מלחמת מים: תושבי בית שאן נגד הקיבוצים בקרב על הנחל היפה בארץ

ישראלים שמבקשים לטבול בנחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד נתקלים בשער סגור, והמאבק, שמכיל בתוכו סכסוך גם על אופן חלוקת השטח, ניצת מחדש בחסות הקורונה, שהעירה את תיירות הפנים בישראל

זמן צפייה: 11:53

תיירות הפנים שמתעוררת בחסות הקורונה הציתה מחדש את המאבק על פתיחת נחל האסי בעמק המעיינות לציבור המטיילים. ישראלים רבים שמבקשים לטבול בנחל שחוצה את קיבוץ ניר דוד נתקלים בשער סגור, אבל מחאת תושבי האזור מכוונת להשתלטות על כלל מקורות המים באזור.

מי הנחל, "עאצי" שמו בערבית, זורמים בקיבוץ כל השנה היישר מהסחנה הסמוך. הם חוצים את הקיבוץ המטופח ומשווים לו מראה של כפר הולנדי פסטורלי, אלא שלא תמיד זה היה כך. הקיבוץ שהקימו חלוצי השומר הצעיר ב-1936 חלש בתחילת הדרך רק על גדה אחת של הנחל. עם השנים התרחב והשתלט גם על הגדה הדרומית כששטחים חקלאיים הפכו לצמודי קרקע. על השטח הפתוח האחרון שעוד נותר ליד הנחל בונים היום רק לבני ניר דוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מפקד המחוז הדרומי מודה: מתקשים להתמודד עם פשיעת הבדואים

נמשכת המחאה ביפו: בקבוק תבערה הושלך על מבנה של העירייה

לוחם גולני חילץ פלסטיני שהותקף על ידי מתנחלים • תיעוד

נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי שחוצה את קיבוץ ניר דוד | צילום: Shutterstock

כל בר דעת במדינה הזאת מבין שאי אפשר לקיים יישוב בתוך פארק ציבורי, אז איך מאזנים בין זכות הציבור לנגישות לנחל לזכות הקיבוצניקים לנהל כאן את ביתם וחייהם? הסוגיה הזאת הגיעה לבית המשפט העליון בחסות ארבעה תושבי בית שאן. בהסכם פשרה שנחתם עם ניר דוד נקבע שהקיבוץ יפעל ברצינות כדי להנגיש גדה של הנחל מחוץ לשטח הקיבוץ באורך של 100 עד 150 מטרים שתהיה פתוחה לכולם.

נחל הקיבוצים, כמו נחל אסי, זורם היום בתעלות לבריכות הדגים של ניר דוד, אלו שמניבות לקיבוץ רווחים נאים. בית שאן, לעומת זאת, נותרה יבשה, תרתי משמע. במקביל, החלוקה מתבטאת בהיבט נוסף - בחינוך. בעוד בבית שאן ההשקעה בחינוך לילד בשנה עומדת על 4,251 שקלים, במועצה האזורית עמק המעיינות היא עומדת על יותר מ-14 אלף שקלים.

קיבוץ ניר דוד מסר בתגובה כי "חדשות 13 בחרו להציג נושא מורכב ורגיש באופן חד צדדי ומגמתי כולל ניסיון ליצור פורבוקציות בשטח. נדמה לנו כי לציבור מגיע לקבל מידע על התמונה כולה".