"זה אמור להדליק נורות אדומות": האם האיסור על הפלות יגיע גם לישראל?

ברחבי העולם סוערות הרוחות סביב החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה. תיאורטית ניתן לשנות את הפסיקה, אך מעשית זו משימה כמעט בלתי אפשרית - ובישראל כבר יש מי שחושש שחוק כזה יכול להגיע גם לכאן. "אנחנו תמיד רואים גלים שמתחילים בארה"ב ומחלחלים אלינו"

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

ברחבי ארצות הברית סוערות הרוחות סביב החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה, מהלך שעשוי להוביל לאיסור על הפלות בכמחצית ממדינות ארצות הברית, ואתמול (שבת) השתתפו אלפי אנשים באירועי מחאה שהתארגנו באופן ספונטני, כולל הפגנות גדולות בוושינגטון הבירה, ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו.

הפסיקה ההיסטורית משנת 1973, שהתקבלה במשפט רו נגד וויד, התערבה בחקיקה מדינתית שאסרה הפלות, ולפי הפסיקה החדשה - אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין. המפגינים דורשים שהזכות להפלה לא תישלל על ידי בית המשפט, שנשלט כעת על ידי שופטים שמרנים מאז שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ מינה שלושה שופטים שמרנים במהלך כהונתו.

הרוחות סערו גם בכל רחבי העולם בעקבות הפסיקה הדרמטית, ונשאלת השאלה האם פסיקה כזו יכולה לעבור גם בישראל. "ההבדל המרכזי בין מערכת המשפט שלנו לאמריקני, הוא ששופטים נבחרים עד סוף ימיהם", אומר גיל תמרי, עורך חדשות החוץ של חדשות 13, "לרפובליקנים, בזמן כהונת הנשיא טראמפ, שמינה לא פחות משלושה שופטים רפובליקנים לבית המשפט העליון, היה פשוט מזל. לכן ההישג הזה רשום בטאבו על טראמפ והוא מנופף בדגל הזה בכל מקום".

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

"אגב, הרפובליקנים כבר חמישים שנה רצו לשנות את הפסיקה ורק עכשיו הם הצליחו", מוסיף תמרי, ומסביר על האופציות שמונחות על השולחן לאותם מתנגדי הפסיקה. "האופציה שנותרה היא פשוט לנסוע למדינה אחרת כדי לבצע את ההליך, אבל יש נשים מעוטות יכולת, במצב סוציו אקונומי נמוך, אז עמותות למינהן אמרו שהם יכסו את כל ההוצאות, אבל אותן נשים, לפחות בחלקן, אפילו לא יודעות למי צריך לפנות".

לגבי שינוי הפסיקה אומר תמרי. "תיאורטית אפשר לשנות את הפסיקה, מעשית כמעט בלתי אפשרי. לצורך העניין יהיה אפשר להגדיל את כמות השופטים בבית המשפט העליון, זו אופציה אחת. עוד אופציה - להעביר חוק בקונגרס".

"המסר הוא מסר נורא לזכויות נשים, לזכויות אדם", מסכם תמרי לגבי ההשלכות של הפסיקה, "כאשר המדינה מחליטה על אישה כמה ילדים יהיו לה, מה היא יכולה ומה היא לא, זה פשוט נורא. זה נושא שימשיך לפלג את אמריקה כמו שפילג עד היום, עכשיו השסע בחברה האמריקנית רק יגדל".

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

"אני חושבת שזו פסיקה שלוקחת את ארה"ב הרבה יותר מחמישים שנה אחורה", אומרת טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים, "יש לה השלכות של חיים ומוות על נשים שלא יכולות לממן לעצמן את הנסיעות למדינה אחרת, לקחת הפסקה וחופש מהעבודה, להשאיר את ילדיהם בבית, זה פשוט גזר דין מוות".

"סדר העדיפויות והערכים של ארה"ב התבלבלו לחלוטין", מוסיפה הוכמן, "אנחנו תמיד רואים גלים שמתחילים בארה"ב ומחלחלים אלינו ואנחנו מאוד חוששות מזה. המצב בישראל רחוק מלהיות מושלם, היום, בימינו, אישה נשואה בין גיל 40-18 לא יכולה לבצע הפסקת הריון במדינת ישראל. אנחנו גם רואים כל מיני ארגונים קיצוניים בישראל בתגובות לפסיקה האמריקנית שאומרים שאנחנו נקדם את זה ונביא את זה גם לישראל. זה אמור להדליק נורות אדומות כי זה פשוט בלתי נתפס".

הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

עו"ד דוד פורר מסביר שבישראל יהיה יותר מסובך להעביר כזו פסיקה. "בשביל שדבר כזה יקרה בארץ זה צריך לעבור דרך הכנסת, לעניות דעתי חוק כזה לא יעבור. תיאורטית אצלנו זה יכול להיות אם יהיה בית משפט עליון דתי-ימני-שמרני, שיקבע שזכות העובר גוברת, ואסור לעשות הפלות. אבל הבסיס הוא שפשוט אין חוק כזה כלל".

"הפסיקה בארה"ב היא לא דבר שניתן למצוא לה פתרון, כלומר לעקוף אותה או לערער עליה", מסכם פורר, "הם פשוט נותנים לכל מדינה ומדינה את הזכות להחליט בנושא הזה. לפני חמישים שנה הפסיקה הייתה לפי תחושתם של השופטים. ההנחה היא שכל מה שלא כתבו בחוקה מותר למדינות לקבוע. כלומר החוקה לא אוסרת על המדינות להטיל הגבלות. לכן כל מדינה תפעל לפי איך שהיא מבינה".

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס