המוקדן שטיפל בפנייה באסון המעלית: "חושש שיפילו עליי האשמה"

סטודנט צעיר ולא מנוסה היה זה שענה לפנייה שהגיעה מרחוב נדב, שנטען כי סווגה כהתרעת שווא. באוזני חבריו טען כי "רוב מה שנאמר לגבי לא נכון, הייתי במצב בלתי אפשרי"

זמן צפייה: 03:04

אסון המעלית בת"א: ארבעה ימים לאחר האסון שגבה את חייהם של הזוג דין שושני וסתיו הררי, המוקדן שטיפל באירוע, ונטען כי סיווג את הפנייה כ"אירוע שנפתח בשוגג", מביע חשש שעליו תוטל האחריות לאירוע. המוקדן שניצב בלב הסערה הוא סטודנט צעיר, בעל הכשרה בסיסית בלבד וניסיון מועט, ודואג כי ייפול קורבן ל"האשמת הש.ג".

"כל המצב הזה הזוי מבחינתי, והצד שלי טרם הושמע. רוב מה שנאמר לגבי פשוט לא נכון. מי שמבין את הסיטואציה מבין שזה היה מצב בלתי אפשרי", אמר לחבריו למוקד. "אני מקווה מאוד שלא יפילו עלי את האשמה, אבל אני חושש שזה מה שיקרה".

"אני לא מבין מי נגד מי, ביקשו ממני לשתוק ולא לדבר עם אף אחד", הוסיף. לאחר האירוע, נאסר על המוקדנים שעבדו באותה משמרת שלא לדבר על האירוע – גם לא עם עובדי הכבאות.

עוד בחדשות 13:

לפני האסון במעלית: הוועד הורה שלא לשבץ כבאים במוקדי החירום

"המעלית נתקעה, יש בה אנשים": השיחה שבסופה סווג האסון – כטעות

"נפרדתם מהחיים מחובקים": הזוג שנהרג במעלית בת"א מובא למנוחות

סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב
סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב | צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, למרות ההתרעות על השיטפונות וההצפות במרכז הארץ, רק שלושה עובדים איישו את מוקד הכבאות בשעת האסון, ואלו התמודדו עם שצף של אלפי שיחות. יתכן כי החשש של המוקדן קשור בריאיון שקיים אתמול (שלישי) נציב הכבאות דדי שמחי, שאמר כי המוקדן "אמר ש'כרגע זה לא בעדיפות הראשונה'. יש פה עניין של שיקול דעת. היו פה שעתיים של יום קרב, ומנהל החמ"ל מתעדף את האירועים".

בתוך כך, על אף שהמשטרה והמשרד לביטחון הפנים אסרו על שירותי הכבאות לחקור את האירוע בטרם תסתיים החקירה המשטרתית, צוות החקירה הפנימי חקר היום לאורך שעות ארוכות את העובדים שהיו מעורבים בטיפול באירוע. במשטרה חוששים שהחקירה הפנימית תוביל לשיבוש הליכה חקירה, אך הצוות בראשותו של תת-טפסר ציון שנקור, מקורבו של ניצב הכבאות דדי שמחי, ממשיך בבדיקה.

Whatsapp Image 2020 01 04 At 1
כוחות כבאות והצלה פועלים לחילוץ שניים שלנכדו במעלית בעקבות הצפה | צילום: מעיין מלכה דוברת מחוז דן

מתחקיר האירוע, שבו נהרג זוג צעירים שנתקע במעלית שהוצפה מים, ששירותי הכבאות פרסמו עולה כי התרעה ראשונה על האירוע התקבלה במוקד 102 כבר ב-12:42 – אך זו סווגה כ"אירוע שנפתח בשוגג".

דיירי הבניין החלו להתקשר למוקדי החירום בסמוך לשעה 12:30, ולאחר שלא נענו במשך דקות ארוכות – ב-13:08 יצאו כמה מהם לרחוב והזעיקו צוות כיבוי שטיפלו באירוע באזור. ב-13:15 התקבלה במוקד בקשה לתגבור כוחות, ודווח כי אדם לכוד במעלית.

ההצפה בבניין שבשכונת התקווה בת''א, לפני האסון במעלית
ההצפה בבניין שבשכונת התקווה בת''א, לפני האסון במעלית

ב-13:33, יותר משעה לאחר שהחלו הדיירים להתקשר למוקדי החירום, הגיעו צוותים נוספים למקום, ב-13:51 הגיעו צוללנים והחלו בפעולות החילוץ. ב-14:40 חולץ דין שושני מהמעלית, וכעבור כמה דקות חולצה גם סתיו הררי, שניהם במצב אנוש. בהמשך נקבע מותם.

מתחקיר ראשוני שפרסמו שירותי הכבאות, בשעות הצהריים אתמול התקבלו למעלה מ-2,700 פניות במוקד האחראי על מחוז המרכז, כאשר את המוקד איישו שלושה מוקדנים. בהמשך הורה קצין האג"ם במוקד על תגבור כוח האדם.