פרופ' גמזו: "ממחר - שליש מהבדיקות יתבצעו במוסדות הסיעודיים"

ראש הצוות לטיפול בבתי האבות סיפר כי במשרד הבריאות מתכוונים "לדגום את כל הדיירים - כולל מטפלים", והביע תקווה כי "מכאן ואילך - כל התפרצות תטופל מאוד מהר"

זמן צפייה: 07:30

מגפת הקורונה: הפרופסור רוני גמזו, ראש הצוות לטיפול בבתי האבות, התראיין הערב (שני) לחדשות 13 וסיפר כי כעת, בכל דיור מוגן שבו יתגלה ולו חולה קורונה אחד - כלל הדיירים והעובדים יעברו בדיקת קורונה. "זאת הכוונה שלנו - לדגום את כל בתי האבות כולל מטפלים", אמר, והוסיף כי במוסדות הגדולים הבדיקות, ככל הנראה, יתקיימו דווקא "רק במבנה המקיף או בקפסולה".

בחלק גדול מהמקרים, הצוות הסיעודי והרפואי שעובר מבית אבות אחד לשני הוא זה שעלול להדביק את הדיירים. אם כך, הסביר גמזו, זו הסיבה שבמשרד הבריאות הורו על צמצום המעברים בין המוסדות השונים, ועדיין - "אי אפשר למנוע אותם לחלוטין. במתווה העבודה של מוסדות גריאטריים יש פיצול של אנשי צוות אז הנחנו להפחתת הפיצול, למניעה שלו בכל מצב שזה אפשרי - בכל מצב שזה לא גורם לקריסה של כוח האדם באותו מוסד".

"תפקיד של מנהל המוסד זה לזהות את כוח האדם שלו - ובחלק מהמקרים למנוע ולהקטין את ההעסקה. במקרים שאין לו ברירה, הוא צריך לשלוט, לדעת ולהכיר מי העובדים שלו ולנהל זאת בצורה של ניהול והקטנת הסיכון. לשלול את החדירה לחלוטין - כנראה לא ניתן", הבהיר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

האם יש קשר בין זיהום אוויר לשיעור מקרי המוות מקורונה?

ליצמן החלים מקורונה: "נוכחתי לעבודה המסורה של צוותי הרפואה"

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלת אחדות

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13

הפרופסור גם התייחס לקושי הרגשי אותו חווים הקשישים בימים אלו, לאחר שבועות רבים שבהם הם סגורים בחדריהם ולא זוכים להיפגש עם בני משפחותיהם. "מגיע להם לקבל ליווי של בן משפחה - בטח במוסדות של המוגבלים. חייבים את זה", טען. "במשרד הרווחה לא חושבים שונה מאיתנו, ואפילו במשרד הבריאות מבינים את זה. כבר בתוך הנוהל שיצרנו יש המלצה לביקורים". גמזו סיפר כי למנהלי המוסדות "קשה מאוד לשמוע את זה - אבל זה נדרש".

התוכנית שהציגו מוקדם יותר היום במשרד הבריאות בנוגע לטיפול בבתי האבות הינה מקיפה ונוגעת בכל בעיות השורש שהתריעו עליהן בחודש האחרון - מה שמעלה את השאלה למה בוזבז זמן כל כך יקר, שבמהלכו נדבקו ומתו כ-60 קשישים עד שגמזו מונה לעמוד בראש הצוות לטיפול בבתי האבות שתבדוק את הנושא? גמזו השיב כי "אלף מוסדות במדינת ישראל מפוצלים בארבעה משרדים שונים וגם לשבע מסגרות מקצועיות בתכלית אחת מהשנייה - ופתאום זה פגש את אירוע הקורונה".

"העניין יצר מורכבות של תיאום בין כל המערכת וזה לא תוזמר עד הסוף בצורה מלאה", המשיך. "כולם מקצועיים, לכולם יש כוונות טובות וכולם עושים מאמצים ועובדים בחריצות. יצרנו מטה שיעבוד - האתגר עוד לפניו, אבל כעת יש נוהל מסודר, יש גוף אחד שמתפעל את הגוף ואני מקווה שמכאן ואילך - כל התפרצות תטופל מאוד מהר".

בית אבות, בית הדר, בית אבות אשדודו, מחדל בתי האבות
בית האבות הסיעודי ''בית הדר'' באשדוד | צילום: כאן דרום

גמזו גילה כי כבר מחר, שליש מהבדיקות יתקיימו ישירות במוסדות הסיעודיים. "אם מחר יתבצעו עשרת אלפים בדיקות - 3,000 יהיו של המוסדות - וזה הרבה, הרי רוב הבדיקות הולכות על פי קריטריונים, כלומר כל אדם שיש לו תסמינים של שיעול, למשל, צריך לקבל בדיקה, כך ששליש זה הרבה".

התוכנית שהגה, לדבריו, כבר מיושמת בשטח. "יצרתי מבנה של תהליך עבודה אחד מסודר, מטה שלכל אחד יש את התפקיד שלו, מטה עם שגרות ביצוע מלאות - כולל שיחות עם מנהלים, עם משפחות ועם השטח. עכשיו צריכים להמשיך ולא לוותר על שום פרט".