אלפי נהגים ללא רישיון: כך נראית ההפקרות בכבישי הנגב

בשנה האחרונה, 5,000 נהגים נתפסו נוהגים ללא רישיון. במרחב הנגב נרשמו בין 2019-2016 לא פחות מ-130 אלף דו"חות, יותר מ-60% לאזרחים ערבים-ישראלים. הנתונים הקשים - ברקע סוף השבוע שבו נהרגו 7 בני אדם בשלושה ימים בלבד

זמן צפייה: 04:07

בתוך שלושה ימים ובמהלך סוף השבוע, נהרגו 7 ישראלים וישראליות בכבישים. מסיני דרך כביש 60 וכביש 6, ועד לקרית מלאכי. את הסיפור הקשה של הכבישים המדממים שלנו מספר קיבוץ בית קמה, שאתמול נפרדו שם מענת טל קטלב, המנהלת הבכירה שנהרגה בכביש 6, חודשיים בלבד לאחר מותה של החיילת בת הקיבוץ טל היימן בתאונה אחרת.

בשנה האחרונה, 5,000 נהגים נתפסו נוהגים ללא רישיון. במרחב הנגב, משנת 2016 ועד שנת 2019 נרשמו 130 אלף דו"חות על עבירות תנועה. כ-60 אחוזים מהם נרשמו לתושבי האוכלוסייה הערבית. גם לפי דו"ח מבקר המדינה, ב-62 אחוזים מהתאונות הקטלניות היו מעורבים נהגים מהחברה הערבית, ששיעורם מהחברה הכללית הוא 20 אחוזים ובנגב כעשרה אחוזים. הפער הזה הוא מדאיג. המערכות השונות מודעות לו. מתחילת השנה, נהרגו כבישים 197 בני אדם. כל זמן שלא משקיעים בהסברה, בתשתיות, בתקציבים ובאכיפה לרבות במרחב נגב - אנחנו נראה עוד סופי שבוע מדממים כמו זה.

ענת טל קטלב וניצן משה
ענת טל קטלב וניצן משה, הרוגי תאונת הדרכים בכביש 6

אבל כבד ירד בסוף השבוע האחרון על קיבוץ בית קמה שבדרום. חבריה ובני משפחתה של ענת טל קטלב נפרדו מבת הקיבוץ האהובה שנהרגה ביום חמישי בכביש 6 יחד עם חברה לעבודה ניצן משה. "ענת הייתה חלק מאוד משמעותי בתוך קהילת בית קמה, בתוך חיי התרבות, אבל היא קודת כל הייתה אמא מדהימה", אמרה עליה אחת מחברות הקיבוץ.

טל קטלב ומשה, חברי הנהלה בכירים בחברת "כי"ל", נסעו יחד לכיוון בתיהם שבדרום. אלא שאז, עלי אל-אטרש, תושב הפזורה הבדואית שנהג ללא רישיון דהר באותו הזמן על הכביש, איבד שליטה והתנגד ברכב של השניים. "הגיע הזמן לקחת את נושא תאונות הדרכים ונושא הנהיגה הפרועה על הכיבישים, גם בבתי המשפט, שתהיה הרתעה קשה. הרצח בכבישים הוא לא פחות מסוכן מהירי שמתבצע כל יום", אמר פיני בדש, ראש מועצת עומר.

טל היימן
טל היימן | צילום: באדיבות המשפחה

התאונה הקטלנית הזאת אירעה חודשיים בדיוק לאחר שבת קיבוץ בית קמה, טל היימן, חיילת בת 21, נהרגה בתאונה אחרת. זה היה סוף שבוע מדמם בכבישים שבו עוד שבעה בני אדם נכנסו לסטטיסטיקה העגומה של הרוגי תאונות הדרכים. בתוך כך, שעות אחדות לפני כניסת השבת נהרג בקרית מלאכי שלום דב בער ליפש, בן 15, לאחר שנפגע מרכב נוסע. כוחות מד"א שהגיעו לזירה ראו אותו עם טלית ותפילין ביד, אך לא נותר להם אלא לקבוע את מותו.

שלום דב בער ליפש, נהרג בתאונה בקרית מלאכי לאחר שנפגע מרכב נוסע
שלום דב בער ליפש, נהרג בתאונה בקרית מלאכי לאחר שנפגע מרכב נוסע

בבית הספר בויאר מתקשים לעכל את הבשורה על מותם של שני מדריכי הפנימייה למחוננים שנהרגו במהלך חופשה בסיני אליה יצאו שבעה חברים צעירים שכל החיים לפניהם וחזרו חמישה בלבד. "היה המון רעש והמון צעקות. יצאנו בבהלה, בטראומה מטורפת, ואנחנו מבינים שאנחנו יוצאים חמישה מהאוטו ושניים לא יצאו עדיין. אנחנו רואים שיובל לא מגיבה בכלל ומתן נאבק בתגובות האחרונות שלו", סיפרה אחת מהחברות שהייתה ברכב בזמן התאונה. הלילה ומחר יובאו למנוחות מתן לוזון, בן 26 מפתח תקווה, ויובל קשת, בת 24 מחיפה, שהשאירו אחריהם חברים ומשפחות שחייהן נהרסו ברגע אחד.

מתן לוזון, בן 26 מפתח תקווה, ויובל קשת, בת 24 מחיפה שנהרגו בתאונת הדרכים בסיני
מתן לוזון, בן 26 מפתח תקווה, ויובל קשת, בת 24 מחיפה שנהרגו בתאונת הדרכים בסיני