ישנים עם אור דולק? הסיכוי שלכם להשמין או לפתח בעיות בריאותיות עולה

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו מגלה כי שינה לצד כל סוג של אור עלולה להוביל לסוכרת, מחלות לב וכלי דם והפרעות מטבוליות. עוד התברר כי לכ-53% מהאנשים חודר אור לחדר במהלך הלילה. "אנשים צריכים לעשות כמיטב יכולתם כדי להימנע או למזער את כמות האור שהם נחשפים אליה בשנתם"

שינה

אפילו אור עמום יכול לשבש את השינה, להעלות את הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות אצל מבוגרים וגם לגרום להשמנה, כך מצא מחקר חדש של אוניברסיטת "נורת'ווסטרן" שבשיקגו, ארצות הברית, שפורסם אתמול (רביעי) ב-CNN.

פיליס זי, ראש מחלקת מדעי השינה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "נורת'ווסטרן", מסבירה כי "החשיפה לכל כמות של אור במהלך השינה הייתה בקורלציה לשכיחות הגבוהה יותר לחלות בסוכרת, השמנת יתר ויתר לחץ דם אצל גברים ונשים מבוגרים". לדבריה, "אנשים צריכים לעשות כמיטב יכולתם כדי להימנע או למזער את כמות האור שהם נחשפים אליה במהלך השינה".

מחקר שפורסם מוקדם יותר השנה על ידי זי וצוותה, בחן את תפקיד האור בשינה עבור אנשים בריאים בשנות ה-20 לחייהם. המחקר מצא כי שינה של לילה אחד בלבד עם אור עמום, כמו מכשיר טלוויזיה מושתק, העלתה את רמת הסוכר בדם ואת קצב הלב של צעירים במהלך ניסוי במעבדת השינה.

קצב לב מוגבר בלילה הוכח במחקרים קודמים כגורם סיכון למחלות לב עתידיות ולמוות מוקדם, בעוד שרמות גבוהות יותר של סוכר בדם הן סימן להימצאות נוגדני אינסולין, שעלול להוביל בסופו של דבר לסוכרת מסוג 2.

האור העמום חדר בין העפעפיים ושיבש את השינה של הצעירים, למרות העובדה שהמשתתפים ישנו בעיניים עצומות, מסרה זי. עם זאת, אפילו כמות אור זעירה יצרה מחסור בשינה דרך גל איטי של אור ותנועות עיניים מהירות, בשלבי השינה שבהם מתרחשת רוב ההתחדשות התאית, אמרה.

שינה
שינה | צילום: shutterstock

המחקר החדש לעומת זאת, שפורסם ברביעי האחרון, התמקד בקשישים ש"כבר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם", מסרה אחת החוקרות, ד"ר מינג'י קים, עוזרת פרופסור לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה. "רצינו לראות אם יש הבדל בתדירות של מחלות אלו בהקשר לחשיפה לאור בלילה", אמרה.

הפעם, במקום להביא אנשים למעבדות שינה, המחקר השתמש בסביבה הטבעית של הנבדקים. חוקרים הביאו ל-552 גברים ונשים בין הגילאים 63 ל-84 מכשיר קטן שעונדים כמו שעון יד, אשר מודד את מחזורי השינה, התנועה הממוצעת והחשיפה לאור. "אנחנו למעשה מודדים את כמות האור שהאדם נחשף אליה באמצעות חיישן על גופו, ומשווים זאת לפעילות השינה והערות שלו במשך 24 שעות", מסרה זי. "מה שלדעתי שונה ובולט במחקר שלנו, הוא שיש לנו נתונים ממש אובייקטיביים לפי השיטה הזו".

זי וצוותה מסרו כי הופתעו לגלות שפחות ממחצית מהגברים והנשים במחקר ישנו בעקביות בחושך מוחלט לפחות חמש שעות ביום. "ליותר מכ-53% היה קצת אור במהלך הלילה בחדר", אמרה, "בניתוח משני, מצאנו שאלה שהיו להם כמויות גבוהות יותר של אור בלילה, היו גם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר ללקות בסוכרת, השמנת יתר או יתר לחץ דם".

בנוסף, אמרה זי כי אנשים שישנו עם רמות גבוהות יותר של אור נטו יותר ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר. לדבריה, "אנחנו יודעים שאנשים שבדרך כלל ישנים מאוחר, נוטים גם להיות בסיכון גבוה יותר להפרעות מטבוליות ומחלות לב וכלי דם".