נתוני הזיהום בחדרה: תשובות העירייה וחברת החשמל

בעיריית חדרה ובחברת החשמל מגיבים לממצאי הדוח של המשרד להגנת הסביבה שנחשפו בחדשות 2

הכי מזהמות. הארובות בחדרה
הכי מזהמות. הארובות בחדרה | צילום: משה שי / פלאש 90

ממצאי דוח המשרד להגנת הסביבה אותם חשף כתבנו חיים ריבלין במהדורה המרכזית, העלו כי העיר חדרה היא האזור המזוהם ביותר בישראל. הדוח הצביע על תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה כמקור הזיהום, וכעת עיריית חדרה וחברת החשמל מטילות את האחריות זו על זו. בעירייה הבהירו כי גילו את ממדי הזיהום רק כשדרשו הסברים מחברת החשמל, ואילו שם טענו כי ההשיטה המחקרית בה נערך הדוח שגויה וכי קיימים "חילוקי דעות" מול העירייה בנושא.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

דירוג הערים על פי זיהום האוויר
דירוג הערים על פי זיהום האוויר

"הדוח הובא לידיעתנו רק בפרסום בטלוויזיה ועד היום לא נחשפנו אליו", אמרו בעיריית חדרה. "על העובדה שהוא ישן אנו למדים מחברת החשמל, בעקבות פנייתנו לקבל הסברים". בתגובה לטענה זו, בחברת החשמל כי הם פועלים בשיתוף פעולה מלא עם העיריית. "חברת החשמל מקיימת דיאלוג מלא ושקוף עם מנהיגות העיר ועם התושבים", אמרו. "חילוקי הדעות, ככל שמתעוררים, נפתרים תמיד בשיח הדדי ופורה, לטובת האזרחים".

בחברת החשמל אף מתחו ביקורת על שיטות המחקר שבהם נעשה שימוש בחיבור הדוח, אף שלטענתם למדו עליו רק לאחר פרסום הכתבה במהדורה המרכזית. "החברה למדה על הדוח, בדומה לעיריית חדרה, מהתקשורת בלבד, אולם המתודולוגיה עליה מסתמך המשרד להגנת הסביבה נבחנה ע"י טובי המומחים בתחום ונמצאה שגויה מיסודה". עוד אמרו בחברת החשמל כי "בכל מקרה, מאחר שמדובר בנתוני שנת 2014, אין לדוח כל רלוונטיות לימינו אנו".

בעיריית חדרה אמרו כי הם "פועלים נחרצות למען שיפור איכות האוויר", אך כי "יש מקום לשיפורים נוספים ואנו עושים מאמצים רבים ועוקבים אחרי ההתנהלות של חברת חשמל. לצערנו ישנם מקומות שההתנהלות אינה תלויה בנו, אך אנו לא מוותרים ונלחמים ללא פשרות את מלחמת התושבים". עוד ציינו כי "בשנת 2015 אף נערך שימוע לחברת חשמל וממנו יצאה קריאה להפעיל לאלתר את יחידות הייצור במסנן האוויר (סולקן) ובמקביל לסגור את יחידות 1-4 ולהפעילן אך ורק בשעת חירום".

על כך השיבו בחברת החשמל כי "בשנים האחרונות הושקעו מיליארדים בפרויקט הלאומי להפחתת הפליטות, ואת תוצאות מהלך זה חשים תושבי האזור מדי יום בשנתיים האחרונות. הפליטות מתחנת הכוח 'אורות רבין' עומדות בכל ערכי הפליטה אותם קבע המשרד להגנת הסביבה".

מפרץ חיפה, ארכיון
מפרץ חיפה, ארכיון | צילום: ליאורה אמיתי

אילו ערים נוספות "מככבות" בדוח של המשרד להגנת הסביבה?

חדרה ניצבת במקום הראשון ברשימת הערים הנפגעות, הרחק מיתר הישובים, שנמצאה כאזור המזוהם בישראל. באופן דומה, 60% מהנזק הכלכלי מזיהום אוויר מקורו בחדרה - נזק של 5 מיליארד שקלים בשנה, כשמקור הזיהום הוא כמובן בתחנת הכוח של חברת החשמל.

במקום השני נמצא מפרץ חיפה, שם נאמד הנזק הכלכלי מהזיהום ביותר ממליארד שקלים בשנה. מקור הזיהום העיקרי הוא התעשייה ומפעלי התעשייה במפרץ. במקום השלישי והרביעי אשקלון ואשדוד בהתאמה. גם כאן מקור הזיהום הוא תחנות הכוח של חברת החשמל. תל אביב ממוקמת במקום התשיעי, שם עיקר הנזק הוא מתחבורה והוא נאמד בכ-800 מיליון שקלים בשנה.

על פי הדוח, עיקר הזיהום בחיפה הוא מבתי הזיקוק, נזק שנאמד בכ-600 מיליון שקלים בשנה. בעוד כיומיים תדון הוועדה הארצית לתכנון ובניה בהרחבת בזן וטרם ברור האם תהיה התייחסות לנתונים העולים מהדוח.

בחברת החשמל מסרו בתגובה כי מאחר והדוח מתייחס לנתוני 2014 הוא אינו רלוונטי, שכן מאז חלה הפחתה דרמטית בשימוש בפחם והושקעו מליארדים בהפחתת הפליטות מחדרה. מחברת בזן מסרו כי החברה השקיעה יותר ממליארד שקלים בהפחתת הזיהום, במהלך שהוביל לירידה דרמטית בזיהום במפרץ חיפה.