משרד הבריאות על הריקול בשטראוס: "בודקים מוצרים נוספים"

יממה לאחר הריקול שביצעו בחברה בעקבות הימצאות חיידק הסלמונלה, במשרד הבריאות פירטו את שרשרת האירועים, וטענו כי "מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים". עוד נאמר כי כבר לפני כשבוע התגלו ממצאים לחיידק הסלמונלה באזור הייצור - "אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל וטרם שווקו"

זמן צפייה: 12:06

יממה לאחר שחברת שטראוס עדכנה כי בבדיקות שגרתיות שנערכו במפעל השוקולד של עלית התגלו מספר דגימות עם סלמונלה בקו הייצור במפעל ובשוקולד המשמש כחומר גלם - הבהירו הבוקר (שלישי) במשרד הבריאות את שרשרת האירועים שגרמה לריקול.

בהודעת המשרד נאמר כי כבר לפני כשבוע, ב-19.4.22, התגלו ממצאים לחיידק הסלמונלה באזור הייצור - "אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל וטרם שווקו. בנוסף, ובתיאום עמנו, מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים". במקביל, בבית החולים אסותא באשדוד אושפז אתמול תינוק בן שנה וחצי שהגיע לחדר המיון כשהוא סובל מכאבי בטן, ונטען כי הם החלו לאחר שאכל שוקולד העונה על הגדרת הריקול - אך זמן קצר לאחר מכן דווח כי אין קשר בין הדברים.

Wilmzr
ייצור שוקולד במפעל של עלית

עוד נאמר בהודעת משרד הבריאות כי חברות מזון נוספות שעושות שימוש בחומרי הגלם של שטראוס למוצריהן מבצעות ריקול. יומיים לאחר מכן, ב-21.4.22 בשעות הערב, "התקבל דיווח על ממצאים שאינם סופיים שהצביעו על חשד לנוכחות סלמונלה בחומר הגלם - בבדיקה מהירה ולא בבדיקת מעבדה מלאה האורכת כ-5 ימים. על כן, היצרן לא נדרש לבצע החזרה (ריקול)". עם זאת, שלשום בשעות הצהריים פנו בשטראוס למשרד הבריאות עם ממצאי הבדיקות הסופיות שהעלו כי בסביבת הייצור ובחומר הגלם ישנה עדות לנוכחות סלמונלה.

"בעקבות התוצאות הסופיות בחומרי הגלם ובסביבת הייצור", מסרו במשרד הבריאות, "החברה ביצעה החזרה יזומה (ריקול) בתאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, לכלל מוצרי השוקולד שתאריך ייצורם מראשית חודש פברואר. יצוין כי טרם התקבלו תוצאות סופיות לבדיקות שנעשו במוצרי השוקולד המשווקים בחנויות. כלומר, ההחזרות הללו בוצעו כמשנה זהירות עד הגעת התוצאות מחר (27.4.22) גם למוצרי שוקולד".

מוצרים עלית שטראוס שוקולד מוסרים מהמדפים סופרמרקט סופרים
מורידים מוצרים של שטראוס-עלית מהמדפים | צילום: טליה כהן

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בטוויטר לדברים: "קודם כל שיהיה ברור: המפעל של שטראוס לא יחזור לפעילות לפני שנגיע למסקנה חד-משמעית שאין כל סכנה לציבור. במקביל, האירוע יתוחקר עד תום. מנכ"ל המשרד כבר פתח בחקירה מקיפה. זו דוגמא טובה למה צריך רגולציה ומדוע המדינה צריכה לפקח, במיוחד מול תאגידים חזקים. כי אם לא נשמור - יהיה ג'ונגל".

אתמול החליטה החברה על ביצוע ריקול של כלל מוצרי השוקולד המסומנים בתאריך "עדיף להשתמש לפני", לפי הפירוט הבא:

טבלאות שוקולד (פרה, בלונדי, ספלנדיד) מתאריך 01.10.22 ועד לתאריך 24.04.23, חטיפים (פסק זמן, ממולדה, פרה קראנצ'), עד חצות ומיני עדשים מתאריך 01.12.22 ועד 01.04.23, חטיפים (טעמי, אגוזי, כיף כף), אנרג'י (פריכיות מצופות שוקולד עם תחתית שוקולד, חטיף דגנים מצופה שוקולד עם תחתית שוקולד) מתאריך 01.07.22 ועד 15.01.23, רבע לשבע מתאריך 1.05.22 ועד 15.12.23, עוגת בראוניז פסק זמן ורולדות מתאריך 10.07.22 ועד 31.08.22, וופל XL בטעם שוקולד מתאריך 15.11.22 ועד 01.01.23, בונבוניירות איחולים מתוקים מהתאריכים 21.2.23 ,9.4.23 ומילקי טופ עם סוכריות עדשים משוקולד.

החברה ביקשה מהציבור שלא לצרוך את המוצרים הללו, ומציינת כי עם גילוי הבעיה נחסם השוקולד לשימוש, הופסק לאלתר ייצור מוצרי השוקולד השונים במפעל וכן נחסמו להפצה מוצרים שיוצרו בסמיכות אליה. החברה מבצעת פעולות נרחבות על מנת לאתר את מקור הבעיה ואת היקפה, ולתקנה. כפי הנראה, מדובר בריקול הגדול ביותר שאירע בארץ, כאשר מורידים מהמדפים מוצרים בסדר גודל של חודשיים אחורנית.

גלידות מגנום
גלידות מגנום

הזיהום התגלה בחומר הגלם המשמש להכנת ממתקים במפעל שטראוס עלית שבצפון, והמפעל נסגר. המניה של שטראוס ירידה ביותר מ-3% בעקבות המקרה. חיידק הסלמונלה עלול לגרום למחלת מעיים המתבטאת בחום, שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לאוכולוסיות רגישות החיידק עלול לגרום למחלה קשה. לפי משרד הבריאות, החיידק גורם לרוב תסמינים קלים וחולפים וברוב המקרים לאחר מספר ימים יש החלמה מלאה.

עם זאת, הבהירו במשרד הבריאות, "נדרשת תשומת לב מיוחדת באוכלוסיות מדוכאות חיסון וקשישים. על כן, אם באוכלוסייה בריאה נעשה שימוש במוצר וקיימת עדות לתופעות משמעותיות של מערכת העיכול - שלשולים דמיים או שלשולים המלווים בחום, יש לפנות לרופא לצורך בדיקה. בחולים מדוכאי חיסון וקשישים יש להיבדק גם במידה ומופיעות תופעות קלות יותר.

במשרד הבריאות הורו לשטראוס להגיש תחקיר לסיבת האירוע ולבצע פעולות מתקנות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד: "חזרה לשגרת ייצור תתבצע לאחר סיום תחקיר האירוע, ניקוי וחיטוי הקווים ולאחר ביקורת ובדיקות מעבדה תקינות של משרדנו. ההנחיות לצרכנים הינן בהתאם לפרסומים ההחזרות (ריקול) המפורסמים בתקשורת ובאתר משרד הבריאות. משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור באופן צמוד אחר האירוע, ובהתאם לממצאים יינקטו צעדים נוספים. משרד הבריאות ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לשמור על בטיחות המוצרים ובריאות הציבור בישראל".