כך תוכלו לבקר את סבא וסבתא בבית אבות • המדריך המלא

פרופ' גמזו פרסם מסמך המגדיר את הנהלים לביקור במוסדות הגריאטרים. בין ההנחיות: כל ביקור יהיה חייב להיות מתואם מראש ולכלול רק מבקר אחד - שיידרש לחבוש מסכה ולשמור על מרחק של 2 מטרים

בית האבות "משען" בבאר שבע | צילום: חדשות 13

המחדל בבתי האבות: פרופ' רוני גמזו, הפרויקטור המיוחד לתחום הטיפול במרכזים הגריאטרים, שהציג אתמול את תוכניתו למאבק בהתפשטות מגפת הקורונה בבתי האבות, פרסם היום (שלישי) את נוהל הביקורים שיאפשר את המפגש בין הקשישים והאנשים עם המוגבלויות לבני משפחותיהם.

על פי המסמך, בכל ביקור ישתתף מבקר אחד בלבד – והוא יהיה: בן משפחה, אפוטרופוס או מטפל עיקרי. יש לתאם מראש כל ביקור עם הגורם המקצועי במסגרת – לא יתאפשר ביקור ספונטני. כמו כן, נכתב כי יש לאפשר לכל דייר הזדמנות לביקור וכי התעדוף ייעשה על פי שיקול דעת מקצועי, רצונות הדייר ובקשות המשפחה.

כתבות נוספות בנושא >>

פרופ' גמזו: "ממחר – שליש מהבדיקות יתבצעו במוסדות הסיעודיים"

חייל בכניסה ובדיקות: התוכנית נגד התפשטות הקורונה בבתי אבות

שוטרים הצדיעו לניצולים מול 180 בתי אבות: "מחויבותנו האישית"

בית האבות בית בלב בבת ים | צילום: חדשות 13

עוד עולה מהמסמך כי יש להקצות מתחם ייעודי לביקורים בתחומי המסגרת וכי מומלץ שיהיה באזור פתוח או במתחם מבודד תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות וריחוק משאר הדיירים. בין הדייר למבקר צריך לאפשר מרחק של 2 מטרים לפחות. לא ניתן יהיה לעזוב את מתחם הביקור לאזור אחד ויש לוודא שאיש צוות יהיה נוכח בביקור כדי לשמור על קיום ההנחיות.

מבקרים יוכלו להביא לדייר דברי מאכל מהבית בכלים חד פעמיים או באריזות סגורות. נוסף על כך, אם המבקר רוצה להביא חפצים אישיים – יש לתאם זאת עם הנהלת המוסד.

מבחינת מיגון, לא יתאפשר ביקור למבקר שהוא או בן משפחתו המתגורר עימו – שוהה בבידוד או שהינו מאומת קורונה. כמו כן, כניסה לביקור מותנית במדידת חום, היעדר תסמינים נשימתיים וחתימה על הצהרת בריאות. המבקר והדייר יצטרכו לחבוש מסכת אף-פה במהלך כל הביקור. על המוסד להבטיח חומר חיטוי זמין לאורך כל זמן הביקור.

בית אבות (אילוסטרציה)
בית אבות (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

כאמור, גמזו הציג אתמול את תוכניתו למאבק בהתפשטות מגפת הקורונה בבתי האבות, לפיה מערובות פיקוד העורף במרכזים תורחב וחיילי צה"ל יאיישו מוסדות. כמו כן, כמות הבידקות לנגיף תעלה. עוד נכתב בתוכנית כי תוקם מערכת מידע למעקב אחרי הזמנה של בדיקות לקורונה וקיצור זמני הגעת תשובות של בדיקות קורונה. תשובות של בדיקות יוכנסו למערכת הממוחשבת ויאפשרו לשלוט טוב יותר במידע על הדבקות ולקצר את זמני התגובה.

כמו כן, פרופסור גמזו מבקש בתוכניתו להקים "מחלקות קורונה" ייעודיות בחלק מהמוסדות. המרכזים יקימו מחלקות לחולים במצב בינוני וקל במקביל לפינויים של חולים מאומתים מתוך מוסדות בהן אין חולי קורונה נוספים, תוך פרק זמן של יממה. בעת התמלאות מיטות קורונה במוסדות, גריאטריים יאושפזו מטופלים בבתי חולים כלליים.

אתמול גמזו התראיין לחדשות 13 וסיפר כי כעת, בכל דיור מוגן שבו יתגלה ולו חולה קורונה אחד - כלל הדיירים והעובדים יעברו בדיקת קורונה. "זאת הכוונה שלנו - לדגום את כל בתי האבות כולל מטפלים", אמר, והוסיף כי במוסדות הגדולים הבדיקות, ככל הנראה, יתקיימו דווקא "רק במבנה המקיף או בקפסולה".

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13
בחלק גדול מהמקרים, הצוות הסיעודי והרפואי שעובר מבית אבות אחד לשני הוא זה שעלול להדביק את הדיירים. אם כך, הסביר גמזו, זו הסיבה שבמשרד הבריאות הורו על צמצום המעברים בין המוסדות השונים, ועדיין - "אי אפשר למנוע אותם לחלוטין. במתווה העבודה של מוסדות גריאטריים יש פיצול של אנשי צוות אז הנחנו להפחתת הפיצול, למניעה שלו בכל מצב שזה אפשרי - בכל מצב שזה לא גורם לקריסה של כוח האדם באותו מוסד".

"תפקיד של מנהל המוסד זה לזהות את כוח האדם שלו - ובחלק מהמקרים למנוע ולהקטין את ההעסקה. במקרים שאין לו ברירה, הוא צריך לשלוט, לדעת ולהכיר מי העובדים שלו ולנהל זאת בצורה של ניהול והקטנת הסיכון. לשלול את החדירה לחלוטין - כנראה לא ניתן", הבהיר.