ההרוג הרביעי באסון המנוף ביבנה: סרגיי סמיונוב, בן 33

ברשתות החברתיות קראו להגיע ללוויתו של סמיונוב, שתתקיים מחר ב-15:30 בבאר שבע, מאחר ורוב משפחתו אינו בישראל • פועל לחדשות 13: "תמיד כשמפרקים מנוף יש לחץ – אתה לא יודע מה יקרה"

זמן צפייה: 03:14

אסון המנוף: סרגיי סמיונוב בן ה-33 הוא ההרוג הרביעי באסון המנוף שאירע ביום ראשון ביבנה. הלוויתו תיערך מחר (רביעי) בשעה 15:30 בבית העלמין האלטרנטיבי שבבאר שבע.

ברשתות החברתיות ובפורום למניעת תאונות עבודה קראו הערב להגיע להלוויה, מאחר ורוב משפחתו של סמיונוב אינו בארץ. החשש הוא שבשל מיעוט קרובי המשפחה ובשל השרב הכבד הצפוי לא יגיעו אנשים להלוויה. עיריית באר שבע והקרן לידידות מסייעות בהבאת אמו ואחותו של סימיונוב מאוקראינה.

סרגי סמיונוב ז''ל, ההרוג בתאונת המנוף
סרגי סמיונוב ז''ל, ההרוג בתאונת המנוף | צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה

לעוד כתבות בנושא:

חוות דעת ראשונית: הגורם לקריסת המנוף ביבנה – כשל אנושי

אסון המנוף ביבנה: אתר הבנייה ייסגר ל-30 יום

מנכ"ל חברת הפירוק נהרג באסון המנוף; פורסם שם הרוג נוסף

יומיים לאחר קריסת המנוף, אלון דג'ונס, מנופאי שעובד בגובה של 30 מטרים, סיפר היום לחשדות 13 על החששות והסכנות שכוללת העבודה שלו.

"מה שקרה לפני יומיים זה לדעתי גורם אנושי", אמר דג'ונס, "כואב לי הלב, אני חושב שזה יכול לקרות לכל אחד וגם לי, זה ממש לא נעים ומפחיד. כשחזרתי באותו יום מהעבודה אמרתי לאשתי: 'היום הלכו ארבעה חבר'ה שיצאו בבוקר בשביל לפרנס את הבית'".

אלון דג'ונס, מנופאי
אלון דג'ונס, מנופאי | צילום: החדשות 13

"זה מכניס בי לחץ אדיר כל פעם שאני אמור לעבור תהליך של פירוק והרכבה, אני לא יודע את מי ישלחו אלי", המשיך. "בעבודה שוטפת אני שולט במה שאני עושה ואני סומך על עצמי. הבעיה שאם באים אליך מרכיבים אז החיים שלך כבר לא תלויים בך, זה צוות בעבודה מורכבת וזה מפחיד".

לבסוף אמר דג'ונס כי "אני לא מדבר עם המשפחה שלי על זה. כולם מבינים מה קורה, אנחנו מסכנים את עצמנו כל יום בשביל לפרנס את הבית והמשפחה. היום בישראל זה לא כזה קל. אני נשאר בגלל הפרנסה, זה מקצוע שאני עובד בו כבר 12 שנה. להחליף מקצוע זה לא קל".

כאמור, ביום ראשון בשעות הבוקר נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. ההרוגים הם יונתן סבג, תושב אור יהודה בן 33, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, נהרג בתאונה ביום הולדתו. כמו כן, בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22, וגיל חזאזי בן 51 מחדרה נהרגו באסון. שמו של הרוג נוסף טרם הותר לפרסום.

ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג
ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג | צילום: באדיבות המשפחות

כזכור, מחוות דעת ראשונית של פקחי משרד העבודה עלה כי הגורם לאסון הוא כשל אנושי ולא כשל טכני. על פי חוות הדעת, שהועברה אתמול ליחידת "פלס" של המשטרה, בורג בטיחות שאמור היה לשמור על יציבות המנוף נשבר או נשלף – מה שהביא לקריסתו.

כמו כן, המשטרה ערכה אתמול שימוע לבעלי החברה הקבלנית ונתנה צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 יום. כמו כן, בעקבות האסון וריבוי תאונות הבנייה, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ערכו היום דיון חירום ובו הוחלט על מספר צעדים מידיים, בהם שביתה בת חצי יום ביום חמישי בכל אתרי הבנייה בארץ.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, הכריזו על 2020-2019 כשנת הבטיחות בענף הבנייה. כמו כן, הוחלט על הקמת מטה בטיחות משותף, שבראשו יעמוד האלוף (במיל') וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן. פעילות המטה תתוקצב בהיקף של מיליוני שקלים והוא יפעל במשך כל ימות השנה, במטרה להגביר את הבטיחות בענף. זאת, באמצעות הסברה, הסדרה ופעולות משותפות מול הממשלה.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

נוסף לכך, בדיון החירום הוחלט כי בעוד שבועיים ייערך כנס חירום והסברה המיועד למעסיקים ולעובדים, ובכלל כל האירועים והכנסים שתוכננו לשנה הקרובה לעובדים ולמנהלים יתמקדו בנושא הבטיחות.

הצדדים הסכימו לקדם באופן מידי הכשרות בטיחות חדשות למעסיקים ולעובדי הענף, והסכימו לפעול בשיתוף פעולה מול הממשלה לקידום עקרונות לחקיקה מוסכמת שתסדיר את כל היבטי האחריות לבטיחות באתרים, לרבות אחריות המזמין. כמו כן הוקמו צוותים מקצועיים משותפים שיקיימו ישיבות שוטפות למעקב ולטיפול אחר יישום הדברים. מטה הבטיחות יפרסם בתוך כשלושה שבועות תכנית עבודה שמטרתה שינוי יסודי של תחום הבטיחות בענף הבנייה.