יום השוקולד העולמי: כל הדברים שלא ידעתם על נשים וקקאו

מחקר שנערך בבי"ח בבוסטון מגלה כי התחלת היום עם צריכה של שוקולד דווקא עשויה להביא ליתרונות בלתי צפויים. משריפת שומנים ועד להפחתת הגלוקוז בדם – אלה המיתוסים המרכזיים שחשוב לנו לנפץ לכן השבוע ב"קול האישה"

שוקולד מנטה מסטיק, החיבור בין שוקולד ונשים טבוע בנו שנים
שוקולד מנטה מסטיק, החיבור בין שוקולד ונשים טבוע בנו שנים | צילום: סמי בן גד

יום השוקולד העולמי: לקראת היום המתוק ביותר בשנה אשר מצוין השבוע ברחבי העולם, אספנו לכם לקט של עובדות מעניינות וחשובות, הנוגעות לממתק הקקאו המפורסם – ואיך לא, גם למין הנשי.

מחקר שנערך בבית חולים "בריגהאם ונשים", אשר משמש כמוסד למחקר רפואי ומדעי בעיר בוסטון שבארצות הברית, מצא בשנה האחרונה כי אכילת שוקולד חלב בכל יום עשויה להשפיע על התיאבון בדרך לא צפויה. אולי זה נשמע כמו מתכון בטוח לעלייה במשקל, אך המחקר, שבוצע על נשים אחרי גיל המעבר, מצא דווקא שאכילת כמות מרוכזת של שוקולד בחלון זמן צר מייד על הבוקר, עשויה לעזור לגוף לשרוף שומנים ולהפחית את רמת הסוכר שבדם.

מאיה אוכלת עוגה
מאיה אוכלת עוגת שוקולד במשימת הריאליטי בבית האח הגדול | צילום: מתוך האח הגדול

במחקר משותף שביצעו צוות החוקרים מ"בריגהאם" יחד עם חוקרים אורחים מאוניברסיטה בספרד, הם ניסו להבין מה הן ההשפעות של אכילת שוקולד חלב על הגוף בשעות שונות לאורך היום. צוות המחקר ערך ניסוי אקראי ומבוקר בהשתתפות של 19 נשים שצרכו 100 גרם שוקולד בבוקר (בתוך שעה מרגע יקיצתן) או בלילה (שעה אחת לפני שהלכו לישון) – ולבסוף החוקרים השוו את העלייה במשקלן, לצד גורמים נוספים.

ממצאי המחקר הראו כי אצל הנשים שנבדקו, צריכת השוקולד בבוקר או בלילה לא הובילה לעלייה במשקל, אך כן נמצא שאכילת שוקולד בבוקר או בערב יכולה להשפיע על הרעב והתיאבון, על הרכב החיידקים במערכת העיכול, על השינה וכן הלאה.

עוגיות שוקולד
עוגיות שוקולד | צילום: עודד סורוקה

בנוסף, נמצא כי צריכה גבוהה של שוקולד במהלך שעות הבוקר, יכולה לעזור לשריפת שומנים ולהפחית את רמות הגלוקוז שבדם. אכילת שוקולד בערב או בלילה השפיעה גם על תנומת הבוקר ועל חילוף החומרים בעת ביצוע פעילות גופנית.

החוקרים הסבירו כי השוקולד במקרי הבוחן פעל ככל הנראה כמדכא תיאבון, מה שנבחן על ידי רמות קורטיזול נמוכות בגוף. הפרופ' לרפואה פרנק שיר, ששימש כאחד ממובילי המחקר, סיפר: "הממצאים שלנו מדגישים שלא חשוב רק מה אנחנו אוכלים, אלא גם מתי אנחנו אוכלים אותו, מה שיכול להשפיע על מנגנונים פיזיולוגיים המעורבים בוויסות משקל הגוף".

אל תמנעו מעצמכם אוכל טעים, פשוט תקפידו להתאמן | צילום: Shutterstock

פרופ' מרתה גראולט, שלקחה חלק מרכזי בהובלת המחקר, סיפרה כי "הנבדקים לא עלו במשקל למרות צריכת הקלוריות המוגברת. התוצאות הראו ששוקולד הפחית את צריכת האנרגיה האופציונלית, בהתאם להפחתה הנצפית בזמן רעב, בתיאבון ובתשוקה למתוק – שבה עסקנו במחקרים קודמים".

מחקר נוסף, שפורסם לפני כשנתיים ב-ESC, אתר הקרדיולוגים של אירופה, ערך ניתוח משולב של מחקרים מחמשת העשורים האחרונים אשר בדקו את הקשר בין צריכת שוקולד למחלת עורקים כליליים, והראה כי שוקולד עוזר במידה מסוימת לשמור על בריאות כלי הדם של הלב. בהשוואה לצריכת שוקולד של פחות מפעם בשבוע, אכילת שוקולד יותר מפעם בשבוע הייתה קשורה לירידה של 8% בסיכון למחלת עורקים כליליים. עם זאת, החוקרים הזהירו מפני אכילת יתר של שוקולד, מאחר ויש לקחת בחשבון את הקלוריות, הסוכר, החלב והשומן שבמוצרים המסחריים.