שריד מימי בית שני: ילדה מצאה מטבע כסף נדיר בן 2,000 שנה

ליאל קרוטוקופ בת ה-11 הגיעה עם משפחתה לגן הלאומי עיר דוד, והשתתפה בפעילות סינון עפר ארכיאולוגי. היא תיארה את רגעי גילוי הממצא: "שפכנו את הדלי וראינו משהו שונה. התרגשתי מאוד"

זמן צפייה: 02:26

מטבע כסף עתיק מימי בית שני נמצא על ידי ילדה בירושלים: מדובר במטבע בן 2,000 שנה שנמצא במהלך סינון עפר ארכיאולוגי, ברשות העתיקות בעיר דוד. המטבע התגלה על ידי ליאל קרוטוקופ בת ה-11 מפתח תקווה, שהגיעה עם משפחתה ל"חוויה הארכיאולוגית" שמפעיל המקום יחד עם רשות הטבע והגנים, בגן לאומי עמק צורים בירושלים.

החוקרים סבורים, כי המטבע שנחשף, הופק מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש השני, ויתכן כי הוטבע על ידי אחד מכהני המקדש - שנרתמו למאמצי המרד הגדול של היהודים ברומאים ערב חורבן בית שני. משקלו של המטבע כ-14 גרם. בצידו האחד מופיע תיאור של גביע עם הכיתוב: "שקל ישראל", ובסמוך לגביע מופיעות האותיות: ש"ב – המבטאות את המילים "שנה ב'" – השנה השנייה למרד הגדול של היהודים ברומאים, בשנים 67-68 לסה"נ. בצידו השני של המטבע מופיע תיאור המזוהה על ידי החוקרים כמטה של הכהן הגדול, ולידו מופיעות בכתב עברי קדום המילים: "ירושלים הקדושה".

מטבע הכסף ועליו גביע עם הכיתוב: ''שקל ישראל'' והאותיות: ש''ב (שנה ב' למרד)
מטבע הכסף ועליו גביע עם הכיתוב: ''שקל ישראל'' והאותיות: ש''ב (שנה ב' למרד) | צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

לדברי ד"ר רוברט קול, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות: "מדובר בממצא נדיר, שכן מתוך אלפים רבים של מטבעות שהתגלו עד היום בחפירות ארכיאולוגיות, רק כ-30 מטבעות הם מטבעות עשויים כסף, מתקופת המרד הגדול".

המטבע נתגלה בעפר שהגיע מחפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות ב"דרך עולי הרגל", בגן לאומי עיר דוד. לדברי הארכיאולוג ארי לוי, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "על הרחוב הזה, שחיבר בין בריכת השילוח שבדרום עיר דוד להר הבית שבצפון, והיווה את הרחוב הראשי של ירושלים בתקופת בית שני, צעדו אלפי עולי הרגל בדרכם אל המקדש. אין ספק שהתקיימה כאן פעילות מסחר ענפה מאד. על כך, מעידים המשקולות ומטבעות הברונזה הרבים שמצאנו כאן. אבל למצוא מטבע מרד מכסף טהור, זה בהחלט מיוחד ומרגש".

מטבע הכסף לצד מטבע מפוחם שנשרף בחורבן ירושלים
מטבע הכסף לצד מטבע מפוחם שנשרף בחורבן ירושלים | צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות

הילדה תיארה את רגע חשיפת הממצא: "שפכנו את הדלי עם העפר על המסננת, ותוך כדי שסיננו את האבנים שהיו בתוכו, ראיתי משהו עגול". כך תיארה. "בהתחלה לא ידעתי מה זה, אבל זה היה נראה שונה מכל שאר האבנים. אבא שלי הביא את זה לאחת העובדות, והיא הראתה את זה לארכיאולוג. הוא הסתכל על זה ואמר שזה מטבע מכסף שצריך לעבור ניקוי. מאוד התרגשתי".