זעם אחרי האסון בפעוטון בב"ש: "אין פיקוח, המציאות עגומה"

המטפלות בפעוטון שבו נהרג בן שנה וחצי לאחר שנפל נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות יחד עם המנהלת, והתברר כי הן לא עברו הסמכה. "האסון הזה צריך להרעיד את המדינה", אומרת חן קובריץ ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך. יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך: "מזניחים את הנושא"

פעוטון, באר שבע, ג'ימבורי
הפעוטון בבאר שבע שבו נפל הפעוט | צילום: דניאל חג'בי

יממה אחרי שפעוט בן שנה וחצי נפל ממתקן ג'ימבורי ונהרג בפעוטון בבאר שבע, ולאחר שמנהלת הגן וארבע מטפלות בפעוטון עוכבו לחקירה בחשד לגרימת מוות ברשלנות - התברר כי המטפלות כלל לא עברו הסמכה ."האסון הזה צריך להרעיד את המדינה", אומרת היום (רביעי) חן קובריץ ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, "ולגרום לאלה שיושבים בכנסת לעצור הכול ולכנס ועדת דחופה לדיון בנושא ומתן פתרונות לכך".

לדברי קובריץ, "לא מעט הורים מגיעים למטה המאבק להתייעץ גם במקרה של ילדים שנפלו בגן, ילדים שמספרים כי הם נשארו לבד בחצר או בחדר אחר, הורים שנכנסו לגן במפתיע וראו את המטפלות משחקות עם הטלפון". היא הפנתה לדו"ח מבקר המדינה בנושא מעונות היום, וציינה כי במסמך נכתב כי "1,000 פעוטונים, לפחות בשנת 2021, פעלו ללא פיקוח או מעקב, ואלה רק מעונות סמל ופרטיים שלאגף למעונות היום יש על כך מידע".

"הקלות שבה ניתן לפתוח מעון היא בלתי נתפסת, מאחר שאין מי שיפקח", מוסיפה קובריץ, "ישנם 25 מפקחים על 12 אלף גנים - נתון שהוצג בוועדה לזכויות הילד. אין שום בקרה או פיקוח. את מחפשת עבודה? אין לך הכשרה? לא נורא, אנחנו מחפשים סייעת. כבר שנים שאנחנו זועקים שהממשלה חייבת להתעורר".

על-פי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, על כל המסגרות שבהן שוהים שבעה פעוטות ומעלה - הן מסגרות סמל והן מסגרות פרטיות - לקבל רישיון ולעמוד לשם כך בתנאי סף מינימליים בתחומי הבטיחות, היחס בין מספר אנשי הצוות למספר הפעוטות, הכשרת הצוות, היעדר רישום פלילי לכל מי שבא במגע עם הפעוטות, שטח מינימלי לפעוט ועוד. החוק והתקנות גם מסדירים את דרכי הפיקוח ואת אמצעי האכיפה שיעמדו לרשות האגף.

מור דקל
מור דקל | צילום: גלי כורם

"המדינה ומקבלי ההחלטות עסוקים בפעוטון הכנסת ומזניחים לאורך שנים את נושא החינוך בגיל הרך", אומרת מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך, "המציאות היא עגומה. מצב החינוך בכלל ומצב המסגרות בפרט מדאיג וחינוך הפעוטות מדאיג שבעתיים, בעיקר בשל המחסור המשווע בכוח אדם מוכשר ומתאים לעבודה עם ילדים, אי-יכולת שליטה במסגרות הקיימות שעדיין לא הוציאו רישיון והיכולת לאתר אותן ואנחנו עדיין במצב שכל אחד יכול לפתוח מעון, חוק המצלמות שלא באמת נאכף עד היום, ויחס צוות לכמות הילדים שלא ריאלית.

"שלוש שנים מאז כניסתו של חוק הפיקוח לתוקף ועדיין נתקלים בכותרות 'מעון שפעל ללא רשיון'", הוסיפה דקל, "הניסוי שמסגרות יפנו למדינה להוציא רשיון לאחר שנים - לא מוכיח את עצמו והגיע הזמן להפוך את העשיה לאקטיבית ולא פאסיבית. בסוף החודש מצביעים על תקציב, זה הזמן להוסיף לפחות מיליארד שקל להכפלת המפקחים, לתקצב עוד הכשרות, לאכוף מצלמות ועוד. הילדים של המדינה שווים את זה".

שלי ועקנין
שלי ועקנין

שלי ועקנין, שבנה שהה בפעוטון שבו חווה אלימות מצד הצוות המטפל, חושבת כי על ההורים לוודא שבפעוטון יש כניסה חופשית בכל שעה ובכל יום שבו הילד נמצא בגן, כמו גם קבוצת וואטסאפ של ההורים עם הגננת וקבוצת וואטסאפ של ההורים לבד, וכן קיום אסיפות הורים ווידוא מצלמות אבטחה. "בעיקר אני חושבת שצריך להקשיב לאינטואיציה שלנו", היא טוענת, "צריך לזהות שינויים אצל הילד, בלילה, ביום, בהתנהגות".

על המקרה בפעוטון בבאר שבע אמרה ועקנין: "חייבים שיהיה פיקוח על הגנים, זה צריך להיות מסודר. כל מי שרוצה לפתוח פעוטון - פשוט עושה את זה. סייעות מתקבלות ללא הדרכה. אלו דברים שלא מתקבלים על הדעת והנה אנחנו רואים אחת לכמה זמן מקרה נוסף בגן ילדים, פעם זו התעללות ופעם זו רשלנות. זה צריך להיפסק".

הפעוטון בבאר שבע שבו אירע האסון
הפעוטון בבאר שבע שבו אירע האסון

לבית משפט השלום בבאר שבע הובאו היום מנהלת הפעוטון שבו נהרג אתמול הפעוט, יחד עם ארבע המטפלות. במשטרה ביקשו להאריך את מעצרן של המנהלת והמטפלת, אך בית המשפט הודיע כי הן ישוחררו לקראת שעות הערב. במשטרה אמרו כי הייתה רשלנות בהשגחה על הפעוט, והוסיפו כי קיים חשש לשיבוש הליכים מצד המטפלת ששהתה במקום באותו זמן.