אבעבועות הקוף בישראל: משרד הבריאות מכנס דיון בנושא

הצוות לטיפול במגפות יקיים דיון בצאת השבת לאחר שאתמול התגלה המקרה הראשון של הנגיף בארץ, כשגבר בשנות ה-30 לחייו אושפז בחדר בידוד בביה"ח איכילוב בתל אביב עם תסמיני המחלה. דגימה הועברה למכון הביולוגי - שם אישרו את האבחנה. פרופ' גליה רהב: "זה לא עובר כמו קורונה, הנגיף פועל בצורה שונה"

זמן צפייה: 04:13

הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות מתכנס הערב (שבת) לדיון מיוחד בנוסף אבעבועות הקוף, לאחר שאתמול התגלה מקרה ראשון של הנגיף בישראל, כשגבר בשנות ה-30 לחייו הגיע לבית החולים איכילוב בתל אביב עם סימני המחלה ואושפז בחדר בידוד.

במשרד הבריאות עדכנו אמש כי מצבו של החולה טוב והוא אושפז להשלמת בדיקות. בהודעת המשרד נכתב כי מידע המגיע מרשויות בארצות, שבהן התגלו חולים בימים האחרונים מעיד שיש ריבוי מקרים בקרב גברים מקהילת הלהט"ב, אך לא רק מהקהילה. ארגון הבריאות העולמי קיים אתמול דיון חירום בעקבות התפשטות נגיף אבעבועות הקוף שחדר לאירופה לאחר שזוהה לראשונה באפריקה.

הערב עדכנו במשרד הבריאות כי "תוצאות הבדיקה שנערכה במכון הביולוגי לגבר שהגיע לבית החולים באיכילוב עם סימפטומים המתאימים לאבעבועות הקוף, אישרו את האבחנה. מצבו הקליני ממשיך להיות טוב. משרד הבריאות קורא למי שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא/ה המטפל/ת".

פרופ' גליה רהב
פרופ' גליה רהב

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים שיבא בתל השומר, אמרה היום לחדשות 13: "זו הידבקות אחרת, שונה לחלוטין מקורונה, הרבה פחות מדביק. מה שאנחנו יודעים עד עכשיו זה שההדבקה הייתה בעיקר בבעלי חיים. אנחנו עדים להתפרצות חדשה, שאנחנו עדיין לא מכירים. להרבה אין מגע ישיר עם אפריקה ולא עם חיות מאפריקה, כנראה שהחולה הראשון זה מישהו שהגיע מניגריה והעביר את זה לאנשים מסביבתו, אולי על ידי טיפות אוויר או מגע עם השלפוחיות".

"זה לא עובר כמו קורונה", הוסיפה פרופ' רהב, "הנגיף פועל בצורה שונה - אני חושבת שצריך לבצע איתור מהיר של המקרים. דבר נוסף הוא שהנגיף הוא ממשפחת האבעבועות השחורות. מי שחוסן – קרוב לוודאי מוגן. מ-1996 כבר לא מחסנים נגד הנגיף. אנשים צעירים נמצאים יותר בסיכון, אך באירופה, לפי מיטב ידיעתי, איש לא מת מהמחלה".

ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירוגיה ילדים בסורוקה אמר היום באירועבשבתרבות בבאר שבע: "אני חושב שאנחנו לא עומדים בפני פנדמיה חדשה. הקורונה הייתה אי-ודאות שלא פגשנו לפני כן, ולכן לקח לנו זמן להכיר, להבין ולהתמודד. אנחנו מכירים היטב את המשפחה של אבעבועות הקוף וב-90% מהמקרים זו מחלה קלה, שמתבטאת בדרך כלל בשלפוחיות ובחום, כשמזמן הדגירה ועד להחלמה זה לוקח כמה שבועות, אבל 90% מהחולים מחלימים ו-10% יכולים לפתח סיבוכים. כיום יש חיסונים לאבעבועות רוח כדי למנוע הסתבכויות - ואבעבועות הקוף שייכות לאותה המשפחה. תהיו בטוחים שיש לנו רפואה מצוינת ובזה אני גאה".

אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

"זה לא עובר כמו קורונה, הנגיף פועל בצורה שונה - אני חושבת שצריך לבצע איתור מהיר של המקרים. דבר נוסף הוא שהנגיף הוא ממשפחת האבעבועות השחורות. מי שחוסן – קרוב לוודאי מוגן. מ-1996 כבר לא מחסנים נגד הנגיף. אנשים צעירים נמצאים יותר בסיכון, אך באירופה, לפי מיטב ידיעתי, איש לא מת מהמחלה".

יותר מ-100 מקרים התגלו באירופה, בין היתר בספרד, שם זוהו 23 מקרים חדשים - בעיקר במדריד - לאחר שכמה נדבקו בעת שהיו בסאונה. סך המקרים בספרד עומד על 30 כשבפורטוגל השכנה ישנם 23 נדבקים בנגיף כשתשעה מהם התגלו היום. בהולנד גם דיווחו על מקרים ראשונים של נדבקים בנגיף. מוקדם יותר התגלו כ-20 מקרים בבריטניה. נגיף אבעבועות הקוף הוא נגיף שלא נחשב למסכן חיים מאופיין בעיקר עם חום, כאבי ראש ופריחה. היום התגלה מקרה ראשון של אבעבועות הקוף בשוויץ.

המחלה התגלתה לראשונה בשנת 1958 במעבדת קופים, כש-12 שנים לאחר מכן התגלה המקרה הראשון של המחלה בבני אדם ומאז היא מתפרצת לסירוגין בעיקר באפריקה. ב-2018 חזר ארצה מניגריה מי שלימים היה הנשא הראשון של המחלה בארץ. המסר המרגיע: אין מקרים ידועים בעולם שהסתיימו במוות.

במשרד הבריאות בישראל עוקבים אחר כל מקרה של הדבקה, ולפי שעה, אין כרגע הגבלות נסיעה למדינות מסוימות. משרד הבריאות קורא לאדם שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא/ה המטפל/ת.