כשהנאצים דפקו בדלת - מפוחית הפה של צבי הצילה את חייו

צבי היה רק בן 12 כשהחיילים הגרמנים דפקו על דלת ביתו בברלין, וציוו עליו לצאת. הוריו היו מחוץ לבית, וכדי להרוויח זמן עד שיחזרו, ניגן הנער לחיילים. "ניגנתי וראיתי דמעה בעינו של הקצין"

זמן צפייה: 05:49

צבי כהן היה רק בן 12 כשהנאצים דפקו בדלת בעת שהיה לבד בבית בברלין. הם ציוו עליו לצאת מהבית תוך מספר דקות, אך הוא השתמש בכישרון הנגינה שלו במפוחית כדי להעביר לחיילים הגרמנים את הזמן עד שהוריו חזרו הביתה - וכך הציל את חייו ואת חיי משפחתו. מאז כלי הנגינה ליווה אותו בכל הדרך - במחנה טרזינשטט, עד השחרור והעלייה לארץ ועד היום.

בריאיון לחדשות 13 סיפר צבי כי ישב שנתיים בתוך הדירה ופחד לצאת ממנה. "היו כל הזמן הפצצות וליהודים היה אסור לרדת למרתף, הדבר היחיד שיכולתי לעשות זה היה לנגן", הסביר. "כשהנאצים הגיעו הם ציוו עלי לצאת החוצה, ובכיתי בצורה נוראית כי אבא ואמא לא היו איתי. לקחתי את המפוחית ורציתי להכניס אותה לתיק שהיה מוכן מראש. קצין אס.אס שעמד לידי שאל אותי מה זה ואמר לי לנגן משהו".

"נזכרתי בשיר שאמי לימדה אותי - וניגנתי לו אותו. איש האס.אס עמד דום וראיתי דמעה בעינו. איש אס.אס אחר אמר 'הילד הזה יודע לנגן - תנגן לנו עוד משהו'. השבתי לו רק בתנאי אחד. ביקשתי להתקשר מהטלפון אצל הספר שגר מתחתינו. הנאצים הרשו לי לרדת למטה, התקשרתי לאבא שלי והוא אמר לי לעכב אותם. בזמן הזה הוצאתי את כל הרפרטואר של שירי העם הגרמנים, הם שרו ואני ניגנתי. אחרי שעה וחצי אבא ואמא שלי הגיעו".