"די להרוגים, להרחיב את כביש 90": מחאה בערבה אחרי התאונה הקטלנית

שעות ספורות אחרי התאונה שגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם - בהם נערה בת 13 וילד בן 4 - יצאו תושבי הערבה להפגין בניסיון להעביר מסר למקבלי ההחלטות להעביר כסף כדי לתקן את הדרך שגבתה את חייהם של 80 בני אדם ב-20 השנים האחרונות. ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור, אמר: "הממשלה העסוקה במאבקים פופוליסטיים ושמירה על כיסאות, מזלזלת בתושבי הערבה, ציבור הנהגים, הנוסעים, החיילים, המטיילים וכלל משתמשי כביש הערבה"

זמן צפייה: 03:37

שני כלי רכב התנגשו בכביש הערבה (90), באזור פארן. התוצאה הקשה: ארבעה הרוגים - נערה בת 13, ילד בן 4 וגבר בן 65 שהיו בדרכם מחופשה באילת לביתם שבמזרח ירושלים. כולם נסעו במכונית אחת. אישה נוספת כבת 40 שנסעה ברכב השני נהרגה גם היא. עוד שני בני אדם פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. מצבם בינוני. ב-16:30 החלה הפגנה של תושבי הערבה בקטע הכביש המדובר, בניסיון להעביר מסר למקבלי ההחלטות להעביר כסף כדי לתקן את הדרך שגבתה את חייהם של 80 בני אדם ב-20 השנים האחרונות. המוחים קראו: "די להרוגים, להרחיב את כביש 90". הערב הותרו לפרסום זהויותיהם של שלושה מארבעת ההרוגים: הילד דאוד שוויכי, אמו נור וסבו מוחמד עביד.

התאונה התרחשה מעט אחרי 14:00. מחקירה ראשונית עלה כי הגבר בן ה-65, סבם של שני הילדים שנהרגו, סטה מהנתיב. פאראמדיקים של מד"א סיפרו: "מדובר בתאונה מחרידה. ראינו שני כלי רכב מעוכים. באחד נסעו גבר ואשה ובשני ארבעה נוסעים. מרכב אחד חולצו גבר כבן ואישה כבני 40. היא הייתה מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק, עם חבלה רב-מערכתית קשה. ביצענו בדיקות רפואיות ונאלצנו לקבוע את מותה. הגבר היה בהכרה וסבל מחבלות, ולאחר טיפול ראשוני פונה לבית חולים במסוק כשמצבו בינוני עד קשה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205281702' autoplay='0' credit='' desc='זירת התאונה בערבה' poster='' kid='1_je1syxcw' duration='']

"מהרכב השני חולצו ארבעה נוסעים, גבר בשנות ה-60 לחייו, נערה כבת 13 וילד כבן 4; הם היו מחוסרי הכרה ללא נשימה וללא דופק. ניסינו להציל אותם וביצענו פעולות החייאה שבסופן לצערנו נאלצנו לקבוע את מותם. גבר נוסף כבן 40 שהיה ברכב חולץ כשהוא סובל מחבלות. לאחר טיפול ראשוני הוא פונה במסוק לבית חולים כשמצבו בינוני עד קשה".

בעשור האחרון התרחשו במקטע הדרומי של כביש הערבה 145 תאונות דרכים ונהרגו 41 בני אדם. מתחילת השנה נהרגו שישה בני אדם. בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90 בערבה ולמרות עשרות ההרוגים על כביש זה - עד עכשיו לא הושלם תכנון הרחבת הכביש/ מימון העבודות מוערך בסך של כ-2 מיליארד שקל. המבקר התייחס לכך שהעומס בכביש גדל מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019 ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק ממנה ליד באר אורה, מה שהפך את ההגעה ברכב לעיר למהירה יותר מהגעה בטיסה.

לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעקבות התאונה הקשה היום מספר ההרוגים מתחילת השנה בכבישים עלה ל-148 מדובר ב-11 הרוגים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "הלב נשבר על ההרוגים בתאונה הנוראית בכביש 90. כמו שהבטחתי עם כניסתי לתפקיד, כבישים מסוכנים הם בראש סדר העדיפויות, ולכן בהחלטה שלי, כבר באוגוסט הקרוב יצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף, הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. נמשיך לעשות הכול כדי להוריד את מספר תאונות הדרכים".

ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור, אמר: "הממשלה העסוקה במאבקים פופוליסטיים ושמירה על כיסאות, מזלזלת בתושבי הערבה, ציבור הנהגים, הנוסעים, החיילים, המטיילים וכלל משתמשי כביש הערבה האדום ולא מקדמת הרחבתו לדו מסלולי דו-נתיבי - כמשימה לאומית להצלת חיי אדם. זאת למרות הבקשות והנתונים הקשים מהתאונות על כביש 90 המונחים לפני השרים וחברי הכנסת".

התאונה על גשר פארן
התאונה על גשר פארן | צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה

התאונה על גשר פארן
התאונה על גשר פארן | צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה

מעמותת אור ירוק נמסר: "אנו משתתפים בצערן הכבד של המשפחות השכולות. כביש 90 ממשיך לגבות קורבנות ולהוות מפגע בטיחותי לכל מי שנוסע בו. מדינת ישראל משקיעה מיליארדי שקלים בתחבורה אבל לא מוצאת כסף כדי למנוע מוות ידוע מראש בכביש הדמים הזה. כמה עוד אנשים צריכים להיהרג כדי שמישהו יחליט להעביר את הכסף, לשפר את התשתית ולמנוע צער סבל וכאב מעוד משפחות רבות.

"למרות הבטחות רבות, מעט מאוד נעשה והציבור משלם את המחיר הכבד. חייבים להפוך את כביש הערבה לכביש בטוח עם הפרדה בין הנתיבים וצמתים מוסדרים. אנחנו בפתחו של החופש הגדול והקיץ והתנועה לדרום תגבר וכך גם הסכנה למעורבות בתאונה. חייבים להגביר את הנוכחות המשטרתית כבר עכשיו כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים".

סגן שרת החינוך, ח"כ מאיר יצחק הלוי, לשעבר ראש העיר אילת, אמר: "לצערנו התרחשה היום עוד תאונה קטלנית ומזעזעת שנוספה לרצף מזעזע של תאונות קטלניות על כביש דמים זה. כל אזרח ישראלי אשר נסע בכביש הערבה מבין את הסכנה הטמונה בנהיגה על כביש דמים זה. לאחר מאבק שקיימתי בתקופת הדיונים על תקציב 2022 עם שרי התחבורה והאוצר והגורמים המקצועיים במשרדים אושרו 300 מיליון ש"ח עבור שדרוג עוד כ-20 ק"מ מצומת קטורה צפונה והתחייבות לאישור תקציב רב שנתי (עד חמש שנים) לשידרוג כביש הדמים עד צומת ערבה. אני אומר בקול חד וברור: די עם ההפקרות וההזנחה רבת השנים, לא נוכל יותר להבליג על ההפקרות בכביש דמים זה!! תושבי אילת ,אילות, ערבה תיכונה וכל המשתמשים בכביש זה אני מתחייב להילחם בכל האמצעים העומדים לרשותי עד אשר כל כביש הערבה ישודרג".

בחודש שעבר נהרגה תמי בראל, בת 65 מחצבה, בתאונת דרכים בכביש הערבה, סמוך לצומת עין יהב. בראל נלכדה ברכב וחולצה במצב אנוש, וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותה. חמישה פצועים נוספים פונו לבית החולים סורוקה במצב קל, בהם אישה וארבעה ילדים בגילי 12-6.