משרד התחבורה צפוי לקרוא לרציף בנמל חיפה החדש בשם "אלטלנה"

לקראת חניכת נמלי חיפה ואשדוד החדשים, המשרד מגבש תוכנית לשמות הרציפים, שיהיו בעלי זיקה היסטורית. לצד "דקר" ו"אגוז", יובא לאישור הממשלה שם הספינה שהותקפה במסגרת הפרשה השנויה במחלוקת

זמן צפייה: 01:53

משרד התחבורה צפוי לקרוא לרציפי הנמלים החדשים שנבנו באשדוד ובחיפה על שמות של אירועים היסטוריים שנקשרו בהיסטוריה של מדינת ישראל, עם זיקה לים, כמו למשל "אגוז", "דקר", "יונה" וגם "אלטלנה" - כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות 13. הנמלים עתידים להיחנך בקרוב.

השם האחרון, "אלטלנה", הוא על שם האונייה של האצ"ל, שהפליגה לישראל זמן קצר לאחר הקמת המדינה ועליה כ-900 עולים. שם זה יצטרך לקבל את אישור הממשלה, שם יוצג על ידי שרת התחבורה מירי רגב. בחירת השם כרוכה באישור הממשלה, ועלולה לעורר מחלוקת, שכן מדובר בפרשה טעונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, שהובילה לאלימות בין אנשי האצ"ל, שהיו משוייכים לימין הפוליטי, לבין אנשי ההגנה שלעבר שהפכו ללוחמי צה"ל, שהונחו על ידי ממשלת מפא"י מצד שמאל של המפה הפוליטית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"נהגו בה כחפץ": אישומים נגד 11 מהמעורבים באונס הקבוצתי באילת

"נדקרתי 28 פעמים": הישראלי שנפצע קשה בפיגוע בראש העין מדבר

סעודיה: נאפשר לטיסות מאיחוד האמירויות לישראל לעבור מעל שטחנו

אנשים בחוף מסתכלים על האנייה אלטלנה בוערת
אנשים בחוף מסתכלים על האנייה אלטלנה בוערת | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון/ צ'סניק פרד

כזכור, טרם הגעת הספינה לחופי ישראל, התגלו חילוקי דעות קשים בין ממפקד האצ"ל מנחם בגין ונהגת הארגון, לבין דוד בן גוריון וממשלת ישראל באשר לציוד הצבאי שנמצא על האונייה. נציגי הממשלה דרשו שהציוד יועבר קודם כל לרשות צה"ל, ורק לאחר מכן יוחלט מה ייעשה בו - זאת בניגוד לרצונם של אנשי האצ"ל.

בהמשך, כאשר הספינה עגנה בחוף כפר ויתקין, פרצו קרבות בין לוחמי האצ"ל שהיו על הסיפון ללוחמי צה"ל שירו מהקרקע על האונייה. במהלך חילופי האש נהרגו ארבעה אנשי אצ"ל ושני חיילי צה"ל. במקביל, בקרב ליד בית דגן נהרגו שני אנשי אצ"ל נוספים.