שר החינוך לשעבר אהרן ידלין הלך לעולמו בגיל 96

חבר הכנסת לשעבר לחם בפלמ"ח, היה ממקימי מכללת בית ברל וכיהן כמזכ"ל מפלגת העבודה, ובשנת 2010 הוענק לו פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. ידלין הותיר אחריו שלושה בנים, בהם ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין. הנשיא הרצוג ספד לו: "בחייו זכה בפרסים רבים - אך יותר מכל זכינו אנחנו בו ובתרומתו"

זמן צפייה: 00:24

חבר הכנסת ושר החינוך לשעבר אהרן ידלין, חתן פרס ישראל, הלך לעולמו הלילה (שישי) בגיל 96. ידלין, מוותיקי מפלגת העבודה, היה שר החינוך בממשלתו הראשונה של יצחק רבין בין השנים 1977-1974, והיה זה שהנחיל יום לימודים ארוך בבתי ספר בעיירות פיתוח ואזורי מצוקה, כולל מפעל הזנה ממלכתי ללא תשלום. הלווייתו תתקיים בקיבוץ חצרים ביום ראשון בשעה 17:30.

ידלין נולד בתל אביב ב-1926, גדל בבן שמן וברחובות, ושימש כרכז ארצי של תנועת הצופים. במלחמת העצמאות הצטרף לפלמ"ח, ולאחר קום המדינה היה חבר הוועד הפועל של ההסתדרות. היה ממקימי מכללת בית ברל, והיה מנהלה בפועל בין השנים 1957-1955.

.אהרון ידלין מקבל מיו''ר מפלגת העבודה דאז אבי גבאי תעודת הערכה לרגל 50 שנה למפלגה
אהרון ידלין מקבל מיו''ר מפלגת העבודה דאז אבי גבאי תעודת הערכה לרגל 50 שנה למפלגה | צילום: גילי יערי, פלאש 90

בבחירות לכנסת הרביעית הוצב ידלין במקום ה-48 ברשימת מפא"י, והמפלגה זכתה ב-47 מנדטים. חצי שנה לאחר מכן נכנס לראשונה לכנסת בעקבות התפטרותו של אהרן בקר. בשנת 1964 מונה לסגן שר החינוך תחת השר זלמן ארן, ובהמשך תחת השר יגאל אלון. בשנת 1972 התפטר מתפקידו לאחר שמונה למזכ"ל מפלגת העבודה, ועם הקמת ממשלת רבין הוא מונה לשר החינוך.

ידלין פרש מהכנסת בשנת 1979, ולאחר מכן שימש בין היתר כמזכיר התק"ם ויו"ר תנועת העבודה הציונית העולמית. בשנת 2005 זכה בפרס בן גוריון, ובשנת 2010 הוענק לו פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. ידלין הותיר אחריו שלושה בנים, בהם ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין.

עמוס ידלין כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "אבא שלנו האהוב, אהרן ידלין, הלך לעולמו. מנהיג בכח אישיותו וערכיו, מחלוצי ההתיישבות בנגב, ממובילי תנועת העבודה, דבק בשוויון, בציונות ובערך האדם. מחנך ומורה, איש חכם וצנוע שפיו וליבו שווים. בן 96, צלול וחד, נפרד מאיתנו בשנתו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "כואב את הפרידה על אהרן ידלין ז"ל. יותר מכל דבר, היה אהרן ידלין מר חינוך. לצד היותו מראשי תנועת העבודה וההתיישבות העובדת בישראל, איש חזון ומעשה, היה אהרן מחנך ומורה בכל רמ״ח איבריו. עשייתו רבת-השנים בכנסת ובממשלה למען חינוכם ועתידם של ילדי ישראל תהווה לו אנדרטה חיה לשנים קדימה. בחייו זכה בפרסים רבים - ובהם פרס ישראל, אך יותר מכל זכינו אנחנו בו ובתרומתו. אהבתי והערכתי אותו מאוד. תנחומיי למשפחתו ובהם ידידי, בנו, אלוף (מיל׳) עמוס ידלין ולכל אוהביו ומוקירי זכרו. יהי זכרו ברוך".

הנשיא הרצוג עם אהרן ידלין
הנשיא הרצוג עם אהרן ידלין | צילום: מתוך הטוויטר של יצחק הרצוג

ראש הממשלה יאיר לפיד שלח תנחומים למשפחה וכתב: "מדינת ישראל נפרדת היום מאהרון ידלין, איש אדמה ורוח. חתן פרס ישראל, שר חינוך ואיש ציבור בכל רמ"ח אבריו. ידלין, שהוביל את התפיסה שחייבים לשים את החינוך בראש סדר העדיפות של מדינת ישראל, דאג לעתיד הילדים והשקיע את מיטב שנותיו בחינוך, היה ממייסדי בית ברל שממשיך את דרכו בלימודי ההוראה. בשם ממשלת ישראל ומדינת ישראל אני שולח ניחומים וחיבוק לכל משפחת ידלין, לעמוס ורותם היקרים, זכיתם לאב וסב שנים רבות, לדוגמא ומופת ואתם ממשיכים את דרכו בשליחות הציבורית שלכם. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, ספדה לידלין בפתח ישיבת הסיעה היום: "מותו של אהרן ידלין זה סוף פרק מאוד משמעותי. אהרן הוא מאחרוני הנפילים שחיו בנינו ושנשאר במפלגת העבודה אחרי כל השנים האחרונות והטלטלות שעברה המפלגה. איש שהיה צנוע באופן הכי אמיתי שיש והאמין אמונה עמוקה בדרך של מפלגת העבודה, בדרך של מה שאנחנו כל הזמן חוזרות וחוזרים להגיד- הדרך של מגילת העצמאות".

עוד אמרה מיכאלי: "זה בא לידי ביטוי בשירות ציבורי אין סופי, בחיים שלמים של שירות ציבורי, בכל התנועות שהרכיבו את תנועת העבודה ומפלגת העבודה, בין אם בקיבוצים ובין אם זה בשירות הציבורי שלו כחבר כנסת, כשר חינוך וכמי שזכה בפרס ישראל. ידלין היה מזכיר ממשלה בממשלת גולדה ואחד האנשים שידעו לספר את הסיפורים הכי מופלאים על גדולתה של גולדה כראש ממשלה ועל התפקוד החיובי שהיה אז לממשלות ישראל".

"הוא היה שותף של המפלגה לאורך כל הדרך ואני זוכרת איך בפריימריז הראשונים כשאני הגעתי ב- 2012, הוא היה באירוע ההכרזה של הבחירות, וכבר אז הוא היה כמובן מבכירי המפלגה ואחד האחרונים שנשארו עם המפלגה. אהרן נשאר איתנו לאורך כל הדרך. חלקנו היינו באירוע לכבודו ממש לפני שנה ואני מאושרת שהספיקו לעשות לו המון המון כבוד. אפשר היה לראות את הנחת שזה גורם לו, ההכרה בתרומה הכל כך משמעותית שלו למדינת ישראל ולחברה הישראלית. יהי זכרו ברוך".