גלי חום יהפכו לשגרה: "לצאת מהבית תהיה משימה בלתי אפשרית"

טמפרטורות השיא בבריטניה הובילו גם את הרשויות בארץ להזהיר מפני גלי חום שיגיעו בעוד עשור סביב 50 מעלות בצל. "בישראל מתחממים יותר מהר מהקצב העולמי", מסביר מומחה לאקלים לחדשות 13. השירות המטאורולוגי: "גלי החום יהיו ארוכים יותר, נצטרך לשנות אורך חיים"

זמן צפייה: 06:02

משבר האקלים עלה לכותרות בשנים האחרונות בעקבות עליית הטמפרטורה בכדור הארץ. האזהרות נשמעו, אך נראה שבעולם לא פועלים מספיק כדי להתמודד עם המשבר. בבריטניה סובלים כבר שבוע שלם מגל חום קיצוני שהגיע ל-40 מעלות, טמפרטורה שאינה מוכרת לאי הבריטי.

גם כאן בישראל מזהירים מטמפרטורות קיצוניות. "בעוד עשר שנים אנחנו 'נהנה' פה עם טמפרטורה של 40 מעלות", אומר ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי. "אם היום אנחנו חווים גל חום אחד לקיץ או שניים לקיץ, בעוד עשור זה יהפוך להיות חלק מהשגרה. בגל החום של חודש מאי 2020 היו כמאה אנשים שנפטרו כתוצאה מהחום. אלו מספרים אדירים".

לדעתו, בעוד כעשור יציאה מהבית אל הרחוב תהיה משימה בלתי אפשרית. "אנחנו נצטרך לשנות את אורחות החיים שלנו, אם אנחנו לא נעבוד עכשיו בשביל לשנות את התשתיות שלנו אז אנחנו ממש נצטרך לשנות את אורחות החיים שלנו. אנשים יעדיפו לא לצאת לרחוב בצהריים, דברים מובנים מאליהם כיום. כולם רוצים לעבור לתחבורה ציבורית, אבל אנשים לא יעמדו עוד עשור בחום שיהיה".

רק יילך ויתחמם. מבלים בחוף
רק יילך ויתחמם. מבלים בחוף | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימים בשירות המטאורולוגי, מסביר גם: "אנחנו במגמה של התחממות גלובלית, אנחנו יודעים את זה ורואים את זה, במצבים כאלה השכיחות של אירועים קיצוניים הולכת וגדלה. אצלנו המצב הסינופטי שונה בקיץ דווקא בגלל הזרימות המערביות הקבועות כך שזה מונע מלעלות מעל סביבות ה-30 מעלות במישור החוף, אבל במערב אירופה ובדרום אירופה זה אחרת לחלוטין. כל האוויר החם שמגיע מפורטוגל, ספרד, חצי האי האיברי, כל האזור הזה התחמם וזה ימשיך להתחמם משנה לשנה".

עם זאת, הוא מזהיר: "אלו גלי חום, לא דבר שבשגרה. אבל בעוד עשור גלי החום יהיו ארוכים יותר, בתדירות גבוהה יותר וזה בעצם העניין. צריכים להיערך לזה, להיות מוכנים לזה, אם זה מבחינת תשתיות, כמו צל מיזוג, אחרת זה עלול לפגוע בהתנהלות היום יומית יותר ממה שזה פוגע עכשיו".

ד''ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימים בשירות המטאורולוגי
ד''ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימים בשירות המטאורולוגי

ד"ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב, מציין כי בשנת 2032 אנו נחווה גלי חום באזורי השפלה שעשויים להגיע גם ל-50 מעלות. "בישראל מתחממים יותר מהר מהקצב העולמי ואנחנו עוד נחווה גלי חום קיצוניים כמו גם אירופה ובכלל בכל עולם. ואם נסתכל על עוד עשר שנים, אנחנו מדברים על ארבע מעלות למעלה. כלומר 35-34 מעלות בקיץ 2032 יהיה דבר שבשגרה וייתכן ונראה גם 50 מעלות בשפלה ולא רק באילת או הרי סדום. ההשלכות של דבר כזה ברורות, כמו שריפות ענק, למשל".

ד''ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב
ד''ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב

לד"ר גבעתי יש גם הסבר לגל החום הקיצוני בלונדון שבאנגליה. "הם מודדים מעלות כבר קרוב למאתיים שנה. הממוצע בלונדון ביולי הוא 24 מעלות. מה שקרה אתמול, כשהם עברו את ה-40 מעלות, זה שיא של כל הזמנים. כדור הארץ מתחמם לאט ולא בפעם אחת, ברגע שזה קורה הוא יוצא מאיזון, והאוויר הזה מגיע למקומות שהוא לא אמור להגיע", כך מומחה האקלים.