דירוג: המפעלים המסוכנים לציבור

המשרד להגנת הסביבה חושף את "הרשימה האדומה" של המפעלים הכי מסוכנים לסביבה ולציבור - פולטים מזהמים ומפרים חוקים. הרשימה המלאה

בתי הזיקוק בחיפה. הפרות (חן ליאופולד / פלאש 90)

בתי הזיקוק בחיפה הם החברה המסוכנת ביותר לסביבה בישראל - כך עולה ממדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2016 המתפרסם היום (שלישי). אחרי בזן מופיעים ברשימה המפוקפקת גם בית הזיקוק באשדוד, גדיב תעשיות פטרוכימיה, כרמל אולפינים, רותם אמפרט נגב, נייר חדרה, אדמה אגן, מפעלי ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג ומגנזיום ים המלח.

לחצו כאן לקריאת המדד המלא

בשישה מתוך עשרת המפעלים המזהמים ביותר חלה הפחתה של הפליטות לאוויר, אולם דווקא בבתי הזיקוק נרשמה עליה של 27% בניקוד לעומת השנה שעברה בשל הפרות בפיקוח ובאכיפה. גם בשתי החברות הנוספות בעשירייה מבית בזן, גדיב וכרמל אולפינים, נרשמו עליות חדות (100% ו-48% בהתאמה) בשל הפרות דומות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

השיפור הגדול ביותר השנה נרשם במפעל פז שמנים וכימיקלים בחיפה, שהרשים עם ירידה של 58% בניקוד וירד ממקום 12 ברשימת המזהמים למקום ה-47. בתחום הדלק המצטיינת היא סונול, שתוך שנתיים ירדה ב-90% בניקוד.

המדד מקיף יותר מ-40 חברות, כ-100 מפעלים וכאלף תחנות דלק, כשהוא בוחן את הסיכון הסביבתי של כל אחד ואחת מהם. המדד משלב בין מספר מרכיבים: ההשפעה הסביבתית של החברה, כלומר על כמה נפלטים חומרים מזהמים מהמפעל לסביבה והיקף השימוש בחומרים מסוכנים, כמו גם קרבתו לאוכלוסיה ולמקורות מים; פיקוח ואכיפה, דהיינו כמות ההפרות שנמצאו במסגרת פיקוח ואכיפת המשרד להגנת הסביבה; וניהול סביבתי, שמעניק ניקוד חיובי על פעילות עצמאית לשיפור הביצועים הסביבתיים.

הזיהום שגרמה רותם אמפרט בסוף השבוע (רשות הטבע והגנים)
הזיהום שגרמה רותם אמפרט בסוף השבוע (רשות הטבע והגנים)

במדד מצוין עוד כי ישנה הגברה משמעותית בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים, דבר שהוביל לכך שנרשמה עלייה של 5% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד.

"אנחנו מאפשרים לכל אזרח בישראל ולכל משקיע לקבל תמונה מלאה על החברות המסוכנות סביבתית בישראל, עם מידע מהימן ונגיש", מזר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. "המשרד להגנת הסביבה פועל להגברת השקיפות הסביבתית במספר מישורים, וקורא למשקיעים להעריך את סיכוני החברה גם באמצעות המידע הסביבתי, כדי לסייע בהנעה של החברות הציבוריות לפעול להקטנת השפעתן השלילית על הסביבה".

בעיריית חיפה התייחסו לנתונים ואמרו כי הממשלה ממשיכה לקדם תוכניות מזהמות ומסוכנות במפרץ חיפה ללא כל ראייה כוללת של האזור על מיליון תושביו. "אנחנו שבים וקוראים לממשלה להתעורר ולפעול לסילוק מערך האמוניה ממפרץ חיפה ולעצור את כל התוכניות המזהמות ובראשם הרחבת בז"ן - לפני הדוח הבא".

מחברת בז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן הציבה לעצמה כיעד אסטרטגי את הטיפול הסביבתי, והיא מנהלת שיג ושיח מתמשך ורציני מול כל הגורמים הנוגעים בדבר. בזן מנהלת תעשיה אחראית והשקיעה בעשור האחרון כ-1.3 מיליארד שקל בתחום איכות הסביבה ובטיחות, השקעה שהביאה לירידה של 90% בפליטות מאז שנת 2009. המדד המתפרסם אינו לוקח בחשבון את ההשקעות האדירות ומגמת השיפור. בנוסף, המדד מציב על אותו רף מפעלי תעשיה ענקיים ובתי מלאכה קטנים, ומשווה באופן אבסורדי את מידת השפעתם על הסביבה".