אמירה שערורייתית וזיוף בלתי נשכח: האושפיזין של תשע"ט

במהלך השנה האחרונה הגיעו לארצנו הקטנטונת מספר דמויות שהשפיעו על סדר היום: מהסערה שעורר נשיא ברזיל, דרך הזמרת שהתנצלה על הביקור ועד ההופעה המביכה שהגיעה לכותרות הראשיות בעולם

במהלך חג הסוכות אנחנו נוהגים לארח בסוכה את האנשים הקרובים והיקרים לנו ביותר. מדי יום מגיעים אלינו שכנים, חברים ובני משפחה לנוח תחת ענפי הדקל, ובדרך כלל הבילוי עובר בנעימים. אך לא כך הדבר כשמדובר באורחים שמגיעים לישראל - במקרה זה, לא תמיד יש לנו את הזכות לבחור מי יגיע לבקר אותנו בארצנו הקטנטונת, וביקורים רבים לפעמים יוצאים משליטה. 

במהלך השנה האחרונה הגיעו לארץ לא מעט ידוענים ואנשי ציבור, ובעוד חלק מהביקורים הוכתרו בהצלחה, כמה חוללו לא מעט סערות. אלה הם האושפיזין של תשע"ט שיהיה לנו קשה לשכוח:

הביקור - והשערורייה

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, שמתחזק קשר אישי חם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, החל את ביקורו בישראל בחודש אפריל האחרון, בכך שאמר את הדברים הבאים: "אני מתרגש להיות פה. הידידות בין שני העמים היא היסטורית. צריך לנצל את הפוטנציאל של שתי המדינות". אך זמן קצר לאחר הדברים האופטימיים הללו, נשמעה מפיו התבטאות חריגה במיוחד. לאחר שסיים ביקור ב"יד ושם", נשמע נשיא ברזיל אומר כי "אין לו ספק" שהנאציזם הייתה תנועת שמאל. "אין ספק, לא ככה? המפלגה הסוציאליסטית של גרמניה", אמר בולסונארו בתשובה לעיתונאי ששאל אותו אם הוא מסכים לטענתו של שר החוץ הברזילאי ארנסטו אראוג'ו, לפיה הנאצים היו שמאלנים. 

הטרמינולוגיה הפופוליסטית של בולסונארו זיכתה אותו בעבר בכינוי "הטראמפ של ברזיל", ולא בכדי: הוא השווה בעבר הומוסקסואליות לפדופיליה, ואמר כי "הוא מעדיף שבנו ייהרג בתאונה מאשר שיהיה הומוסקסואל"; במקרה אחר אמר שלא הגיוני שאחד מבניו יהיה הומו. זאת, מכיוון ש"הם מחונכים מידי"; לחברת קונגרס שעמה התעמת אמר ש"היא כל כך מכוערת שהיא לא שווה שיאנסו אותה".

תמיכתו בישראל ובממשלת הימין אינה מקרית. במדינה הדרום אמריקנית חיה אוכלוסייה אוונגליסטית גדולה, שתומכת באופן נלהב במדינת היהודים מסיבות דתיות. בדומה לשאר מדינות אמריקה הלטינית, תמכה ברזיל בפתרון שתי המדינות באופן מסורתי כמענה לסכסוך הישראלי פלסטיני, אך כניסתו של בולסונארו לתפקיד סימנה שינוי במדיניות הזו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בהצהרה משותפת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בהצהרה משותפת | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מרקל על התקפי הרעידות: "יכולה לעשות את עבודתי כקנצלרית"

"ברזיל אינה קולוניה": בולסונארו דחה סיוע לכיבוי האש באמזונס

דמי לובאטו ביקרה בארץ, ספגה ביקורת – והתנצלה

"האישה החזקה בעולם"

אנגלה מרקל, קנצרלית גרמניה, אחת הנשים החזקות בעולם שהודיעה על פרישתה לאחר 18 שנים בראשות מפלגתה באוקטובר בשנה שעברה, ביקרה בישראל בתחילת אותו החודש. במהלך הביקור, שהיה ככל הנראה האחרון שלה בארץ הקודש במסגרת תפקידה, פגשה את ראש הממשלה נתניהו והנשיא ראובן ריבלין. גם היא ביקרה ב"יד ושם", חתמה בספר המבקרים במקום ואמרה בנאומה במקום כי "גרמניה לעולם לא תשכח את השואה", והוסיפה ש"מדינתה תילחם באנטישמיות ובשנאת זרים".

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_mm031018markel_1800' autoplay='0' credit='' desc='ביקור אנגלה מרקל בישראל' kid='1_hd6b4lce' duration='82'']

לאחר מכן, הגיעה מרקל למוזיאון ישראל, שם הוענק לה תואר ד"ר של כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה ונערך מפגש עם סטודנטים. במהלך המפגש נשאלה מרקל ע"י אחד הסטודנטים: "האם גרמניה תהיה מוכנה להתערב למען הסדרה ברצועת עזה ובסיוע החזרתם גופות החיילים והאזרחים המוחזקים ע"י חמאס?". בתגובה ענתה מרקל: "כפי שיודעים, בזמן השבי של גלעד שליט הענקנו תמיכה ועשינו מאמצים בנושא, גם כעת אנחנו עושים מאמצים ואם נוכל לעשות יותר בעתיד - נעשה. מעבר לכך לא ארחיב".

קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, עם נחיתתה בישראל
קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, עם נחיתתה בישראל | צילום: אבי דודי

"חוויה בלתי נשכחת" 

טוני רובינס, אחד הקואוצ'רים הידועים בעולם, הגיע להרצאה חד פעמית שנערכה בשבוע שעבר בהיכל הספורט מנורה מבטחים שבתל אביב. המחיר לכרטיס בודד לאירוע התחיל ב-900 שקלים והגיע עד ל-5,000 שקלים. המאמן האישי הנודע, שברח מביתו בגיל 17, לא סיים תיכון וגר למשך תקופה במכונית שלו, שווה היום כחצי מילארד דולרים. "זה יהיה מדהים, אני מבטיח לכם חוויה בלתי נשכחת", אמר רובינס טרם האירוע. "כל קיצור דרך יעיל ומוכח על ידי מי שעשה אותו, לא על ידי אלה שמדברים - אלא אלה שהצליחו באמת".

רובינס אימן במשך השנים מאות סלבריטאים, בין היתר את טניסאי העל אנדרה אגאסי, לו עזר לזכות באליפות ארצות הברית הפתוחה ולעלות למקום הראשון בעולם, וכן ייעץ לאופרה וינפרי. הדבר העיקרי שמעיב על הצלחתו הוא תלונות על הטרדה מינית שהתפרסמו השנה בתחקיר באתר "באזפיד", להן התכחש.

דניאל, תושבת תל אביב בת 26, סיפרה :"אני ובן זוגי נחשפנו לסרט שלו בנטפליקס, ואמרנו 'וואו'. חיפשנו סמינרים של רובינס, וגילינו שהם אורכים שישה ימים בדרך כלל. כשפורסם האירוע בארץ, ראינו שהוא יהיה כמה שעות, אז קנינו. כל אחד מאיתנו לקח מזה משהו אחר לחיים". עוד אמרה: "נכון, הרגשנו שהמחיר היה מאוד לא עממי, וזה היה שיקול. בהתחלה נרתענו, אבל חשבנו שעל הופעות של זמרים בין-לאומיים לפעמים מוציאים גם סכומים כאלה - אז החלטנו לרכוש כרטיסים".

על רובינס אמרה: "הוא פשוט ידע לסחוף את כולם. מי שפתח את הסמינר, אלון אולמן, אמר שהקהל שהגיע הוא 'אינטיליגנטי', וכך זה הרגיש. רובינס ריגש ונגע בכולם - הוא בא כל כך מכוון ומוכן. הסמינר השאיר טעם של עוד, והבחנו סביבנו שהיו שם המון 'לקוחות חוזרים', אנשים שראו אותו גם בלונדון ובמקומות אחרים בעולם".

"הגיעו להרצאה גם המון אנשי רוח, עסקים, וסלבריטאים. שרי אריסון הייתה שם עם הילדים שלה", הוסיפה דניאל. "היו שם גם צופית גרנט, אלונה ברקת, מלי לוי ושמעון גרשון. אבל לא רק - היו חרדים, מסורתיים, אפשר היה למצוא שם את קשת גווניה של האוכלוסייה הישראלית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-culture-entertainment-20190723-0126' autoplay='0' credit='' desc='דיווח אודות הביקור של רובינס בישראל' kid='1_lu0sqil8' duration='151'']

ביקור ממומן - וההתנצלות

דמי לובאטו, הזמרת האמריקנית בת ה-26, הגיעה לישראל במימון המשרד לענייני ירושלים. על פי הדיווחים, היא קיבלה סכום העומד על כ-200 אלף שקלים תמורת ביקור באתרים נבחרים, ופרסום פוסטים ברשתות החברתיות על אודותיהם. לובאטו פרסמה את פרטי הביקור רק לאחר שעזבה את המדינה, והעלתה תמונות מטבילה בנהר הירדן, בכותל ובמקומות נוספים במדינה. לאחר הפרסום, היא ספגה ביקורות רבות בעמוד האינסטגרם שלה, שבה מעריצים רבים טענו שהיא קידמה ותמכה באג'נדה של ישראל. לאחר מכן פרסמה התנצלות, ובה כתבה: "אני מצטערת שלא השכלתי בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני בטרם הביקור במדינה".

ממשרד ירושלים ומורשת נמסר בתגובה לביקור של לובאטו: "הכוכבת הבין-לאומית נהנתה לאורך כל הביקור שלה בירושלים ובישראל, ואף העלתה תמונות רבות לעמוד האינסטגרם שלה שבו הציגה לעוקביה באור חיובי את השהות שלה כאן. הפוסטים זכו למיליוני צפיות, תגובות ושיתופים וכתבות אוהדות בתקשורת הבין-לאומית. לצערנו, תמיד יהיו כאלה שינסו להפעיל לחצים על ידוענים ששוקלים להגיע לישראל להופעה או לביקור רוחני ואישי".

 

View this post on Instagram

 

I am an American singer. I was raised Christian and have Jewish ancestors. When I was offered an amazing opportunity to visit the places I’d read about in the Bible growing up, I said yes. There is something absolutely magical about Israel. I’ve never felt such a sense of spirituality or connection to God…something I’ve been missing for a few years now. Spirituality is so important to me…to be baptized in the Jordan river – the same place Jesus was baptized – I’ve never felt more renewed in my life. This trip has been so important for my well-being, my heart, and my soul. I’m grateful for the memories made and the opportunity to be able to fill the God-sized hole in my heart. Thank you for having me, Israel ?

A post shared by Demi Lovato (@ddlovato) on

"הפתעות מיוחדות למעריצים"

ההתרגשות לקראת הגעתה של מלכת הפופ, מדונה, הייתה בשיאה. הכוכבת הגיעה לישראל בחודש מאי על מנת להופיע בגמר האירווזיון - והביקור כולו סוקר בהרחבה. מדונה הגיעה לישראל עוד טרם נסגר החוזה בינה ובין חברת ההפקה, ולמחרת צייצה בחשבון הטוויטר שלה תיעוד מתוך החזרות, ובו כתבה "מכינה משהו מיוחד עבור המעריצים".

מדונה בהכנות במתחם אקספו לקראת ההופעה בגמר האירווזיון בשבת
מדונה בהכנות במתחם אקספו לקראת ההופעה בגמר האירווזיון | צילום: מדונה,

ההופעה של הכוכבת בגמר הסתיימה בטונים צורמים מכמה סיבות. האחת, היא ששניים מרקדניה הציגו על הבמה, כשהם אוחזים ידיים, את דגל ישראל על גבו של אחד ודגל פלסטין בחזיתו של השני. השנייה היא שבמהלך שיר הפתיחה שלה, like a prayer, היא נשמעה צרודה, זייפה וקולה היה רחוק מלהישמע כפי שדמיינו המעריצים. התגובות והביקורות הקשות בארץ ובעולם לא איחרו לבוא.

ביום לאחר ההופעה הצורמת, העלתה הזמרת את ההופעה לעמוד היוטיוב שלה, וכל הזיופים נערכו החוצה. רבים הגיבו להופעה הערוכה וכתבו: "לא כך נשמעה ההופעה". כמו כן, ברחבי הרשת נצפו תגובות רבות אודות ההופעה המאכזבת. "את יכולה להיות אייקון של אמנית פופ, אבל מגיע לקהל שלך שלפחות תהיי בטון", נכתב בטוויטר.

 

 

כך, האורחים הבין-לאומיים הרבים שביקרו השנה בווילה הקטנה שלנו בג'ונגל הותירו את חותמם איש איש בדרכו. כל האושפיזין הנ"ל, ועוד רבים אחרים, הפכו את תשע"ט לפוליטית, מעניינת, מותחת - ואף משעשעת הרבה יותר.