סערת מיכל האמוניה: "מאות עובדים יפוטרו"

הנהלת חיפה כימיקלים הבהירה לעובדים כי מאות מהם יפוטרו, אם המדינה לא תפצה את החברה. "הממשלה סוגרת לנו את המפעל", הסביר המנכ"ל במפגש עם העובדים

מיכל האמוניה בחיפה, ארכיון
מיכל האמוניה בחיפה, ארכיון | צילום: ליאורה אמיתי

בראשית החודש הורה בית המשפט בחיפה לרוקן את מיכל האמוניה, אותו מיכל שמסכן כבר שנים את תושבי חיפה והקריות: הכוונה היא להעביר את המיכל לאזור הדרום, הרחק מריכוזי אוכלוסיה. הערב (שלישי) פורסם לראשונה ב"תכנית חיסכון" כי ההנהלה דורשת מהמדינה להשתתף בעלויות, ואם לא תיענה בקשתה - מי שישלמו את המחיר הם העובדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההנהלה נמצאת בימים אלה במו"מ מול המדינה, בשביל לקבל סיוע או פתרון כלשהו למצב הקיים - בין אם פיצוי כלכלי או הארכה של מועד העברת המיכל. במפגש שערכה היום הנהלת החברה עם העובדים, הם הבהירו כי מקום העבודה של העובדים נמצא בסכנת סגירה מיידית - ויהיו כאלו שיגידו שהמסר הזה בכלל מיועד לממשלה.

במפגש אמר מנכ"ל חברת חיפה כימיקלים: "לצערי אם נמשיך לגרור רגליים ולא יהיה לנו פתרון, אז אנחנו ניאלץ לסגור את המפעל וזה לא אנחנו, הממשלה סוגרת לנו את המפעל אבל ככה גם מציגים את זה: אתם הממשלה, אתם יכולים לסגור. תסגרו את המפעל, אנחנו הורסים את העובדים. אם כל אחד מהעובדים עכשיו אחרי השיחה הזאת ילך הביתה, כל אחד יחפש אלטרנטיבה - החברה הזאת תקרוס מהר מאוד. אם לא נישאר מאוחדים היא תקרוס לגמרי. אם כל אחד יתחיל למצוא את מקום העבודה אחר שלו אז היא תקרוס".

''מפעל החיים הזה יקרוס''
''מפעל החיים הזה יקרוס''

סגירת מיכל האמוניה היא למעשה גזר דין מוות לחיפה כימיקלים: כבר בימים הקרובים יפוטרו כ-900 עובדים, והצעד גם ישפיע על מפעלים ותעשיות אחרות בישראל. מיכאל קדוש, עובד בחיפה כימיקלים, אמר לחדשות 2:  "בלי אמוניה אין זכות קיום למפעל הזה. אני מבקש מכם, יש פה 2,000 משפחות. 2,000 משפחות, תחשבו על זה, שהולכים אחריהם ונכנסים למעגל האבטלה. אני מתחנן אליכם, אתם נבחרתם והתפקיד שלכם לפתור לנו את הבעיות האלו".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "חיפה כימיקלים מנסה להלך אימים על המשק אלא שבית המשפט קבע נחרצות כי מערך האמוניה מהווה סכנה ממשית לחייהם של מאות אלפי תושבים ולכן חובה לסגור אותו. קיימות חלופות מיידות ונגישות לאמוניה אלא שחיפה כימיקלים דואגת רק לרווחיה ולא לעובדיה. מוטב שמדינת ישראל תשקיע את כספה לא באילי הון כי אם בעובדי המפעל".

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "מאז שנכשל המכרז של המשרד להגנת הסביבה להקמת מפעל האמוניה בדרום, המדינה לא הציגה כל פתרון להמשך אספקת אמוניה למשק הישראלי. זאת בניגוד להחלטה 766 של ממשלת ישראל משנת 2013, שקבעה כי לצד סגירת המיכל, המדינה מחוייבת לאספקה שוטפת של אמוניה לכלל המשק הישראלי. הלכה למעשה, ללא אספקת אמוניה, חיפה כימיקלים עומדת בפני סגירה. הנהלת החברה עושה בימים אלו כל שביכולתה על מנת למנוע זאת. יחד עם זאת, החל מיום 23 במרץ ייגמר מלאי האמוניה בישראל וקווי הייצור של חיפה כימיקלים צפון ודרום יושבתו לגמרי".

יהודה פרץ, יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים, מסר בתגובה: "ההנהלה עדכנה אותנו שללא פתרון המפעלים יסגרו בתחילת אפריל וכאלף עובדים בצפון ובדרום יפוטרו מיידית. כל מה שאנו מבקשים הוא זמן קצוב במהלכו כל הגורמים הרלוונטיים יחליטו על הפתרון הדרוש".