מפגיעת ברק ועד מערבולות: מה קורה בתא הטייס ברגעים הדרמטיים?

טייסים מספרים כיצד הם מתמודדים עם תופעות המסכנות את הנוסעים במהלך הטיסות. למה גורמת פגיעת ברק ישירה וכיצד מתמודדים עם מצבי חירום? • סודות הטיסה, חלק א'

זמן צפייה: 07:01

במהלך השבועיים הקרובים צפויים מאות אלפי ישראלים לנצל את חופשת החג ולטוס לחו"ל. למרות שעל פי הסטטיסטיקות מטוס הוא כלי התחבורה הבטוח ביותר, נוסעים רבים חוששים מהטיסה ומרגישים חוסר שליטה מטריד. "הבעיה אצל נוסעים ואני מבין את זה, זה שהם נמצאים באיזשהו תא סגור יחסית, הם לא רואים מה קורה בו", אמר הקברניט אורן תבור, טייס ראשי בצי אמברייר, ארקיע.

אחת התופעות הלא נעימות שחווים במהלך טיסה היא טלטולים בעקבות מזג האוויר. לדברי קברניט אייל רובין, מנהל צי 787/777 באל על, ברוב המקרים לא ניתן להימנע מאירועים אלו: "לפעמים זו לא סערה. יש תופעה שנקראת 'קאט' – מערבולות בלתי נראות. תופעות מזג אוויר שאנחנו לא יכולים לצפות אם אנחנו הראשונים שפוגשים אותן".

לוח בקרה במטוס
לוח בקרה במטוס | צילום: החדשות 13

התופעה מתרחשת כתוצאה מפערים בין זרמי האוויר שאותם חוצה המטוס וגורמת לטלטול שלו. עם זאת, מדובר בתופעה שגרתית שאינה מסוכנת. "אני יודע שאת הנוסעים זה מלחיץ - והקפה יכול להישפך. אבל אין בעידן המודרני מטוס שבגלל מערבולת יכול להתפרק", הרגיע גל פלג, מנכ"ל ג'סטר, מומחה לבטיחות טיסה.

למרות הפחד שעשויה לעורר סופת ברקים במהלך טיסה, המטוס בנוי לספוג פגיעות של ברקים, ופגיעות כאלה מתרחשות מפעם לפעם ואינן מהוות סיכון לנוסעים. מקרים שכן מהווים סיכון הם פגיעות של ציפורים, העלולות להזיק למנוע. "יכול להיות אירוע של פגיעת ציפורים במנוע שתגרום לנזק כזה במנוע שיחייב אותנו לכבות אותו. אם זה קורה בהמראה, קודם כל צריך להשתלט על האווירון", אמר קברניט רובין.

פגיעת ברק במטוס
פגיעת ברק במטוס | צילום: החדשות 13

לפני כל טיסה, הטייס מסתובב סביב המטוס ומוודא שאין תקלות. "מסתכלים על כל המטוס בגדול, לראות שכל החלקים במקום. מסתכלים שאין נזילות. הקברניט חותם על המטוס ולכן צריך לוודא שאין אילו שהן פגיעות של ציפורים", הסביר קברניט אלי אליעזר, צי ה-ATR, ישראייר.

מחר ישודר החלק השני בפרויקט "סודות הטיסה", שיעסוק בשאלה: כיצד מגיבים הטייסים במצבי חירום?