זהירות, דג מסוכן: הארוחה בכרמל שכמעט נגמרה במוות

פרוסת דג תמימה למראה איימה על חייו של משה בן ה-68 מטירת כרמל, שהתגלה כדג שרעלו מסוגל לשתק את שרירי הנשימה ולגרום לחנק ולמוות תוך שעות. זיהוי מהיר של צוות המיון הציל את חייו של משה, שמתאושש במחלקה הפנימית ומחכה לחזור לנכדיו: "לא אגע יותר בדגים שאני לא מכיר, זאת ממש סכנת חיים"

משה כהן, דג אבו נפחא

חייו של תושב טירת כרמל בן 68 ניצלו הבוקר (שני), לאחר הגיע לבית החולים כרמל שבחיפה לפני כמה ימים בעקבות סחרחורת שנגרמה מדג רעיל שאכל. בבית החולים התברר שמדובר בדג מסוג אבו-נפחא, המסוגל באמצעות הרעל המיוחד שבו לשתק את שרירי הנשימה ולגרום לאוכל אותו לחנק ומוות תוך שעות, והזיהוי המהיר של צוות חדר המיון הציל את חייו.

כבר חמש שנים ברציפות שמשה כהן פותח את הבוקר שלו בהליכה על חוף הים בחיפה. בהליכותיו הוא כבר ראה הרבה מציאות והפתעות על חוף, רק שהפעם הדג הגדול שפרפר וקפץ לו על החוף קרץ לו במיוחד. "פתאום ראיתי מולי דג גדול מבריק ויפה יוצא מהמים, וחשבתי שיהיה מעניין לטעום ממנו לארוחת צהריים", סיפר משה, רק שהוא לא ידע שמדובר בדג מסוכן מאוד לאכילה.

דקות ספורות אחרי שסיים לטגן את הדג ולאכול חתיכה ממנו, התחיל משה להרגיש סחרחורת, אבל לא קישר את הבעיה לאכילת הדג . "פתאום הרגשתי איך כל העולם מתחיל להסתובב סביבי", סיפר, "הרגשתי שאני נחנק ואין לי אויר ולא הבנתי ממה זה, מיד אמרתי לאשתי שתיקח אותי דחוף לבית החולים".

במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים כרמל התלונן משה על בחילות וסחרחורות, אבל לא סיפר על הדג שהוא אכל. הצוות הרפואי התחיל בבדיקות שגרה ובטיפול סימפטומטי לטיפול בבחילות. עד שעיניה החדות של אחות חדר המיון ליהי עינב קלטו שמשהו כאן לא רגיל. "הרגשתי שמשהו אצל משה לא הולך כמו אצל חולה רגיל עם כאבי בטן", סיפרה, "הוא התחיל להחוויר, הוריד סטורציה  ונראה שהוא הולך לאבד את ההכרה".

לאחר שהאחות זיהתה כי מדובר במקרה חירום היא הזעיקה בדחיפות את רופא המיון, ד"ר רביע הלון, שבדק ותשאל את משה. ד"ר הלון הבין שמדובר במקרה לא רגיל, וקרא להתייעצות גם את הרופא הבכיר והאחראי במיון, ד"ר מוחמד גנאיים.

משה כהן מתאושש בבית החולים עם הצוות הרפואי
משה כהן מתאושש בבית החולים עם הצוות הרפואי

ד"ר הלון סיפר: "משה התחיל להתדרדר לנו מול העיניים ותחקרנו אותו מכל הכיוונים ולא מצאנו משהו מיוחד, עד שפתאום הוא סיפר לנו על דג חדש שאכל היום בצהריים דג שאותו הביא מחוף הים. שאלנו אותו עם במקרה יש לו תמונה של הדג והוא הראה לנו את תמונת הדג שצילם בחוף הים". כאן הבין ד"ר גנאיים, שהכיר את דג האבו נפחא, שמדובר במצב חירום מסכן חיים.

צוות המלר"ד יצר קשר עם טוקסיקולוג ביה"ח ד"ר אופיר נבון, שהנחה מיד את הצוות להיערך למצב חירום, להכין חדר הלם, ולהתכונן להעברת החולה בדחיפות ליחידה טיפול נמרץ. מצבו של משה המשיך להתדרדר במהירות, וצוות המיון העביר אותו בדחיפות לחדר ההלם שם החלו הצוותים הרפואיים בטיפולים אינטנסיביים יותר כדי לייצב אותו תוך כדי הכנות להעברתו ליחידה לטיפול נמרץ.

אבו נפחא הוא דג ממשפחת הנפוחיתיים, אשר ידוע ביפן כדג הפוגו ונחשב למעדן. עם השנים הפכו דגי האבו נפחא לאטרקציה של ממש, בשל יכולתם לגדול עד פי שניים ושלושה מגודלים המקורי. עם זאת, יש במשפחה זו עשרות סוגים, חלקם כלל לא מוכרים לאדם, ובמצבם הרגיל אותם דגים לא ייראו מיוחדים או מסוכנים במיוחד, ועובדה זו היא גם המקור לסכנה.

דג האבו נפחא
דג האבו נפחא

כחלק ממערכת ההגנה שלו, גופו של האבו נפחא מכיל גם רעל קטלני, טטרודוטוקסין, אשר מי שבא איתו במגע עלול להימצא בסכנת חיים. כבר היו לא מעט פעמים בהן בני אדם משו מן המים דג אבו נפחא מבלי לדעת שהוא כזה, אכלו ממנו ונפגעו פגיעה חמורה עד כדי מוות.

אחרי שהועבר מהמיון הורד משה במהירות ליחידה לטיפול נמרץ, שם החל מיד הצוות המקצועי לעבוד עליו כדי להחזיר אותו לחיים. משה טופל במסירות במשך ארבעה ימים ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל שכשהוא מורדם ומונשם, ובסופם הוא החל להגיב לטיפול התאושש כשהצוות גומל אותו ממכונת ההנשמה. לאחר שהתאושש מעט יותר עלה משה להמשך מעקב וטיפול ביחידה לטיפול מוגבר במחלקה הפנימית.

משה כהן מתאושש בבית החולים. ''מחכה לחזור לשדרה ולנכדים המתוקים''
משה כהן מתאושש בבית החולים. ''מחכה לחזור לשדרה ולנכדים המתוקים''

"אני כבר מחכה לחזור לשגרה לחזור למשפחה ולנכדים המתוקים שלי", אמר משה כשהוא מתאושש ומחייך במחלקה, "מה שבטוח אני אמשיך ללכת על שפת הים אבל אני כבר לא אגע יותר בדגים שאני לא מכיר, זאת ממש סכנת חיים".

"חשוב לשים לב ולא לאכול דגים לא מזוהים ולא מוכרים", אמר מנהל חדר המיון של כרמל ד"ר סלים חלבי, "זה היה יכול להיגמר באסון. אני שמח שהצלחנו להציל את משה".