מאות במחאת החברה הערבית: כביש 6 בצפון הארץ נחסם לזמן קצר

המפגינים חסמו קטעי כביש באזורי המחלפים עין תות ובאקה ג'ת והם עושים את דרכם בשיירה לכיוון משרד רה"מ שבירושלים. בהמשך, צפויים נוספים להצטרף • הרשימה המשותפת תיפגש עם ארדן ומ"מ המפכ"ל

זמן צפייה: 00:29

מחאת החברה הערבית: כ-150 נהגים משתתפים היום (חמישי) בשיירת מחאה נגד האלימות במגזר הערבי, שתסתיים במשרד ראש הממשלה שבירושלים. הנהגים יצאו ממג'ד אל-כרום שבגליל, ובהמשך צפויים להצטרף אליהם מאות נוספים מכל רחבי הארץ.

בעקבות המחאה, נרשמו לזמן קצר עומסי תנועה בכביש 6 לכיוון צפון ממאחז עד לקרית גת, מכיוון דרום מיוקנעם עד לעין תות וממחלף בקה-ג'ת עד ללהבות חביבה.

עוד בחדשות 13:

ארדן: "החברה הערבית היא מאוד אלימה – אלה קודים תרבותיים"

ברקע האלימות במגזר: ראשי המשותפת ייפגשו מחר עם ארדן והמפכ"ל

בשל האלימות בחברה הערבית: הרשימה המשותפת תחרים השבעת הכנסת

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191010-1023' autoplay='0' credit='הרשימה המשותפת' desc='יו"ר סיעת תע"ל אחמד טיבי' kid='1_bnb5o2xe' duration='175'']

יו"ר סיעת תע"ל, אחמד טיבי, אמר במהלך המחאה: "יש אנשים אחרים שמתייחסים אליהם כאל החצר האחורית של המדינה, והם נאבקים על הזכות לחיים. עשרות אלפים שהפגינו, בעיקר נשים וצעירים, הם התרבות שלנו. הם מבקשים חיים ולא מוות. יש פלח קטן בחברה שלנו של ארגוני פשיעה שמשתמשים באלימות ככלי. אנחנו מכוונים אליהם, ורוצים שהמשטרה תטפל בהם". עוד הוסיף טיבי ואמר: "אנחנו גם צריכים לטפל בתופעות של אלימות ספורדית שמתקיימת על בסיס יום-יומי באופן פרסונלי בבית, בבית הספר, במסגד. אנחנו מבקשים מהמשטרה יותר קציני חקירות, אין תקנים. נציב היום בפני השר מטרות ודרישות קונקרטיות שמטרתן להחזיר את הרגשת הביטחון האישי לציבור הערבי. מה יותר נורמלי מהדרישה הזאת?"

במקביל, יתקיים היום המפגש בין ראשי הרשימה המשותפת לשר ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן. אמש הודיע טיבי על קיומה של הפגישה כסדרה: "נציג את דרישותינו והצעותינו למיגור הפשיעה ביישובים הערביים", כתב טיבי בטוויטר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20191010-0822' autoplay='0' credit='' desc='שיירת המחאה' kid='1_w4t1fxx0' duration='72'']

יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס לפגישה בין ראש הרשימה וארדן, וכתב בטוויטר שלו: "אני מברך על הפגישה הצפויה היום בין השר ארדן לח"כ איימן עודה והנהגת הציבור הערבי. האלימות בחברה הערבית היא בעיה לאומית - ולכן זהו אתגר קודם כל של המדינה אבל גם של החברה הערבית עצמה. כולם חייבים להירתם, לקחת אחריות ולעשות כל מאמץ כדי למגר את האלימות".

ח''כ עאידה תומה סולימאן בהפגנה נגד האלימות בחברה הערבית
ח''כ עאידה תומה סולימאן בהפגנה נגד האלימות בחברה הערבית | צילום: חדשות 13

ח"כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת, שמשתתף בשיירה, קרא הבוקר להקים ועדת חקירה ממלכתית, שתבחן לעומק את סוגיית האלימות בחברה הערבית, ותציע פתרונות בנושא. "בהיעדר אמון בין הנהגת הציבור הערבי לבין הדרגים הפוליטיים נדרשת ועדת חקירה מקצועית בראשות שופט בית משפט עליון, אשר תבחן לעומק את תפקוד המשטרה ורשויות אכיפת החוק, כמו גם את היקף שירותי החינוך והרווחה ביישובים הערבים, אמר ג׳בארין.

אתמול נורה למוות בהא עראר בן ה-36 על ידי אלמונים שירו לעברו בזמן שנסע ברכבו סמוך לשכונת מגוריו בג'לג'וליה. שני גברים נוספים נפצעו, אחד בינוני ואחד קל, ופונו לבית החולים מאיר. כמה שעות לאחר מכן, אותר סמוך לכפר קאסם רכב שככל הנראה הוצת, והמשטרה, אשר פתחה בחקירת האירוע, בודקת את החשד אם הרכב שימש את היורים. עראר הוא ההרוג ה-73 בחברה הערבית בשנת 2019.

שיירת המחאה נגד האלימות במגזר הערבי
שיירת המחאה נגד האלימות במגזר הערבי | צילום: הרשימה המשותפת

זהו אירוע הרצח השלישי במשפחת עראר, כאשר לפני ארבע שנים נורה למוות אחיו פאדי בן ה-21 סמוך לביתו, ולפני שנתיים נרצח אחיו עבד אל-חפאז בן ה-33, כאשר מטען שהוצמד לרכבו התפוצץ בזמן שנסע בנתיבי איילון.

זירת הרצח בג'לג'וליה | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

ביום שלישי שעבר נורו למוות שני אחים - אחמד סאמי מנאע בן ה-36 וחליל סאמי מנאע בן ה-23. באותו אירוע נפצע קשר מדקירה מוחמד יונס סבע בן ה-26, שמותו נקבע יומיים לאחר מכן. מבירור של נסיבות האירוע עולה כי ככל הנראה התפתחה קטטה בין כמה מעורבים, ובמהלכה בוצע הירי.

סבע הובא לבית החולים שבנהריה, כשהוא במצב קשה מאוד, עם פצעי דקירה בפלג גופו העליון. לאחר יומיים בהם נאבקו הרופאים על חייו הם נאלצו, כאמור, לקבוע את מותו. מנהל היחידה לטיפול נמרץ, ד"ר ניקולא מח'ול, סיפר: "הפצוע הגיע במצב קשה ביותר עם פצעי דקירה קטלניים, כשהוא מונשם ומורדם. במהלך היומיים האחרונים הוא נותח פעמיים, אך למרבה הצער, חלה החמרה במצבו ונאלצנו לקבוע את מותו".