות 13

רק כמה ימים לפני צילום התמונה יצאו הילדים שתועדו בה לצעדת המוות. ורה ואחותה אולגה, תאומות מנגלה, הצליחו לשרוד יחד עם אמן חצי שנה בביתן הניסויים של הרופא המפלצתי. טומי ואוטו שרדו שלושה חודשים במסדרים וברעב בביתן הילדים. באמצע צעדת המוות - נעלמו הגרמנים והם נכנסו לבדם למחנה.

הילדים שצולמו בתמונה עלו לארץ והקימו משפחות. כשנפגשו לאחר 75 שנים, הם מיד מתחברים לילדים שהיו. "אנחנו התבגרנו מהר, בגלל מה שעברנו", הסביר טומי שחם, שהיה בן 10 כששוחרר מאושוויץ. הזיכרון שצרוב בהם ניצת ברגע, גם הצער על התמימות שנגזלה מהם, אבל את הכול תמיד ניצח כוח הרצון האדיר שלהם - לחיות.