אסון המנוף – ארדן: "בית המשפט מקל עם אחראים לתאונות העבודה"

השר לביטחון הפנים התייחס לתאונת העבודה בה נהרגו ארבעה פועלים ביבנה, והפנה אצבע מאשימה כלפי התנהלות הרשות השופטת: "במקרה של ראשי רשויות, כמעט תמיד מתקבלת בקשת המעצר"

זמן צפייה: 03:47

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, התייחס לתאונת העבודה שאירעה הבוקר (ראשון) ביבנה, בה נהרגו ארבעה פועלים מנפילת מנוף. "ביום חמישי התרחשה תאונה קשה באתר בנייה בבני ברק בה נהרג פועל", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "המשטרה ביקשה לעצור שלושה מנהלים בחברת הבנייה שיש להם אחריות לבטיחות האתר שבו צנח משטח העבודה וגרם למות הפועל. בית משפט השלום וגם המחוזי דחו את בקשת המשטרה".

"השופטים סברו שכיוון שהחשודים הם אנשים נורמטיביים אז ניתן להשיג את תכלית המעצר גם במעצר בית", המשיך. "ייתכן שזה נכון. אבל מוזר שכאשר מדובר למשל בראשי רשויות, כמעט תמיד מתקבלת בקשת המעצר של המשטרה. הם לא נורמטיביים? כך בית המשפט קובע בהחלטותיו את החומרה שמתייחסים לעבירות בתחום מסוים".

מוקדם יותר היום כתב ארדן: "‏תאונת העבודה ביבנה מזעזעת ומספר הנפגעים וההרוגים באתרי בנייה בלתי נתפס! הבהרתי למשטרה מספר פעמים בחודשים האחרונים, שאני מצפה שחקירת האירועים תגיע לבירור האחריות הפלילית עד הדרגים הבכירים ביותר בחברות הבניה", הוסיף: "אסור להסתפק בחקירת עובדי אתרי הבניה בלבד. אני קורא גם לבתי המשפט ‏להתייחס בחומרה לרשלנות חברות בנייה הנוגעת לפיקוח ולבטיחות באתרים ברחבי הארץ. הרשלנות הזו גורמת למותם של בני אדם וכך צריך להתייחס אליה".

עוד בחדשות 13:

מכת תאונות העבודה: ארבעה הרוגים מקריסת מנוף ביבנה

"בונים דירות על גופות של פועלים - והרגולטור נותן יד להפקרות"

מת מפצעיו הפועל שנפגע מנפילת עגלת תאורה במתחם האירוויזיון

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

כאמור, בשעות הבוקר נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר יבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. סך שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים - כ-12 קומות. מאז תחילת 2019 נהרגו 35 בני אדם בתאונות עבודה, מתוכם 15 באתרי בנייה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ זימן אליו לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות לאור שורת האסונות שאירעו לאחרונה באתרי הבנייה. מדוברות המשטרה נמסר כי חקירת התאונה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות העבודה בלהב 433 המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. שמונה בעלי תפקידים שונים באתר העבודה עוכבו לחקירה, חלקם יחקרו באזהרה. פועל נוסף שנעדר, אותר מחוץ לאתר הבנייה ללא פגע.

פעילות חילוץ התבצעה באמצעות חבלים ומנוף בגובה של 60 מטרים שהוזעק למקום. בזירה נמצאים נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי ומפקד המחוז טפסר אייל כספי. מתחילת 2019 נהרגו 20 אנשים בתאונות עבודה, ואך לפני כחודש נהרג פועל מהתחשמלות באותו אתר בנייה. מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי העובדים היו על המנוף, ונהרגו בעקבות קריסתו.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

מחברת נאות שמיר האחראית על הפרויקט נמסר: "התאונה קרתה כאשר עובדים של חברת 'רמא מנופים' עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו ופורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר וסיים עבודתו באתר. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית. חברת נאות שמיר מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר. מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת רמא מנופים בנהלי הבטיחות הנדרשים. איננו יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה. היזם, אסף כדורי שהוא גם מנהל האתר מוסר בשעות אלה את כל המידע שברשותו בכדי לסייע בחקירת נסיבות התאונה. אנו מביעים צער עמוק על מותם של ארבעה בני אדם בתאונה הקשה".

דן ורשבסקי, יו"ר ועד מפעילי העגורן הארצי, אמר כי "הכתובת כבר הרבה זמן על הקיר. זה הכל תופעה בענף הבניין - הבטיחות כמעט לא קיימת. המנוף היה אמור להיות מפורק היום, אבל כנראה בזמן הפירוק כל החלק האחורי קרס. במציאות אין שטח סטרילי, לא בעבודה עם מנוף, לא בזמן פירוק ולא בזמן הרכבה. כולם ממהרים. הקבלן רוצה לסיים את העבודה מהר, גם הפועלים. אין שום זהירות", אמר. "לצערי אנחנו רואים שתאונות קורות בגלל חוסר זהירות. בקסדות בדרך כלל משתמשים, אבל לשאר הדברים אין זמן, כי בטיחות לוקחת זמן. הרבה פועלים נופלים כתוצאה  מכך. אני מאמין שאם היו שומרים על כללי הבטיחות ולא היה לחץ לסיים את העבודה מהר כל זה לא היה קורה. משרד העבודה חייב להתעורר. כל מי שנכנס למקצוע לא מוכשר מספיק בשביל לעבוד בבניין. זה מתחיל בפועלים, מי שמתקן את המנוף ומי שמפקח. אין הדרכות שנתיות. לצערי הרב זה לא האסון האחרון".

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

אור שיצ'יסנקי, דובר כבאות מחוז מרכז אמר לחדשות 13: "זיהינו את משימת החילוץ העיקרית, אותו פועל שתלוי בין שמים וארץ מרתמה. לוחמי היחידה עלו למעלה, נוצר קשר ראשוני אך לצערי הרב הבנו שאותו פועל לא נמצא בין החיים היות והוא ספג פגיעה מהמנוף שקרס. כשהתחלנו בפעולות החילוץ הלוחמים רתמו את הפצוע אליהם. כרגע מתבצע חילוץ מבוקר של שני פצועים שיורדים בליווי לוחמי אש למטה, ונצמאים בהכרה כשהם סובלים צפציעות קלות. אנחנו עוד לא יודעים מה הסיבה לקריסת המנוף".

דובר מד"א זכי הלר אמר לחדשות 13 כי: "הפרמדיקים שלנו הבחינו בשלושה פועלים מחוסרי הכרה ונאלצו לקבוע את מותם במקום. היו דיווחים על אדם נוסף שנמצא למעלה ליד העגורן של המנוף, ובמשך דקות ארוכות הכבאים חילצו אותו כשהוא חסר הכרה. ברגע שהוא חולץ הוא הובא לידי הצוותים שלנו כשמצבו אנוש. כשאנחנו הגענו הם היו למטה עם פציעות קשות מאוד. ברגעים כאלה כשישנם לכודים בגובה רב אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הכבאים שעוסקים בחילוץ".