אמנסטי נגד ישראל: דו"ח חדש מאשים את המדינה בביצוע פשעי אפרטהייד

ארגון זכויות האדם הבינלאומי בלונדון פרסם דו"ח בעל 278 עמודים שנערך על פני 4 שנים, ובכך הצטרף לארגון זכויות האדם בניו יורק ולארגון הישראלי "בצלם" - שמאשימים את ישראל באפרטהייד בגבולותיה ובשטחים הכבושים. שר החוץ: "עיוות ההקשר ההיסטורי - דמוניזציה של ישראל"

ראשי הארגון אמנסטי בהצהרה על הדו"ח | צילום: רויטרס

אמנסטי נגד ישראל: ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי פרסם היום (שלישי) דו"ח, לפיו ישראל שמרה על "מערכת של דיכוי ושליטה" על העם הפלסטיני מאז הקמתה ב-1948, בצורה התואמת את ההגדרה הבינלאומית לאפרטהייד.

עם פרסום הדו"ח, שמונה 278 עמודים ונערך על פני תקופה של ארבע שנים, ארגון הזכויות שממוקדם בלונדון הצטרף לארגון זכויות האדם בניו יורק ולארגון הישראלי "בצלם", שמאשימים שלושתם את ישראל באפרטהייד בגבולותיה ובשטחים הכבושים.

ישראל מצידה דוחה כל טענה בנושא, וטוענת כי אזרחיה הערבים נהנים משוויון זכויות. המדינה העניקה אוטונומיה מוגבלת לרשות הפלסטינית בשיאו של תהליך השלום בשנות ה-90, והוציאה את חייליה ומתיישביה מעזה עוד ב-2005. אבל אמנסטי, לצד ארגונים אחרים, טוענים שעצם הפיצול של השטחים שבהם חיים הפלסטינים - מהווה משטר של שליטה, שנועד לשמור על ההגמוניה היהודית באזור.

את הסיפוח בפועל של הגדה המערבית, שם ישראל לכאורה שולטת ומרחיבה באופן פעיל "התנחלויות יהודיות", לדברי הארגון - רוב הקהילה הבינלאומית רואה כפעולה בלתי חוקית. ישראל התנגדה לאמירות קודמות בנושא וטענה כי הן מגמתיות, ובמקביל אימצה עמדה יריבה כלפי אמנסטי, תוך שהאשימה את הארגון באנטישמיות ובדה-לגיטימציה לקיומה של ישראל, עוד לפני פרסום הדו"ח האמור. שר החוץ יאיר לפיד אמר בנושא כי "השפה הקיצונית ועיוות ההקשר ההיסטורי, נועדו לעשות דמוניזציה של ישראל, ולשפוך שמן למדורת האנטישמיות".

לפיד הוסיף כי "ישראל אינה מושלמת, אבל היא דמוקרטיה המחויבת לדין הבינלאומי, פתוחה לביקורת, בעלת תקשורת חופשית ובית משפט עליון חזק. 'אמנסטי' לא קורא 'מדינת אפרטהייד' לסוריה, שבה השלטון רצח חצי מיליון מאזרחיו, לא לאיראן ולא למשטרים אפלים ורצחניים באפריקה ובאמריקה הלטינית. אני שונא להשתמש בטיעון שאם ישראל לא הייתה מדינה יהודית, איש בארגון לא היה מעז לטעון את זה נגדה, אבל במקרה הזה – אין שום אפשרות אחרת".

שר החוץ לפיד במסיבת עיתונאים לאחר אישור התקציב
שר החוץ יאיר לפיד

ממשרד החוץ נמסר כי "בפרסום הדו"ח השקרי, 'אמנסטי בריטניה' משתמשת בסטנדרט כפול ובדמוניזציה על מנת ליצור דה לגיטימציה לישראל. אלה הם בדיוק המרכיבים מהם עשויה האנטישמיות המודרנית. ימים ספורים לאחר יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנחנו לומדים שוב כי האנטישמיות אינה רק חלק מההיסטוריה – אלא לצערנו, גם חלק מהמציאות כיום. רק בסוף השבוע האחרון הותקפו בלונדון יהודים רק בשל היותם יהודים. הדו"ח הוא למעשה אור ירוק עבור התוקפים לפגוע לא רק בישראל - אלא גם ביהודים ברחבי העולם".

תנועת "לוחמים לשלום" בירכה על פרסום דו"ח אמנסטי, ומסרה כי מדובר בתמרור אזהרה עבור כלל הציבור הישראלי. מנכ״ל התנועה, יונתן גר, אמר כי "הדו"ח מהווה הזדמנות עבור הציבור הישראלי ללמוד כי המונח 'אפרטהייד' איננו עיסוק בהשוואה היסטורית, אלא הינו פשע מלחמה - המוגדר ככזה בשלל אמנות בינלאומיות".

המנכ"ל טען כי "הכוונה במונח 'אפרטהייד' היא שקיימות מערכות חוקים שונות ומפלות לקבוצות אתניות שונות, בדיוק כפי שקורה בתוך ישראל ביחס לאזרחיה הפלסטינים. הדו"ח מזכיר כי אם ממשלת ישראל תמשיך להחזיק אוכלוסייה תחת משטר צבאי, ותמשיך לנהוג באזרחיה הפלסטינים כאזרחים סוג ב׳ – יהיו לכך השלכות בינלאומיות חמורות. על ממשלת ישראל להתעשת במהרה, ולהתחיל לפעול לתיקון העוול ההיסטורי המתקיים כאן, ולחתור לסיום הכיבוש, הדיכוי והאפליה".

כזכור, לפני כשבועיים ארגון "בצלם" פרסם נייר עמדה שבו נטען כי כל השטח שנמצא בשליטת ישראל - מתנהל כמשטר אפרטהייד. מקרה זה היווה הפעם הראשונה בתולדות הארגון, שבה הוא מתייחס לנעשה מחוץ לשטחים.

המסמך דחה את התפיסה המקובלת של ישראל, לפיה היא משמשת כמדינה דמוקרטית המנהלת במקביל גם משטר כיבוש זמני. מתואר שם כיצד "בכל השטח שבשליטת ישראל - בתוך גבולות הקו הירוק, בגדה המערבית, מזרח ירושלים וברצועת עזה – מתקיים משטר אחד, הפועל על פי עקרון מארגן אחד: קידום והנצחת עליונותה של קבוצה אחת של בני אדם – יהודים – על קבוצה אחרת – פלסטינים", לשון ההצהרה.