למרות העברת עשרות מיליונים: מתווה קיצור התורנויות למתמחים עדיין בסכנה

משרד האוצר הודיע היום על העברת 66 מיליוני שקלים לטובת קיצור תורנויות. עם זאת, האוצר וגם ההסתדרות הרפואית לא יהיו חתומים על דו"ח היישום והמהלך נועד כדי להימנע מביקורת על "תקיעת" התקציב. נכון לעכשיו, המתווה שאמור להיכנס לתוקף ב-1 באפריל עדיין נתקל בקשיים משמעותיים

ד"ר ריי ביטון בהפגנת המתמחים
ד"ר ריי ביטון בהפגנת המתמחים | צילום: אלעד גוטמן

על אף התנגדותו, משרד האוצר הודיע היום (רביעי) יעביר 66 מיליון שקלים למשרד הבריאות לטובת קיצור התורנויות המתמחים. על פי הודעת המשרד, הגדלת מספר המתמחים בבתי החולים תיעשה תוך איזון הפגיעה הצפויה בקופות החולים באמצעות יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם בתי החולים דרך הרחבת מודל מתמחים במימון קהילה.

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב מסר: "מדובר בסיכום חשוב שיניב שיפור משמעותי בחיבור בין בתי החולים והקהילה, חיבור שאת חשיבותו הרבה ראינו בהתמודדות עם מגפת הקורונה. צעד זה מהווה מענה בעל ערך רב ואנו נראה את השפעותיו בשנים הקרובות".

עם זאת, מדובר בתרגיל של האוצר שהואשם עד כה באי העברת התקציב שסוכם. נציגי האוצר לא יהיו חתומים על דו"ח ועדת היישום כמו גם נציגי ההסתדרות הרפואית שמעלים טענות קשות על יישום המתווה שלדעתם אינו ישים.

כעת שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהאשים את אגף התקציבים בעיכוב מתווה קיצור התורנויות, לא יוכל להאשים את האוצר משום שהכסף הועבר. ‏סוגיות מהותיות כמו שאלת השכר של מתמחי הפריפריה שצפוי להיפגע - לא נפתרו, ולמעשה כלל לא נידונו. גם מנהלי בתי החולים השמיעו את התנגדותם ואמרו כי לא קיבלו את האמצעים הנדרשים.

המתווה אמור להיכנס לתוקף ב-1 באפריל ועדיין ישנם קשיים משמעותיים כך שלא בטוח שיצליחו ליישם אותו.