מיליוני עוברים קפואים מוחזקים בבתי החולים - ואסורים לשימוש

במחלקות להפריה חוץ-גופית נשמרים במשך עשורים טרום-עוברים בעלות של כ-1.6 מיליארד שקל, על אף שהחוק אינו מאפשר את תרומתם. ללא הוראה ממשרד הבריאות, גם לא ניתן להפסיק את שימורם • המפצח

זמן צפייה: 11:56

במשך חמש שנים עברה ויווק יניב טיפולי פוריות מפרכים שעלו לה למעלה ממאה אלף שקלים, לא הסתיימו בהצלחה, והשאירו אותה בגיל 45 בלי כסף וללא ילד. משלא צלחו הטיפולים, הציעה לה חברתה לתרום לה עוברים שהקפיאה לפני שנים. "חברה שלי הציעה לי שתתן לי טרום-עוברים. היא כבר נשואה עם ילדים ולא רוצה להשתמש בהם וזה היה מאוד מרגש", סיפרה יניב.

הן פנו ליחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים שיבא תל השומר, אך גילו כי החוק בישראל המאפשר תרומת ביצית ותרומת זרע, משום מה אינו מאפשר תרומה של שניהם ביחד - כביצית מופרת. במקום לקבל עובר בתרומה מחברה, נאלצה ויווק לשנורר כסף כדי שתוכל לקנות עובר קפוא בחו"ל.

טרום-עוברים קפואים
טרום-עוברים קפואים | צילום: חדשות 13

המצב האבסורדי הזה מתרחש בזמן שב-28 המחלקות להפריה חוץ גופית בישראל מוחזקים קפואים מספר בלתי נתפס של טרום-עוברים. על פי הנתונים שחשפה השבוע ד"ר אתי סממה בכנס של מכון ון-ליר, יש בישראל שני מיליון וחצי עוברים קפואים, שכבר למעלה משלושים שנה נמנע משרד הבריאות לקבוע מדיניות לגביהם.

העלות לעשור של שמירת מיליון עוברים קפואים מגיע למעל מיליארד שקלים וחצי. סכום שיכול היה לעזור למצוקת מערכת הבריאות הציבורית שלנו ונותר מבוזבז פשוט כי אף אחד במשרד הבריאות לא מקבל החלטות, או כמו שכינה זאת פרופסור ראול אורבייטו משיבא תל השומר - "אבסורד".

"אני רוצה באמצעותכם לצעוק. יש לי כבר ילד מקסים, בן שנה וחצי, אבל יש לי עוד שלושה עוברים מוקפאים שאני לא אשתמש בהם. אני בת 47, אין לי עניין להיכנס שוב להיריון. אני רוצה לתרום ולאפשר למי שצריך לקבל, לאמץ את הביציות המופרות האלה".