לאחר שנדחתה: הממשלה ביטלה את חובת התקנת המערכת לשכחת ילדים

לאחר שמשרד התחבורה דחה בשנה את חובת התקנת המערכת ביולי אשתקד במטרה לבדוק את הנתונים לגבי יעילותה - היום הוחלט לבטלה סופית, זאת במסגרת מתווה "ניקיון אביב". "לא קיימים נתונים לגבי האפקטיביות של המערכות"

זמן צפייה: 01:05

כחצי שנה לאחר שמשרד התחבורה החליט לדחות בשנה את חובת התקנת המערכת לשכחת ילדים ברכב, הממשלה ביטלה היום (ראשון) סופית את התקנה המחייבת הורים להתקין את המערכת במסגרת מתווה "ניקיון אביב". בהחלטת הממשלה נכתב כי "מדובר בתקנה שאינה מקובלת בתקינה בין-לאומית ולא קיימים נתונים לגבי האפקטיביות של המערכות".

מרב מיכאלי
שרת התחבורה מרב מיכאלי: ''הממשלות הקודמות השאירו לנו מצב אסוני'' | צילום: מתוך ועידת האקלים והסביבה של ישראל

עו"ד נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת "רווח נקי" אמרה: "החובה להתקין מערכות כנגד שכחת ילדים ברכב נבחנה אצלנו במסגרת פרויקט רגולציה שבוחן כל תהליך רגולציה חדשה שנעשית במדינת ישראל. ראינו שהרגולציה מתבססת על נתונים שגויים, עומדת לעלות ללא הצדקה אלפי ש"ח להורים, ומטילה נטל כלכלי עצום בלי שבכלל הוכח שתהיה בו איזשהי תועלת".

כאמור, ביולי אשתקד משרד התחבורה הודיע כי חובת התקנת המערכת לשכחת ילדים ברכב תידחה בשנה, זאת לאחר התייעצות שקיימה שרת התחבורה מרב מיכאלי עם גורמי מקצוע בנושא, וברקע ביקורות שעלו נגד החוק החדש.

מיכאלי פנתה לוועדת הכלכלה בכנסת בבקשה לדחות את כניסת החוק לתוקף, זאת על מנת "לבחון את הדרכים החלופיות לאפשר קיומן של מערכות מסוג זה, תוך התחשבות בצרכי הנהגות והנהגים בהיבטים השונים", לשון ההודעה. 

כזכור, החוק עצמו נחקק עוד בימיה של השרה הקודמת מירי רגב. לדבריה, "ההחלטה של מיכאלי מסוכנת, ועלולה לעלות לצערי במחיר חייהם של פעוטות חסרי ישע, שימצאו את מותם הטראגי ברכבים הלוהטים. כל פעוט שיימצא את מותו הטראגי ברכב החל מאוגוסט יהיה רשום על שמך, השרה מיכאלי".

ח"כ מירי רגב מתחה ביקורת על ההחלטה: "מיכאלי וחבריה לממשלה פועלים בניגוד לאינטרס הציבורי ומבטלים את התקנה למניעת שכחת ילדים ברכב. שוב בוחרים לרמוס תהליך שבוצע בצורה מקצועית ועניינית, כדי לקדם החלטות פוליטית ופופליסטיות. אמרתי בעבר ואני חוזרת על זה שוב, האחריות לכל פעוט שימצא את מותו ברכב לוהט תהיה על ידיהם של מיכאלי וחבריה לממשלה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', לשעבר שר התחבורה, בירך על החלטת מיכאלי. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב: "החלטה נכונה. כך חשבתי מהרגע הראשון. ברכות לשרת התחבורה".