איתן הבר לשעבר ראש לשכת רה"מ רבין הלך לעולמו בגיל 80

הבר, שהיה מאדריכלי השלום עם ירדן, נפטר לאחר מאבק ממושך בסרטן. הבר היה זה שהקריא את ההודעה על מותו של רבין בליל הרצח. נתניהו: "מעמודי התווך של העיתונות הישראלית במשך עשרות שנים"

זמן צפייה: 01:38

העיתונאי איתן הבר, אשר ניהל בעבר את לשכתו של ראש הממשלה יצחק רבין, הלך הערב (רביעי) לעולמו בגיל 80. בשנה שעברה פרש לגמלאות לאחר 26 שנים שבהן שימש ככתב הצבאי של "ידיעות אחרונות", וחשף כי הוא חולה בסרטן הלבלב ובפרקינסון.

הבר החל את דרכו בתקשורת כבר בגיל 9, אז כתב שירים בעיתון "הצופה לילדים". בהמשך, עבר להיות כתב נוער ב"חרות לנוער" ובגיל 14 התקדם לעיתון "חרות". כשהתגייס לצה"ל היה הכתב הצבאי של עיתון "במחנה". בשלב מסוים נשלח לפיקוד הצפון, שם הכיר את מפקד הפיקוד יצחק רבין והתיידד עימו.  

בשנת 1985 מונה הבר להיות היועץ לענייני תקשורת של רבין, שכיהן אז כשר הביטחון. כשרבין נבחר לראשות הממשלה, הפף הבר להיות כמנהל לשכתו ואף נמנה עם הצוות המדיני המצומצם שהכין בחשאי את הסכם השלום עם ירדן. בליל הרצח של ראש הממשלה בשנת 1995, היה זה הבר שהקריא בשם ממשלת ישראל את ההודעה על מותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המרוץ לנשיאות: ביידן מתחזק בסקרים; הלילה – הסגנים יתעמתו

זוכות פרס נובל בכימיה: שתי חוקרות שפיתחו שיטה לעריכת הגנום

הוארך מעצר החשוד בהתעללות בכלב: "נדרשת הסתכלות פסיכיאטרית"

יצחק רבין ואיתן הבר
יצחק רבין ואיתן הבר | צילום: נתן אלפרט 'במחנה', באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד להבר, וכתב: "קיבלתי בצער גדול את ההודעה על פטירתו של איתן הבר, אביר המילה הכתובה והמדויקת. איתן הפך היסטוריה למילים והעניק לרגעים בלתי נשכחים, תיאורי מופת שעיצבו את הזכרון הלאומי. איתן היה מעין נובע של יוזמה וכשרון, למען המדינה ולמען העקרונות שעל בסיסם הוקמה ועוצבה".

"הוא ליווה את העשייה הציבורית כעיתונאי וכמשרת ציבור כשמול עיניו עמדה מעל הכל טובת המדינה אותה אהב כל כך, בכל תפקיד אותו מילא. הוא כתב את דברי ימינו בתקופות של מלחמה ושלום, תמיד בחדות, במבט מפוכח, ביד-סופר שמילותיו יחסרו לי כל כך. יהי זכרו ברוך", סיכם.

לאחר שנודע על מותו, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הבר היה "מעמודי התווך של העיתונות הישראלית במשך עשרות שנים, וקנה לו שם כאיש-עט יסודי ואמין. ביטחון ישראל עמד בראש מעייניו, והוא כתב עליו בלשון בהירה, מקורית ומרתקת. ספריו הרבים, שמעשירים את מדף הספרות הצבאית, הם בעלי ערך היסטורי.

"איתן הבר סייע לכמה ממנהיגי המדינה, ובראשם יצחק רבין ז''ל. לעולם לא נשכח את הודעתו הנרגשת והדרמטית על הרצח המזעזע. כמנהל לשכת ראש הממשלה הוא היה חדור שליחות ומסירות לתפקידו. בין היתר נמנה עם הצוות שסלל את הדרך להסכם השלום עם ירדן. אני זוכר את שיחותיי הרבות איתו לאורך השנים, ואת התובנות שדליתי מתבונתו ומניסיונו. תנחומיי הכנים מסורים לבני משפחתו".

איתן הבר במלחמת יום הכיפורים
איתן הבר במלחמת יום הכיפורים | צילום: צלמי דובר צה''ל. באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אמר על הבר כי הוא "יהיה נצור לעד בזיכרון הלאומי, כמי שהיה שם בזמן שההיסטוריה של מדינת ישראל נכתבה, והוא לא ישכח ממנה. זכיתי להכירו מקרוב אחרי שחרורי מצה"ל, אדם חד מחשבה ולשון שאהבתו למדינת ישראל שזרה את חייו בתולדותיה. יהי זכרו ברוך".

גם יו"ר הקואליציה יאיר לפיד ספד להבר, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "ארבע מילים של איתן הבר יהדהדו בספרי ההיסטוריה עד קץ כל הימים 'ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה'. איתן הקדיש את כל חייו למאבק על דמותה של ישראל. איש של מילים וחזון. ישראל איבדה היום איש יקר מאוד. יהיה זכרו ברוך".

"בכאב רב התבשרנו על הליכתו של איתן הבר, איש אמונו של רה"מ לשעבר רבין ז"ל", כתב השר עמיר פרץ. "איתן היה איש ערכים אמיתי ברוחו ובמעשיו, שקולו המהדהד 25 שנה חדר ללבו של כל מי שרצח רבין עבורו הוא נקודת שבר שלא נמצאה דרך להתאושש ממנה. איתן ישאר תמיד העיתונאי עם המאמרים הנוקבים שהיו תמיד צפירת השכמה עבורנו".

השר איציק שמולי התייחס גם כן למותו של הבר, וכתב: "קורותיו של איתן שלובים בקורותיה של המדינה ויהיו חקוקים בה לעד. משפט מצמרר אלמותי אחד שאמר בפאתי איכילוב שינה לעד את מסלולה. במילה ובמעשה הקדיש את חייו למאבק על דמותה ועתידה של ישראל, כפי שנרצה לראותה: יהודית ודמוקרטית, בטוחה ושוחרת שלום. ישראל איבדה אדם יקר. יהי זכרו ברוך".