בנט בחידון התנ"ך: "יש מי שפועל ויש מי שיושב ביציע ומצייץ חיצי ביקורת"

שני מנצחים הוכרזו השנה באירוע המסורתי של יום העצמאות - הלל כהן בן ה-16 מירושלים ודביר מרצבך בן ה-17 מצפת. בנאומו מתח ראש הממשלה ביקורת מרומזת על האופוזיציה: "יהי חלקנו עם אנשי המעש, ולא עם אנשי הרעש"

Whatsapp Image 2022 05 05 At 1
רה"מ נפתלי בנט בחידון התנ"ך העולמי | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בתיאטרון ירושלים נערך היום (חמישי) חידון התנ"ך העולמי, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, יו"ר הכנסת מיקי לוי וראש עיריית ירושלים מיקי לאון.

בחידון השתתפו 16 מתחרים ממדינות שונות, כולל ארבעה מתחרים ישראלים, והשנה הוכרזו שני מנצחים הלל כהן בן ה-16 מירושלים ודביר מרצבך בן ה-17 מצפת. במסגרת החידון, נשיא המדינה הפנה למתמודדים את שאלת נשיא המדינה שעסקה בתרומתה של אמו, אורה הרצוג, להיווסדו של חידון התנ"ך העולמי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט בחידון התנ''ך העולמי
נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט בחידון התנ''ך העולמי | צילום: קובי גדעון / לע״מ

"חג עצמאות שמח, עם ישראל", פתח ראש הממשלה את נאומו, "כה אמר ה' צבאות: עוד ישבו זקנים וזקנות ברחבות ירושלים, ואיש משענתו בידו מרב ימים. ורחבות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה. את נבואתו של זכריה אנחנו חיים יום יום. אנחנו חיים את הנס, חיים את החלום, כמו שאומרים עכשיו. אתם זכיתם, כבר בגילכם הצעיר, להיות מחוברים כל-כך לתנ"ך, קוד ההפעלה הזה של העם היהודי".

"התנ"ך עבורי הוא מעיין חיים, מצפן, והוא מלווה אותי לאורך תחנות חיי", הוסיף בנט, "בכל פעם שאני חוזר לסיפור מקראי כלשהו, אני מגלה מימדים חדשים שלא ראיתי עד כה. בנדודי אברהם, תושיית מרים, תלאות משה, גבורת גדעון ומנהיגות דוד המלך שימו לב - כל אחד מהם, לא רק הגה וחשב, אלא מעל לכל - קם ועשה".

"אני מבקש בדברים שלי כאן, לפנות לנוער הישראלי, לדור הבא עם מסר פשוט: בואו נלמד מגיבורי עמנו לקחת אחריות - לקום ולעשות. לתקן את המדינה. כאשר משהו אינו כשורה, אל תקטרו - תפעלו. אגלה לכם משהו משנותיי כיזם ומנכ"ל בהייטק. אחד מסודות ההצלחה המרכזיים של ההייטק הישראלי הוא הפעולה. רעיון לבד, ללא פעולה כלשהי ליישומו, הוא נטול ערך. יש אינספור רעיונות נפלאים שנשארו על המדף כי לא היה מי שיחליט לממש אותו, לקחת אותו קדימה. המעז, והעושה - מנצח".

"כראש הממשלה, אני מסתובב הרבה בארץ ולפעמים אני שומע תלונות: 'זה לא בסדר וזה לא בסדר'. אם אני שומע את זה מחבר'ה צעירים אני משיב: 'מי זו בדיוק המדינה? מה הכתובת שלה?'. נערים ונערות יקרים, כולנו המדינה. אנחנו ואתם המדינה. אם משהו שבור - תקנו אותו. אם משהו אינו כשורה - תפעלו, למה אתם מחכים? זה נכון ברמה האישית, המשפחתית, הלאומית".

"בוודאי שאנו, כממשלה, פועלים ככל יכולתנו למען הציבור, אבל ממשלה לבדה - בלי יוזמה ופעולה של אזרחי המדינה - לא תפתור לכם את כל הבעיות של החיים. לפרט, למשפחה, לקהילה - שמור תפקיד מרכזי בהצלחתה של מדינה. האחריות לפעול מוטלת על כולנו".

"התורה גם היא מתמקדת בפעולה, בעשייה. בהר סיני, כשעם ישראל קיבל את התורה, מה הם אמרו? 'נעשה ונשמע'. כלומר, התורה אומרת לנו: 'קדימה, תעשו'. כוונות טובות זה נחמד, אך אין בהן די. רק הפעולות קובעות. משחר קיומנו, גיבורי עמנו היו אנשי מעשה, יזמים. אברהם אבינו הבין שהאלילות היא אסון. הוא קם ועשה מעשה: עזב את מולדתו ועלה לארץ ישראל, הפיץ את האמונה בה' ובחיי מוסר".

"מרים הנביאה ראתה את אחיה הקטן נשלח למותו. היא עשתה מעשה - דאגה לו לתיבה, ונתנה חיים לגדול מנהיגנו. אחרי קיפאון של 2,000 שנה, כאשר היהודים כמהו לחזור לארץ ישראל אך נשארו בפועל בגלות, קם בנימין זאב הרצל ועשה מעשה, פעל. הקים קונגרס ציוני, התרוצץ בקהילות היהודיות ובכל העולם על מנת לקדם את הרעיון הציוני".

"אתמול הדליקה משואה אנג'ל אלון, אישה מדהימה מנתיבות, שנחשפה לבעיה של תינוקות נטושים בבתי חולים. היא לא קיטרה, היא עשתה מעשה ענק, וגידלה 217 תינוקות וילדים, כאילו היו שלה. נערים ונערות, קשה לצאת מאזור הנוחות ולפעול. הרבה יותר נוח לצפות בחדשות ולהתעצבן".

"כל מי שהיה יזם - חברתי, חינוכי או בהיי-טק - מכיר את מסלול המכשולים הכולל אדישות בהתחלה, הגחכה, ציניות והכשלה. תמיד יש את אלה שנכנסים לזירה ופועלים, ויש מי שיושב ביציע ומצייץ חיצי ביקורת על אלה שעושים. יהי חלקנו עם אנשי המעש, ולא עם אנשי הרעש. אני רוצה שהנוער יידע - כתיבת משפט שנון בטיקטוק אינה פעולה. פעולה זה להתנדב בארגון חסד, להתגייס לשירות צבאי או לאומי משמעותי, לעזור לבן אדם אחר".

"אסיים בסיפור. לפני כ-100 שנה, כתב טשרניחובסקי שיר שמתאר חלוצים שמגיעים לארץ ישראל השוממה, מתאכזבים, קשה להם מאוד, והם מתלוננים: 'אומרים ישנה ארץ, ארץ שכורת שמש. איה אותה ארץ? איפה אותה שמש?
אולי כבר איננה? ודאי ניטל זיווה'. זה שיר קשה, של ביקורת ושל הרבה מאוד ייאוש".

"השיר לא ממש עודד את החלוצים, אז הוא הוסיף בית לשיר. בבית החדש, אותו חלוץ מיואש פוגש את רבי עקיבא הדמיוני, ושוב מתלונן: 'שלום לך עקיבא, שלום לך רבי, איפה הם הקדושים - אלה שסיפרו לנו עליהם? איפה המכבי?'. ואז נשמעת תשובתו המוחצת של רבי עקיבא לאותו חלוץ מיואש: 'כל ישראל קדושים, אתה המכבי'. נערים ונערות יקרים, תהיו אתם המכבי. את, ואתה, ואתה".

"הביטו בגיבורי עמנו. שאבו מהם השראה. כשאתם רואים חלילה חושך - תביאו אור. כשאתם רואים שנאה - תפעלו באהבה. כשאתם רואים סכסוך - תייצרו אחדות. תיזמו, תפעלו, התאמצו, ואף פעם - אף פעם - אל תתייאשו. הפכו את מדינת ישראל האהובה שלנו למדינת מופת".

לסיום אמר ראש הממשלה: "מתמודדות ומתמודדים, כל אחד מכם עשה מעשה, השקיע, למד, ושוב - וכך הגעתם להישג הגדול שלכם כאן. אני גאה בכם מאוד. בעזרת ה', נהיה כולנו המכבי. חג עצמאות שמח, ישראל".

הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ויו''ר הכנסת מיקי לוי בחידון התנ''ך
הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ויו''ר הכנסת מיקי לוי בחידון התנ''ך | צילום: קובי גדעון / לע''מ

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, אמר בטקס: "עם ישראל לא זנח ארבעה עקרונות מרכזיים: תורת ישראל, התקווה והאמונה לשוב אל הארץ, כינונה של חברת מופת ברוח נביאי ישראל, וערבות הדדית בין כל יהודי ויהודי - היום, שבעים וארבע שנים לעצמאותנו, אנחנו מקיימים את המחויבות הנצחית שלנו לערבות הדדית, תוך הבטחת שלומו וביטחונו של כל עמנו"