הכינרת בשפל של 100 שנה: רדודה ומלוחה

ברשות המים מזהירים כי מיעוט הגשמים בצפון וירידת מפלס המים מגביר את מליחות האגם - לרמות שלא נראו כבר מסוף שנות ה-60: "מצב חריג וחמור"

פברואר: עלייה ב-22 ס"מ בלבד

נתונים חדשים ומדאיגים על מצב הכינרת: רשות המים הודיעה הבוקר (חמישי) כי המים באגם מלוחים במיוחד - "המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת העלה את מליחות האגם לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה". מדובר בתוצאה נוספת של מיעוט הגשמים בצפון - שנמשך זו השנה הרביעית ברציפות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

פברואר: עלייה ב-22 ס''מ בלבד
פברואר: עלייה ב-22 ס''מ בלבד | צילום: חדשות 2

"הימצאות מפלס הכינרת מתחת לקו האדום לקראת סיומה של עונת הגשמים הינו מצב חריג שלא אירע כבר כעשור", הדגישו ברשות המים - שציינה מוקדם יותר השבוע כי מפלס המים בכינרת נמצא בשפל של 100 שנים.

ברשות המים הבהירו כי בשל מיעוט הגשמים קיימת תחלופת מים נמוכה באגם, דבר שמעלה את רמת המליחות באופן עקבי והגיעה לשיא של 50 שנה. מליחות מי הכנרת בסוף פברואר 2017 עמדה על 298 מג"ל (מיליגרם לליטר) כלוריד, לעומת 278 בפברואר 2016 ו-269 בפברואר 2015.

חשוב להבין עד כמה הנתון בעייתי: המליחות הטבעית של הכינרת הייתה כ-350 מג"ל כלוריד, אבל רמת מליחות זו היא בעייתית להשקיה חקלאית - ולכן הוקם המוביל המלוח, שהיטה מי מעיינות מלוחים ומנע את כניסתם לכינרת. הצעד הוריד משמעותית במהלך השנים את רמת המליחות, אך כעת היא חוזרת ל-300 מג"ל - הרמה שנמדדה ב-1969 - וצפויה לעלות ל-320 מג"ל.

המפלס מוסיף לרדת. ים המלח מהאוויר
המפלס מוסיף לרדת. ים המלח מהאוויר | צילום: רויטרס

החקלאים מזהירים: ניאלץ לייבש אלפי דונמים

"ירידת המפלס מרחיקה את קו המים ממקומות המסתור וההטלה של דגי הכינרת, מותירה פחות אזורים המתאימים להטלה לדגים, משחררת נוטריאנטים מהקרקעית ומצטברים לבעיה אקולוגית ההולכת וגדלה", הזהירו ברשות המים. אחד הדגים שנפגעו בשל השינוי במי הכינרת הוא אמנון הגליל: לאחר שנים של עלייה הדרגתית במספרם, כעת שלל הדייג נמצא בשפל.

בשל החשיבות האקולוגית של אמנון הגליל, שמסייע בשמירה על איכות מי הכינרת, רשות המים מממנת איכלוס של כמיליון דגיגי אמנון הגליל כל שנה לכינרת - יחד עם סוגי דגים נוספים שנועדו לשמור על איכות המים והאקולוגיה של האגם. עוד עולה מהנתונים כי כמויות המשקעים באגן הכינרת הסתכמו ב-10% בלבד מהממוצע והובילו לעלייה קלה בלבד של המפלס.

"הימצאות המפלס מתחת לקו האדום לקראת סוף החורף הינו מצב חריג שלא אירע כבר כעשור", התריעו ברשות המים. זו השנה הרביעית ברציפות בה יש בצורת בצפון הארץ: "למרות המדיניות של הפסקה כמעט מוחלטת של השאיבה מהכינרת - מפלס הכינרת מצוי מתחת לקווים האדומים ואזור הצפון סובל ממחסור במים, הוא צפוי להחמיר בתקופת הקיץ הקרובה", נמסר מהרשות. כך למשל בחודש פברואר עלה מפלס הכינרת ב-22 ס"מ בלבד, לעומת עלייה ממוצעת של 60 ס"מ על פי השנים הקודמות.

במקביל מזהירים השבוע חקלאי הגליל כי ללא נקיטת פעולה דחופה של הממשלה, הם יאלצו לייבש אלפי דונם מטעי וגידולי שדה. "ללא נקיטת פעולות דחופות של הממשלה, תיגרם פגיעה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ב-150 אלף דונם מטעים וגידולי השדה, מפני שלא יהיו מים בפועל בנחלים ובתעלות, מציאות שעלולה לגרום לצורך לייבש אלפי דונם מטעים וגידולי שדה", כתב ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ במכתב דחוף לשר החקלאות אורי אריאל.

מפלס הכינרת ממשיך לרדת. ארכיון
מפלס הכינרת ממשיך לרדת. ארכיון | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2