ארדן: "יש תופעות שקיימות רק בחברה הערבית - וצריך להיאבק בהן"

השר לביטחון הפנים התייחס לסוגיית האלימות בחברה הערבית, והצהיר: "נושאים כמו 'כבוד המשפחה' ונקמת דם נמצאים רק בציבור הערבי" • עודה: "מבקש את תמיכת הציבור היהודי במאבק"

זמן צפייה: 11:07

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, התייחס היום (שבת) לאלימות בחברה הערבית והצהיר: "בחברה הערבית אין נכונות למסור עדות, זירת רצח נמחקות. רוב הציבור הערבי הוא ציבור נורמטיבי, אבל בחברה הערבית יש תופעות שלא קיימות במקומות אחרים: נושא 'כבוד המשפחה', חמולות או נקמת דם כשרצח אחד מוביל לרצח נגדי. אלה תופעות שצריך להיאבק נגדן, ביחד עם המנהיגות הערבית, הממשלה והמשטרה". את הדברים אמר בריאיון להילה קורח ב"מהדורת השבת".

"השוטרים עושים כל מה שביכולתם, וגם מסכנים את חייהם כדי להתמודד עם הפשיעה בחברה הערבית", המשיך ארדן. "אני מנסה לסגור את הפער והוא הולך ונסגר, אבל אין פתרונות קסם. גם חברי הכנסת הערבים ראו את המאמצים והבינו. זה לא יכול לקרות רק דרך המשטרה – אלא דרך בתי המשפט שממשיכים לתת עונשים מקלים, ומערכת החינוך".

עוד התייחס השר גזר הדין של נעמה יששכר העצורה ברוסיה: "ההחלטה היא לא צודקת או מידתית, וככל הנראה יש כאן גם דברים מעבר להחלטה שיפוטית טהורה. דווקא בגלל זה היכולת לפעול היא לא באמצעות הצהרות בכלי התקשורת אלא באמצעות שיחות מדיניות. ראש המשלה כבר קיים שיחה כזו עם נשיא רוסיה פוטין, והתחייב להמשיך לפעול עד שההחלטה הלא צודקת תבוטל".

עוד בחדשות 13:

האלימות בחברה הערבית: הרוג ו-3 פצועים באירועי ירי ברחבי הארץ

מאות השתתפו במחאה על רצח הצעיר בעארה; מחר: שביתה כללית בכפר

אבי הצעיר שנרצח בעארה: "אם דמו יתקן החברה הערבית – אני סולח"

ארדן, גלעד ארדן,
השר גלעד ארדן

מוקדם יותר, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס גם הוא לאלימות בחברה הערבית ולתקריות הירי שאירעו במהלך סוף השבוע, בריאיון ל"מטה המרכזי".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-articles-20191012-2008' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_2u1a86ax' duration='252']

"אנחנו נאבקים בארגוני פשע מאורגן, בפרוטקשן, בשוק אפור ובנשק בלתי מורשה", הצהיר עודה. עוד פנה לציבור היהודי וקרא: "אנחנו רוצים אתכם כשותפים, במאבק הצודק הזה למען חברה ללא נשק".

על תוצאות פגישת ראשי הרשימה המשותפת עם השר ארדן אמר: "הייתה התקדמות מסוימת, אבל רחוקה מלהיות משביעת רצון. אנחנו נמשיך במגעים אבל בעיקר נמשיך את המאבק הציבורי. כל מה שאנחנו רוצים זה שהמשטרה תעשה את הכול, והיא יכולה תוך חודש אחד לחסל את ארגוני הפשע. היא יכולה והיא מצליחה".

בחשבון הטוויטר שלו כתב עודה: "בימים האחרונים גייסנו 40 חתימות של ח"כים מהמחנה הדמוקרטי, העבודה-גשר, וכחול לבן כדי לכנס דיון חירום בנושא מיגור האלימות בחברה הערבית. הדיון יתקיים לאחר החגים בהשתתפות רה"מ. נמשיך את המאבק ברחובות, מסדרונות הממשלה, ובמליאה עד שננצח את ארגוני הפשע ונחזיר את השקט לחברה הערבית".

יו''ר הרשימה המשותפת איימן עודה
יו''ר הרשימה המשותפת איימן עודה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, קטטה המונית פרצה בכפר מנדא בשעות הערב, לאחר שהמוני בני אדם התפרצולעבר בניין המועצה המקומית במהלך ישיבת חברי המועצה. במשטרה שהגיעה למקום פינתה את ההמון באמצעות גז מדמיע.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20191012-2106' autoplay='0' credit='' desc='מהומות בכפר מנדא' kid='1_d4f2f1zo' duration='17']